You are currently viewing تیم سازی زمینه راه اندازی کسب و کار است

تیم سازی زمینه راه اندازی کسب و کار است

تیم سازی در دنیای تکنولوژی و با پیچیدگی کسب و کارهای نوپا روز به روز به مساله مهمتری تبدیل می شود. و بدانیم که بدون بازیکنان بزرگ نیز نمی توانیم تیم بزرگی ایجاد کنیم. این یک حقیقت است. ولی چگونه میتوان یک تیم خوب ایجاد کرد؟ چگونه میخواهید بازیکن بهتری بشوید؟

هنگامیکه مجبورید افراد خوبی در یک تیم جمع کنید، در واقع دو گزینه دارید: یا آنها را آموزش دهید، یا آنها را بخرید؟ شما بازیکنانی را که از قبل داشته اید به قهرمان تبدیل می کنید، یا افرادی را که در قد و قواره قهرمانان هستند استخدام می کنید و به تیم فرا می خوانید.

تشکیل یک تیم خوب همیشه از خودتان شروع می شود. پیشرفت شما موجب افزوده شدن ارزش تیم تان می شود. اما اگر نقش رهبری تیم را به عهده دارید، این کار حیاتی است. زیرا قادر به آموزش دادن موثر چیزی هستید که آن را به طور مداوم الگوسازی کرده اید. برای شناخت  هر اصل، نشان دادن و رشد دادن آن، یک الگو لازم است.

برای اینکه اطمینان داشته باشید که در کار تیمی می توانید موفق و بازیکن خوبی برای تیم خود باشید، لازم است ۱۷ اصل تیم سازی را بدانید و جدی بگیرید:

اصل اول: انعطاف پذیری

مایکل مک گریف می گوید: « افراد مقدس انعطاف پذیرند، زیرا با خم شدن نمی شکنند. » انعطاف پذیر نبودن یکی از بدترین نقص های انسانی است. می توانید کنترل شتابزدگی، غلبه بر ترس، غلبه بر تنبلی، اعتماد به نفس یا انضباط را بیاموزید، اما عدم انعطاف درمان ندارد و بذرهای نابودی را در خود حمل می کند. کارتیمی با خشکی و عدم انعطاف مخلوط نمی شود.

اصل دوم: مشارکت

مشارکت یعنی اینکه باور داشته باشیم با هم کار کردن برتر از با هم برنده شدن است. همه نیروی شما در اتحاد است؛ و همه خطرات در تفرقه، و همکاری یعنی چند برابر شدن.

در شرایط فشار ناشی از چالش های دشوار، کیفیتی که باید در میان اعضای تیم وجود داشته باشد، مشارکت است. توجه کنید، « همکاری » با « مشارکت » متفاوت است؛ زیرا مشارکت چیزی بیشتر از همکاری است. همکاری یعنی کار توافقی با یکدیگر. ولی مشارکت، کار کردن خلاقانه با یکدیگر است. اعضای یاور در تیم، کاری بیش از همکاری ساده با یکدیگر، انجام می دهند. برای تبدیل شدن به عضو یاور در تیم، باید توجه خود را به چهار زمینه معطوف کنید:

  • ادراک: اعضای تیم را به عنوان یاوران خود ببینید، نه رقبای خود.
  • نگرش: نسبت به هم تیمی های خود، حامی باشد، نه بدبین.
  • تمرکز: تمام توجه تان به تیم باشد، نه خودتان.
  • نتایج: با تکثیر نیرو، موفقیت ها را خلق کنید.
کسب و کار موفق

اصل سوم: تعهد

متعهد بودن یعنی نه اینکه مردد باشید و نه دودل. جان سی ماکس ول می گوید: « افراد معمولی متعهد می توانند اثری غیرمعمول بر دنیای خود بگذارند. » و ویلیام مورای نیز میگوید: « لحظه یی که شخصی نسبت به دیگری متعهد می شود، مشیت الهی به حرکت در می آید. هر نوع اتفاق پیش بینی نشده مطلوب، ملاقات های دلخواه و نعماتی که هیچ کس انتظار آن را ندارد رخ می دهد تا به کسی که هرگز چنین نبوده کمک کند. »

بهای تعهد سالم، پیروزی و موفقیت است. تعهد یک احساس نیست بلکه یک باور ذهنی است. زیرا احساسات انسان طبیعتی مواج دارد و همواره بالا و پایین می رود، اما تعهد باید محکم و استوار باشد. نکاتی که هر عضو تیم باید در رابطه با کار و تعهد بدانید:

  • افراد متعهد در زمان بحران کشف می شوند
  • متعهد بودن ارتباطی به توانایی یا استعداد ندارد.
  • تعهد حاصل انتخاب است نه شرایط
  • تعهدی که مبتنی بر ارزش ها باشد، پایدار است

اصل چهارم: خوش مشرب و اجتماعی

نمیتوان کار تیمی انجام داد، بدون آنکه با یکدیگر ارتباط داشت. بدون ارتباطات تیمی ندارید؛ بلکه مجموعه یی از چند نفر را در اختیار دارید. باید باور داشته باشید که: « یک تیم، صداهای بسیار است، و …. یک قلب. »  ویلیام باتلریتس می گوید: « عاقلانه فکر کنید، اما به زبان مردم با آنها رابطه برقرار کنید » و قدیمی های گفته اند: « کاسب باید مردم دار باشد» یا « کاسب به خوش رویی خود می فروشد نه به سرمایه خود. »

برای ساخت یک تیم خوش مشرب و ارتباطی به چهار نکته باید توجه داشت:

  • خودتان را از دیگران جدا نکنید
  • ارتباط اعضای تیم را با یکدیگر آسان کنید
  • اجازه ندهید هیچ مشکلی ارتباطی بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد
  • روابط مهم را به صورت نوشته پیگیری کنید.

اصل پنجم: کفایت و شایستگی

اگر شما نمی توانید، تیم تان هم نمی تواند. پس شایستگی در کار تیمی یک خصوصیت شخصی نیست. و باید بدانیم که مردم فراموش می کنند که چقدر کاری را سریع انجام داده اید، اما به یاد خواهند داشت که چقدر خوب انجام داده اید. اعضای با کفایت تیم بسیار توانا هستند و می توانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند.

اصل ششم : قابل اعتماد

قابل اعتماد بودن، بیشتر و بالاتر از توانا بودن ( به تنهایی ) است. تیم ها به افراد پیشرو نیازمند هستند و افراد پیشرو هیچگاه از بحث و گفتگو نمی ترسند و از آن طفره نمی روند. موفقیت در یک کسب و کار همیشه یک فعل زمان بر است، و تنها با یک فرد قابل اعتماد می توان به آن دست یافت.

کار تیمی با راه اندازی کسب و کار

اصل هفتم: انضباط

انضباط یعنی انجام دادن کارهای درست در زمان صحیح و به علت صحیح. آنچه در موقعیت های بزرگ انجام می دهیم به این بستگی دارد که چه هستیم و آنچه که هستیم نتیجه سال هایی است که با انضباط گذرانده ایم؛ زیرا انضباط کوره آتشی است که استعداد را به توانایی تبدیل می کند. ( مقاله « شناخت زمان مناسب توسعه کسب و کار » را مطالعه کنید. )

اصل هشتم: رشد کردن

رشد کنید و تیم تان را رشد دهید. مهمترین معیار اینکه تا چه حد در یک بازی خوب عمل کرده اید، این است که چقدر موجب خوب کار کردن هم تیمی هایتان شده اید. مغرور نباشید. هیچ انسانی به اندازه انسان خودخواه فریب نخورده است.

مردم همیشه به سوی کسی می روند که بر ارزش آنها بیفزاید و از کسی که از ارزش آنها کم می کند، دوری کنند. هیچ چیز والاتر یا افتخار آمیز تر از افزودن ارزش به زندگی دیگران وجود ندارد؛ پس این روحیه را در تیم تان تقویت کنید.

اصل نهم: شور و شوق

شور و شوق قلب تپنده یک تیم است. والتر کرایسلر می گوید: « به حال کسی که در رابطه با کارش به هیجان نیاید، تاسف می خورم. نه تنها برای اینکه او هرگز احساس زضایت نخواهد کرد، بلکه به این علت که او هرگز چیز با ارزش تری به دست نخواهد آورد. » یک تیم در هر چیزی که نسبت به آن شور و شوقی داشته باشند، به موفقیت می رسند.

اصل دهم: هدفمند

با هدف کار کردن یعنی هر کاری را به حساب آوردن، و از این شاخه به آن شاخه نپریدن، شانسی عمل نکردن، و اینکه می بدانیم چه می کنیم و متمرکز و خلاق هستیم. باید به اهداف بزرگ فکر کنید، اما کارهای کوچک انجام دهید، در صورتی که همه کارهای کوچک در مسیر درست باشند.

هر کس که خواهان زندگی هدفمند باشد، باید این کارها را انجام دهد:

  • برای هدفی ارزشمند زندگی کند.
  • از نقاط قوت و ضعف خود آگاه باشد.
  • اولویت مسئولیت های خود را تعیین کند.
  • نه گفتن را یاد بگیرد.
  • خود را نسبت به اهداف بلندمدت، متعهد کند.
اهداف مشترک در راه اندازی کسب و کار
اهداف مشترک در راه اندازی کسب و کار

اصل یازدهم: وظیفه شناس

 هر فردی در یک تیم وظیفه یی دارد که موظف به انجام است. زیرا هم تیمی های وظیفه شناس، خود را نسبت به تیم متعهد می دانند و به رهبر تیم اجازه می دهند آنها را هدایت کند. و باور دارند که کار تیمی همیشه مستلزم فداکاری است.

اصل دوازدهم : آمادگی

موفقیت های چشم گیر، حاصل آمادگی های کوچک است. همیشه آماده باشید، زیرا شخصی که آمادگی داشته باشد، نیمی از جنگ را برده است. آمادگی پیروزی شما را تضمین نمی کند، اما بدون شک شما را در موقعیت پیروز شدن قرار می دهد. باید به این باور برسید که: « فقط یکبار باید غافلگیر شوی، آن هم هنگامی است که آمادگی نداشته باشی »

اصل سیزدهم: روابط

کسی که عقاید خود را بیش از هم تیمی هایش دوست داشته باشد، عقایدش را پیش خواهد برد، اما تیمش را عقب نگه می دارد. روابط به ما کمک می کند بگوئیم چه کسی هستیم و چه کسی می توانیم باشیم. بسیاری از ما می توانیم موفقیت هایمان را در محور روابط بیابیم. روابط مانند چسبی است که افراد تیم را در کنار هم نگه می دارد، هر قدر روابط یک تیم محکم تر باشد، تیم منسجم تر است.

اصل چهاردهم: بهبودبخشی

برای بهبود بخشیدن به تیم، خودتان را بهبود ببخشید. ما در جامعه یی زندگی می کنیم که به « بیماری مقصد » دچار شده است. افراد زیادی می خواهند برای « رسیدن » کاری انجام دهند و پس از آن بازنشسته شوند. برتر از دیگران شدن لطفی ندارد، پیشرفت این است که هر روز برتر از دیروزتان باشید. وقتی بهتر از دیروز باشید، هر روز بهتر به وظایف تان در تیم عمل خواهید کرد. و تیم موفق می شود و شما نیز موفق تر.

اصل پانزدهم: ازخودگذشتگی

زندگی را تنها با استاندارد ریال و تومان نباید اندازه گیری کرد، نباید شکایت کنید که من کاشتم و دیگران درو کردند، انسان هنگامی باید تاسف بخورد که او بذر بیفشاند و هیچکس آن را درو نکند. جورج بارنر می گوید: « هنگامی که بخشش به دنیا را متوقف کنید، وقت آن است که چراغ ها را هم خاموش کنید ». اگر اعضای تیم خود را با سخاوت در اختیار تیم بگذارند، موفقیت آغاز می شود.

راه اندازی کسب و کار  سریع

اصل شانزدهم: گره گشا

اشکال را پیدا نکن، باید در فکر علاج بود. بیشتر مردم می توانند مشکلات را ببینند. این امر نیاز به هیچ توانایی یا استعدادی ندارد. کسی که به عوض دیدن مشکلات در مورد راه حل بیندیشد، می تواند تفاوت ایجاد کند. تیمی که افرادش چنین طرز تفکری داشته باشد، می تواند از پس مشکلات برآید.

تماس با مشاورین هومه

اصل هفدهم : پیگیری

هرگز، هرگز، هرگز توقف نکنید. برای پایان دادن به کار، باید آن را به پایان برسانید. پیگیری آنقدر مهم است که حتی افراد بی استعدادی که نمی توانند برخی از اصول بازیکن تیمی را کسب کنند، اگر روحیه پیگیر داشته باشند می توانند تیم خود را در مسیر موفقیت یاری کنند.

پیگیر بودن یعنی:

  • هر چه دارید بدهید، نه بیشتر از چیزی که دارید.
  • تسلیم قضا و قدر نشوید، با عزم راسخ کار کنید.
  • هنگامی به کار پایان دهید که به اتمام رسیده باشد، نه زمانی که خسته اید.

هومه یک هم تیمی مناسب برای موفقیت و راه اندازی در کسب و کار شماست …. .  

دیدگاهتان را بنویسید

19 + نه =