You are currently viewing به مناسبت روز جهانی استاندارد
به مناسبت روز جهانی استاندارد

به مناسبت روز جهانی استاندارد

استاندارد داخلی حلقه مفقود رشد توسعه و تولید محصولات ایرانی

توسعه پایدار عامل مهمی در ترسیم آینده مطلوب شرایط زندگی و استفاده از منابع کشورها و جوامع بشری بدون آسیب رساندن به یکپارچگی، زیبایی و نظم های حیاتی و نیازهای انسانی است. و یکی از شروط تحقق اهداف توسعه پایدار، حرکت با اصول استاندارد است.

اصول استاندارد به ما در مسیر توسعه پایدار می آموزد که می بایست با همکاری و مشارکت کارشناسان خبره، قواعد، مقررات و نظم هایی را به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه در تدوین استانداردها انجام دهیم؛ تا با رعایت آنها تسهیلات لازم برای دستیابی به توسعه پایدار و رفاه اجتماعی فراهم شود و در مسیر رشد متعالی جامعه با تعهد به چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر تلاش کنیم.   

مهدی میرزاآقایی تحلیل گر سنجش ارزش برند به روش BAV، به مناسبت فرا رسیدن ۲۲ مهر ماه ۱۴۰۰ ( ۱۴ اکتبر ) مصادف با روز جهانی استاندارد در گفتگو با روابط عمومی کارگزاری کسب و کار هومه ضمن اشاره به « چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر » به عنوان روز جهانی استاندارد در سال ۲۰۲۱، حرکت به سمت یکپارچه سازی استانداردهای جهانی را نقطه عطفی بر لزوم همراهی کشورها در مسیر توسعه پایدار یکدیگر دانست.

وی با بیان اینکه فعالیت های اقتصادی یک فرایند به هم پیوسته است، خاطرنشان کرد: مشارکت داشتن در حوزه اقتصاد یک اصل انکارناپذیر است. از گذشته نیز وجود مسیرهای تجاری همانند جاده ابریشم این امکان را فراهم می کرد تا جوامع بتوانند با بهره گیری از خدمات یکدیگر موجبات رشد سرزمین خود را فراهم کنند. که امروز نیز با توسعه تکنولوژی، این اشتراک با پیچیدگی های بیشتری همراه شده است.

22 مهر روز جهانی استاندارد

مهدی میرزاآقایی با تاکید بر اینکه، با هم کار کردن همیشه بهتر از برنده شدن است، خاطرنشان کرد: امروز جامعه جهانی به این باور رسیده است که با هم بودن می تواند اجزای قوی تری برای گروه ها، تشکل ها، نهادها و … بسازد. و تنها با روحیه مشارکت جویی است که مردم با راه حل های واقعی برای مقابله مستقیم با چالش های پایداری قوی و توانمند می شوند.

این تحلیل گر سنجش ارزش برند یادآور شد: کشور ایران مثل دیگر کشورها برای رشد اقتصاد و رفاه جامعه نیازمند دیگر کشورهاست. ولی به لحاظ اقلیمی و فرهنگی دارای محصولات منحصر به فرد می باشد. که می طلبد برای آنها استانداردهای جهانی تدوین کند. و خود بعنوان معیار استانداردسازی برای دیگران قرار بگیرد. ولی بدلیل شرایط موجود، استاندارد داخلی حلقه مفقوده رشد توسعه و محصولات ایرانی شده است.

استاندارد داخلی حلقه مفقوده رشد

وی خاطرنشان کرد: تدوین استانداردها برای اهداف توسعه پایدار و « چشم انداز مشترک برای جهانی بهتر » بعنوان شعار روز جهانی استاندارد برای یک بازه زمانی ۹ ساله تدوین و برنامه ریزی شده است. این نکته گواه آن است که هر هدفی برای تحقق نیازمند برنامه ریزی بلندمدت است. این مهم نیز باید در دستور کار مدیران بالادستی اقتصادی و سیاسی باشد تا با یک برنامه ریزی، محصولات ایرانی را با استانداردسازی و تعیین معیارهای مطلوب جهانی به جایگاه واقعی خود برساند.

مهدی میرزاآقایی از مشاورین برتر هومه اظهار داشت: استانداردسازی یک نوع ارزش گذاری است. تحلیل ارزش برند به روش BAV توسط پارامترهایی که توسط کارشناسان خبره بدست آمده است انجام می گیرد، اگر پارامترها دارای استاندارد معین و دقیق و قابل اندازه گیری نباشد هیچ تحلیلی نیز قابل بکارگیری نیست. تولید، صادرات، واردات و هرگونه تعاملات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

سازمان ملی استاندارد ایران

این تحلیل گر سنجش ارزش برند در کارگزاری هومه، شرط تحقق هدف « کالای استاندارد ایرانی بخریم، تا ایران ساخته شود » را استانداردسازی داخلی دانست و عنوان کرد: کارخانجات ارج، پارس الکتریک، آزمایش، صنام و .. در گذشته محصولاتی تولید می کردند که همین مردم از آنها با اطمینان خرید می کردند. اگر مردم جامعه به این باور برسند که استاندارد فقط یک لوگو تزئینی بر روی اجناس نیست، حتما این هدف به راحتی دست یافتنی می شود.

وی در خاتمه ضمن آرزوی موفقیت و دستیابی جایگاه واقعی ایران در عرصه های مختلف اقتصادی و غیراقتصادی، یادآور شد: سازمان ملی استاندارد ایران بعنوان مرجع قانونی استانداردسازی و با وضع قوانین مناسب در نظام تولید، توزیع و مصرف محصولات و جلوگیری از خسارت وارده به مصرف کننده و مجازات موثر بیش از گذشته، حامی اصلی تولید کنندگان داخلی در کشور است.

دیدگاهتان را بنویسید

7 + 3 =