You are currently viewing روابط عمومی، تبلیغات و برندسازی در یک نگاه
روابط عمومی، تبلیغات و برندسازی در یک نگاه

روابط عمومی، تبلیغات و برندسازی در یک نگاه

روابط عمومی :

روابط عمومی(PR)، فرایند توسعه ارتباطات بین بازاریابان و مخاطبان هدف با کمک ابزارهای رسانه‌ای از همه نوع نظیر چاپی، تلویزیون و اینترنت، است. روابط عمومی برای یک سازمان یا یک فرد چیزی به‌جز تأثیرگذاری بر مخاطب جهت خلق تصویر مثبت برای ایشان درست مانند تبلیغات اما در سبک و شیوه‌های متفاوت می‌باشد.

امروزه روابط عمومی نقش بسیار مهمی را در برندسازی و پروموشن (Promotion) شرکت‌های که جهت ترویج برند، خدمات و افزایش تصویر خود در بازار از آژانس روابط عمومی استفاده می‌کنند، ایفا می‌کند.

روابط عمومی شاخه‌ای مجزا از بازاریابی است که منحصراً برای مدیریت تصویر، برندسازی، تعاملات رسانه‌ای، روابط رسانه‌ای، توسعه بازار، مدیریت بحران و پوشش رویدادها طراحی‌شده است. شرکتی که با انگیزه گرفتن بخشی در روزنامه، مجله یا تلویزیون، آژانس تبلیغاتی استخدام می‌کند، مقدار قابل‌توجه ای را برای رسانه جهت خرید زمان و فضا هزینه می‌کند.

روابط عمومی برای مشتریان استراتژی‌هایی را طراحی می کنند تا با تائید نهایی یک ژورنالیست تمام ابعاد موردنظر پوشش داده شود. متخصصان روابط عمومی برای اینکه برای یک برند توجه رسانه‌ای مثبتی را ایجاد کنند، تاکتیک‌های متعددی را ( رپورتاژ خبری ، رپورتاژ آگهی، برنامه های تلویزیونی ) طراحی و پیاده‌سازی می‌کنند، که به مخاطب هدف کمک می‌کند تا نسبت به شرکت، برند و بازاریاب به درک و آگاهی برسد.

متخصصان روابط عمومی به شما کمک می‌کنند تا پیامتان را از طریق کانال‌های مختلف نظیر کانال‌ رسانه های اجتماعی به مخاطب هدف برسانید. برای اینکه محدوده وسعت هدفتان را افزایش دهید باید از کانال‌هایی استفاده کنید که مشتریان فعلی بالقوه در حال استفاده و لذت از آن می‌باشند. بنابراین، برای اینکه یک رهبر باهوش در کسب‌وکار باشید، باید اهمیت روابط عمومی را درک کنید تا متوجه شوید که می توانید با یک رویکرد کم هزینه، مقرون‌به‌صرفه تر و موردپسندتر برای کسب‌وکارتان چه کارهای بزرگی را انجام دهید.

به تنهایی ممکن است روابط خوب یا بد داشته باشید، اما با استفاده از روابط عمومی، شما روابط بسیار قوی ایجاد می‌کنید و به معروفیت مناسبی در همه اعصار و در همه موقعیت‌ها نائل خواهید شد. در حقیقت اینکه مشتریان، تأمین‌کنندگان، کارکنان و ذینفعان خدمات شمارا بخرند یا نخرند، به تصویر بازار و معروفیت وخوش نامی شما وابسته می‌باشد. روابط عمومی شمارا از رقبایتان متمایز می‌سازد و برای شما مزیت رقابتی به همراه دارد.

 تبلیغات:

تبلیغات عبارت است از ارتباط و معرفی غیر شخصی محصول یا خدمات از طریق حامل های مختلف در مقابل دریافت وجه برای موسسات انتفاعی یا غیر انتفاعی، یا افرادی که به نحوی در پیام مشخص شده اند.  باید توجه کنیم که تبلیغ تحت تاثیر تغییر و تحولات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، بالا رفتن سطح آگاهی اجتماعی، رشد فکری، تغییر سلیقه های مردم و رشد سطح درآمد، افزایش جمعیت و تمایل به مصرف و بهتر زیستن می باشد.

تبلیغات از مهمترین متغیرهای رفتاری اثرگذار بر ساختار و عملکرد بازار است. تولید کنندگان در راستای حداکثر سازی سود خود در بازار اقدام به تبلیغات می کنند و فرض بر این است که تبلیغات بر سودآوری تولیدکنندگان اثر مثبت و مستقیمی دارد

تبلیغ نوعی ارتباط، برای متقاعد کردن افراد است که از رسانه‌های جمعی و تعاملی برای دسترسی به مخاطبان استفاده می‌کند. هدفِ تبلیغ وصل کردن سرمایه‌گذار به مشتری‌هاست. در حقیقت تبلیغ، اطلاعاتی در مورد محصولات ارائه می‌دهد و محصول را اعم از کالا، خدمات و … از دید نیازها و خواسته‌های مشتری‌ تفسیر می‌کند.

روابط عمومی
روابط عمومی

تبلیغ درنهایت به گروهی از مشتریان بالقوه دست پیدا می‌کند. همچنین در آن می‌توان تک‌به‌تک افراد را به‌صورت مستقیم مورد هدف قرارداد. این‌گونه از تبلیغات بیشتر در فضای دیجیتال و اینترنت با عنوان‌های تبلیغات دیجیتال و تبلیغات اینترنتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

اکثر تبلیغات، هدف یکسانی دارند و قصدشان معرفی برند، شرکت یا سازمان است. هدف اصلی متقاعد کردن افراد برای انجام دادن کارهایی از قبیل خرید محصول، سر زدن به وب‌سایت و… است.

 تبلیغات، از یک سو می‌کوشد با شناخت بهتر جامعه، اثربخشی خود را افزایش دهد و از سوی دیگر، با انتخاب راهکارهای تبلیغاتی، عملاً بر جامعه تاثیر ‌گذارد و سلیقه‌ی جامعه را شکل می‌دهد.

برندسازی:

برندینگ، فرآیندی است که در طی آن به جایگاه احساسی و عاطفی یک محصول یا خدمت افزوده می‌گردد، بدین وسیله ارزش آن برای مشتریان و سایر ذی نفعان افزایش می‌یابد.

به عقیده بزرگان عرصه برندسازی یا برندینگ؛ برندینگ حاصل پیام‌ها و گزارش‌های رسانه هاست. هر قدر تعداد این پیام‌ها بیشتر و محتوای آن‌ها مطلوب تر باشد، نام تجاری قوی تر خواهد شد.

برندینگ دانشی است که با برتری دادن به یک برند (Brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن برند در بازار رقابت میشود، اعتبار و شهرت یک برند به طور مستقیم می تواند منجر به فروش بیشتر و قیمت گرانتر محصولات وخدمات شود، به زبان دیگر  برندسازی روش هوشمندانه تجارت و تولید ثروت است.

برندسازی ایجاد تمایزی منحصر بفرد است که برای مشتریان، کارکنان و مدیران سازمان اهمیت زیادی دارد. داشتن یک برند قدرتمند سبب می شود هزینه های یک شرکت به واسطه جلوگیری از سرمایه گذاری های نامناسب و بی هدف به طور کاملا محسوسی کاهش پیدا کنند.

سودآوری به واسطه جذب مشتریانی وفادار به طور چشم گیری افزایش پیدا می کند و از همه مهمتر برند یک شرکت تبدیل به دارایی ناملموس برای سازمان می شود که ارزش آن می تواند بیش از مجموع ارزش تمامی دارایی های فیزیکی آن سازمان باشد.

از جمله­ ی دلایل مهم  برندسازی در نزد سازمان ها، تمایل به رهبر بودن، پیشی گرفتن در صحنه­ ی رقابت و دسترسی کارمندان به بهترین امکانات به منظور دست یابی به مشتریان کم هزینه تر می­ باشد، منظور از مشتریان کم هزینه تر این است که در صورتی که مشتری با برند سازمان آشنا باشد و احساس مناسبی نسبت به آن داشته باشد، سازمان هزینه تبلیغات، زمان و… کمتری برای تبدیل وی به یک مشتری بالقوه یا وفادار متحمل خواهد شد.

« برند » یک نام، نشان یا مؤلفه متمایزکننده است، که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک می‌کند. در واقع، امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملاً برند را خریداری می‌کنند. به‌عنوان مثال، آیا حاضرید مایع شوینده یی را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که می‌شناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟

بازار پر از محصولات مشابه است؛ برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشان داد باید به آن هویت بدهیم. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگ‌های خاص و مؤلفه‌های دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول است. در واقع، از این طریق تلاش می‌کنیم تا به محصولمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژه‌ای را ایجاد کنیم. 

در واقع این‌طور می‌توان گفت که برند شما در ذهن مشتریانتان وجود دارد. به زبان ساده، برند برداشت کلی یک مشتری با توجه به تک‌تک تعاملاتی است که با شما، شرکتتان و محصولاتتان داشته است. «برندینگ» فرآیند ایجاد و تقویت برداشت مثبت نسبت به شرکت یا محصولات آن در ذهن مخاطب هدف است؛ به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا می‌دهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکت‌های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آن‌ها برای انتخاب محصولشان (در رقابت با رقبا) تدوین می‌کنند.

در یک کلام ساده، برندسازی تلفیقی هدفدار از رویکرد روابط عمومی و تبلیغات برای جذب ذهن مخاطبان نسبت به کالا و شرکت است.

مشاوره کسب کار هومه

چنانچه تمایل به استفاده از خدمات تحقیقات بازار کارگزاری کسب و کار هومه را دارید، کافیست به صفحه تماس با ما مراجعه نمایید و یا از طریق شماره تماس های ۰۲۱۲۸۴۲۹۲۴۸ و ۰۹۱۲۹۴۷۹۸۴۱  و یا راه های ارتباطی موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

دو + 1 =