You are currently viewing شغل مناسب من چیست / جایگاه شغلی را درست انتخاب کنید

شغل مناسب من چیست / جایگاه شغلی را درست انتخاب کنید

به لطف سیاستگذاری های دولتی و در شرایط امروز اشتغال کشور،  این تصور غلط میان عموم وجود دارد که « نمی توان از کارمان لذت ببریم». بیشتر افراد طبق این فرضیه کار می کنند که کار، لزوما کسل کننده، استرس برانگیز و مایوس کننده است. اما عده کمی هم هستند که واقعا از بیدار شدن و رفتن سرکار هر روز صبح لذت می برند. آیا خودتان را جزو این عده می دانید؟

تحقیقات نشان داده است، مهم‌ترین عامل رضایت شغلی، ارتباط موثر با همکارها و کارفرما، تنوع وظایف و امنیت شغلی است. برای داشتن شغل مناسب از «توانایی‌های فردیتان» استفاده کنید. افرادی که بیشتر ساعت روز را صرف استفاده از توانایی‌هایشان می‌کنند تا کارشان را به بهترین شکل انجام دهند، احتمالا کمتر مسائلی مثل نگرانی، استرس، خشم، ناراحتی و یا درد فیزیکی… را تجربه می‌کنند. برای داشتن شغل مناسب باید در جایی باشید که با شما مانند یک همکار رفتار شود نه مثل زیردست. اگر هریک از تجربیات زیر را داشته باشید، می توانید با اطمینان بگویید که شغل مناسب خودتان را انتخاب کرده اید.

  • کاری انجام می‌دهید که برای‌تان ارزشمند و پرمزیت است

اولین علامت نمایانگر این‌که شما حقیقتا از حرفه‌تان لذت می‌برید این است که این کار برای‌تان، ذاتا ارزشمند است. به‌عبارتی دیگر، پول، تنها انگیزه شما نیست. به‌تمام معنی از دیدن نتایج لذت می‌برید و معمولا وقت‌کشی نمی کنید یا صرفا منتظر پرداخت حقوق نیستید. این نشانه کار خوب و مناسب شماست که برای‌تان ارزشمند است.

  • صبح‌ها با انگیزه از خواب بیدار می‌شوید

وقتی صبح ساعت‌تان به‌صدا در می‌آید و شما دکمه چرت کوتاه را برای آخرین بار می‌زنید، چه افکاری به ذهن‌تان می‌آید؟ اگر برای رفتن و شروع کار، انگیزه دارید بدانید که شغل درستی را انتخاب کرده‌اید.

ارتقاء شغلی
  • عصرهای جمعه برای شما دلگیر نیست

احساسات عصرهای جمعه وقتی وحشتناک است که می‌دانید تعطیلات رو به اتمام است و شش روز کاری پیش‌رو دارید. اگر این نگرانی و هراس را عصرآخرین روز تعطیلات ندارید، پس به احتمال زیاد از شغل‌تان لذت می‌برید. و روز کاری فرقی با روز تعطیل ندارد چون کاری را انجام می‌دهید، دوست دارید.

  • برای پیشرفت کاری تلاش می کنید

در شرایط ایده آل افراد انتظار دارند که مسیر شغلی آنها صعودی باشد و به اصطلاح در شغل خود پیشرفت بکنند. اگر مدت ها است که در شغلی مشغول به فعالیت هستید، اما هنوز نتوانسته اید پیشرفت بکنید، پس باز هم به احتمال زیاد شغلی که انتخاب کرده اید مناسب شما نیست. این موضوع را باید همیشه باید در نظر داشته باشید که تنها فردی که مسئول ارتقا شغلی شما است، خود شما هستید. هرگز نباید انتظار داشته باشید که رئیس و یا سیار همکاران به ارتقا شغلی شما کمک کنند. بنابراین اگر بعد از مدت طولانی همچنان سر جای اول خود هستید پس به احتمال زیاد شغل مناسبی را انتخاب نکرده اید و باید به فکر تغییر شغل باشید.

  • نمی‌توانید دست از صحبت درباره کارتان برای دیگران بردارید

آیا تابه‌حال شده که برای دوستان، خانواده و افراد کاملا غریبه درباره کارتان حرف بزنید؟ بیشتر اوقات شاید توجه چندانی به حرف‌های شما ندارند اما شما ادامه می‌دهید، تند و تند درمورد بزرگی و خوبی شرکت‌تان و این‌که چرا عاشق کارتان هستید صحبت می‌کنید. اگر چنین هستید، قطعا تصمیم درستی درمورد کارتان گرفته‌اید.

  • خیلی کم به ساعت‌تان نگاه می‌کنید

وقتی صحبت از چک کردن مدام ساعت به میان می‌آید، کارمندان به دو نوع تقسیم می‌شوند. گروه اول مدام به ساعت نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند” آیا عقربه دقیقه شمار دراین ساعات باقیمانده، اصلا حرکت می‌کند؟” گروه دوم پیوسته به ساعت نگاه می‌کنند و فکر می‌کنند” چطور یک‌دفعه ساعت چهار شد؟!” اگر شما به ندرت به ساعت نگاه می‌کنید و از این متعجب هستید که زمان چقدر زود می‌گذرد می‌توانید مطمئن باشید که عاشق کارتان هستید.

شغلی که دوست دارید
  • واقعا از صرف وقت با همکاران‌تان لذت می‌برید

وقتی واقعا آنهایی را که با شما کار می‌کنند دوست دارید، کارتان خیلی لذت‌بخش‌تر خواهد بود. اگر سریعا بعد از تعطیل شدن کار، به همکاران‌تان پیام ارسال می‌کنید یا درتعطیلات هم زمانی را با آنها سپری می‌نمایید پس یعنی از بودن با این گروه افراد، شاد و راضی هستید. همچنین معنایش این است که از هر روز رفتن به محل کارتان لذت می‌برید.

  • نمی‌توانید درک کنید که چگونه بعضی‌ها از کارشان متنفرند

بر اساس بررسی Deloitte Shift Index Survey، هشتاد درصد از مردم، از کارشان نفرت دارند. یعنی چهار پنجم افراد، از حرفه‌ای که هر روز به آن مشغولند متنفرند و این آمار حتی افراد بی‌تفاوت نسبت به کارشان را هم دربر نمی‌گیرد. اگر شما نمی‌توانید درک کنید که افرادی هم وجود دارند که از کارشان منزجرند، پس بدانید که شغل درستی را انتخاب کرده‌اید.

انتخاب شغل

اگر هر کدام از این نشانه‌های گفته شده را درخودتان پیدا کردید، بدانید که انتخاب شغلی درست و مناسبی داشته‌اید و می‌توانید خودتان را جزو خوش‌شانس‌ها بدانید و هرگز کارتان را دست‌کم نگیرید. هشتاد درصد از نیروی کار، آرزوی این را دارند که جای شما باشند!و کسب موفقیت را تجربه کنند.

👈 اگر شما جزو آن ۸۰ درصد هستید، آیا تابحال به تغییر شغل فکر کرده‌اید؟

در کلام آخر! جایگاه شغلی را درست انتخاب کنید

در بین تصمیم‌های ریز و درشتی که در زندگی می‌گیرید، انتخاب شغل قطعا یکی از مهم‌ترین‌ها است. تصمیمی که قرار است تکلیف کیفیت نصف روز، هفته، سال و حتی کل عمرتان را مشخص کند. چون شما مفیدترین ساعت‌های روز و هفته و شیرین‌ترین سال‌های عمرتان را در محل کار می‌گذرانید و فقط کافی است از شرایطی که دارید و کاری که باید انجام دهید ناراضی باشید تا بیشترین استرس‌ها و فشارها به سمت‌تان سرازیر شوند.

بنابراین بهتر است قبل از هر تصمیمی برای آینده و انتخاب شغل، حسابی فکر و تحقیق کنید. تمام نیروی‌تان را به‌کار بگیرید، با شناخت و علم کافی جلو بروید و تا وقتی به شغلی که می‌خواهید نرسیده‌اید، دست از تلاش برندارید.

هومه می تواند همراه خوبی برای فردای کسب و کار شما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

دو × 3 =