You are currently viewing بورس ترسناک است، با دانش وارد شوید
بورس ترسناک است

بورس ترسناک است، با دانش وارد شوید

بورس ترسناک است، و این موضوع مربوط به بورس در ایران و یا خارج از ایران نمی شود، زیرا برعکس ظاهر ساده یی که از این نشان می دهند، نیازمند دانش و آگاهی از ساختار و فرایند معاملات بورس است.

سرمایه گذاری در بورس یکی از روش های سرمایه گذاری در بازار سرمایه محسوب می شود، اما مردم ایران در سال های گذشته به دلیل ناآشنایی و بازیچه قرار گرفتن توسط سیاستگذاران بورس، این سرمایه گذاری را نیز همانند خرید سکه و دلار فرض کردند، و با بی اطلاعی وارد این بازی سیاستمداران اقتصادی شدند؛ با سواد بودن دلیل دانستن همه چیز نیست!

امروز همه می دانیم که بورس، بازار پرخطری است. بازاری که همانند بسیاری از مشاغل دیگر با ریسک همراه است؛ اما این دلیلی برای اینکه شغل تحلیل گر بازار سرمایه را انتخاب کنید، نیست. اگر می خواهید وارد شغل های مرتبط با صنعت بورس و بازار سهام بشوید، و شغل شخصی خود را انتخاب کنید، باید بدانید که : « معامله سهام، کار ترسناکی نیست » اگر بعضی نکات را بخوبی بدانیم و برایشان چاره اندیشی کنیم.

اگر می خواهید در بازار سهام شاغل شوید و جایگاه شغلی مناسب خود را پیدا کنید، این نکات را بدانید:

  1. معامله سهام یک حرفه است

یادگیری حرفه آتش نشانی، آرایشگری، مکانیکی، نویسندگی، نجاری، مهندسی، سیاستمداری، معلمی و هر شغلی که به آن علاقه مند هستید، غیرممکن نیست. هیچکدام آنها از یک سیاره دیگر نیامده‌اند. هر کس می‌تواند وقت بگذارد و حرفه مورد علاقه خود را بیاموزد. معامله سهام هم یک شغل است و مثل هر شغل دیگری می‌توانید آن را یاد بگیرید. هرچند منابع علمی خوب و مفیدی هم در این زمینه وجود دارد. حتی منابع مجانی موجود در اینترنت. ولی آموزش از طریق منابع و مراکز معتبر را جدی بگیرید.

معامله سهام یک حرفه است

نکته: کسب مهارت در هر حرفه و شغلی، دشوار است. صبر، تلاش، جدیت و یادگیری چهار عنصر کلیدی در آینده شغلی شما هستند. راه های موفقیت در کسب و کار خود را یاد بگیرید.

  • قیمت بالا در بازار بورس الزاما نشانه خوبی نیست

بیشتر تازه‌کارها وقتی یک سهم رشد می‌کند به خرید آن علاقه‌مند می‌شوند. و از سهم‌هایی که قیمتشان نزولی است پرهیز می‌کنند و حقیقت آن است که رشد صعودی یا نزولی بودن یک سهم، تضمینی برای انجام معاملات بورسی نیست.

نکته: در نخستین ماه‌های ورود به بورس لازم است خود را از هیجان‌های روزانه دور نگه دارید.

۳.     سهم ۱۰۰۰ تومانی گران و سهم ۱۰۰ تومانی ارزان نیست

برای خرید تلفن همراه به‌سادگی می‌توانید قیمت گوشی‌ها را با هم مقایسه کنید و بفهمید گوشی ۵ میلیون تومانی گران و گوشی ۵۰۰ هزارتومانی ارزان است. و گرانی یا ارزانی یک گوشی‌ نیز بی‌دلیل نیست. گوشی گران‌تر، به‌احتمال‌زیاد دستگاه بهتری است؛ اما در مورد بازار سهام این قانون صدق نمی کند.

نکته: در بازار معاملات بورس، قیمت هر سهم را فراموش کنید، و به ارزش ریالی دارایی های شرکت توجه کنید. مثل مقایسه شرکت های پتروشیمی با صنایع کوچک تازه وارد شده به دنیای بورس.

۴.     وقتی سهام یک شرکت را می‌خرید، آن شرکت را خریده‌اید

وقتی شرکتی با ارزش ۶۰ میلیون واحد وارد بازار بورس می شود، یعنی آن را به ۶۰ میلیون قسمت تقسیم کرده‌اند و هر کس می‌تواند یک یا چند قسمت از این شرکت را بخرد. با خرید هر تعداد از سهام شرکت، شما فقط مالک یک ورق کاغذ نمی‌شوید. بلکه به مقدار سهم خریداری شده، تمام دارایی‌ها، بدهی‌ها، وجوه نقد، سودها و زیان‌ها، محصولات، موجودی انبار و…  شرکت از آن شما می‌شود.

نکته: اگر می خواهید در شغل خود یک حرفه یی بشوید، از سهام‌دارانی باشید که قبل از خرید سهم، از شرکت بازدید می‌کنند. و در مورد آن پرس‌وجو می‌کنند. راجع به تیم مدیریتی آن اطلاعات جمع می‌کنند. درست مثل وقتی که می‌خواهید یک گوشی جدید بخرید. اگر در مورد خودرو تحقیق نکنید، ممکن است خیلی خوش‌شانس نباشید و سرتان کلاه برود.

۵.      سبد بورسی خود را متنوع کنید

بزرگ‌ترین تحلیل‌گرها هم در مورد آینده سهم‌ها مطمئن نیستند. شرایط شرکت های اقتصادی به مثابه حوادث طبیعی و غیرطبیعی با مشکلاتی مواجه می شود که می تواند یک کسب و کار را تحت تاثیر خود قرار دهد و برای مدتی یا برای همیشه آن را به عقب براند. سعی کنید از سهم‌های مختلفی خرید کنید تا ریسک یکدیگر را پوشش ‌دهند. به‌خصوص اگر سهم‌ها از صنایع مختلف انتخاب شوند، ریسک سرمایه‌گذاری کم‌تر می شود.

نکته: متنوع سازی سبد بورسی تنها یکی از شیوه های سرمایه گذاری است. روش های مختلف سرمایه گذاری در بازار بورس را یاد بگیرید، و برای کسب موفقیت در بازار سرمایه، ریسک پذیری را بعنوان بارزترین خصوصیت این بازار جدی بگیرید.

سبد بورسی خود را متنوع کنید
  • نگاه بلندمدت داشته باشید

یک ضرب المثل در کسب و کار است که می گوید: « برای موفقیت در هر کاری، باید خاک آن را خورد »! پس با ورود به بورس توقع نداشته باشید در ظرف چند ماه بتوانید به سود سالانه زیاد برسید.

نکته: بزرگترین سلاح شیطان برای اغفال انسان، حرص است. برای موفقیت در حرفه بازار سهام، این صفت را از دست شیطان وسوسه بازار با کسب دانش دور کنید. از تاثیر حضور مشاور کسب وکار در پیشرفت های شغلی غافل نشوید!

  • وقتی ضرر می کنید، به خودتان استراحت دهید

بازار بورس یک بازار زمان بر و پر از استرس است. و امکان دارد به آن اعتیاد پیدا کنید و از زندگی عادی خود دور شوید. زمانی ایجاد می شود که دیگر احتمالات شما به درستی نتیجه نمی دهد. و همین امر شما را خسته و ناامید می کند. در این شرایط به خودتان استراحت دهید. تفریح و گردش را جایگزین کنید.

نکته: خستگی و عادت به زندگی کاری خسته کننده موجب می شود شادی شما وابسته به کسب سود بیشتر برای شما بشود. مراقب باشید. زندگی عادی را در کنار آنها که دوستشان دارید فراموش نکنید. هر از گاهی از کار فاصله بگیرید.

در کلام آخر !

میلاد شریفی از مشاورین کارگزاری کسب و کار هومه با بیش از ۷ سال سابقه فعالیت حرفه یی بعنوان تحلیل گر سیستماتیک بازار سرمایه می تواند همراه مناسبی در ورود شما به حوزه بورس اوراق بهادار، بورس کالا، بازارهای جهانی، رمز ارز و آموزش های لازم در این حوزه باشد.

برای ارتباط با میلاد شریفی از مشاورین برتر هومه می توانید با ورود به سایت هومه از طریق روش های متنوع ارتباطی با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

12 − 5 =