You are currently viewing دیجیتال نومد ( digital nomad) کیست؟ / دیجیتال نومد یک شغل، یک عشق
دیجیتال نومد ( digital nomad ) یک شغل، یک عشق

دیجیتال نومد ( digital nomad) کیست؟ / دیجیتال نومد یک شغل، یک عشق

دیجیتال نومد ( digital nomad ) چیست؟ یا بهتر بگوئیم دیجیتال نومد کیست؟ کسی که دیجیتال نومد است آیا یک شغل دارد یا یک سبک زندگی؟! سبک زندگی اش شغل اوست یا شغل او زندگی اش؟! دیجیتال نومد یک سبک زندگی جدید است که با گسترش و نفوذ تکنولوژی و راه های ارتباطی خلق شده است!

دیجیتال نومد چیست؟

واژه دیجیتال نومد ( digital nomad ) برای اولین بار توسط دو نویسنده به نام‌های تیسوگیو ماکیموتو (Tsugio Makimoto)  ودیوید چارلز منرز (David Charles Manners) برای عنوان کتابشان به نام(Digital Nomad)  در ۲۵ سال گذشته یعنی سال ۱۹۹۷ استفاده شد. در زمانیکه گوشی موبایل در ایران یک سرمایه با ارزش و مورد استفاده افراد دارا محسوب می شد!

در ۲۵ سال پیش حتی در کشورهای خارج از ایران نیز عنوان دیجیتال نومد بسیار نامفهوم بود و کسی معنی دقیق آن را نمی‌دانست و در واقع یک پیشگویی و آینده پژوهی محسوب می شد. در این کتاب، دیجیتال نومد را فردی معرفی کرد که با استفاده از اینترنت بی‌سیم، تلفن هوشمند، تماس تلفنی اینترنتی یا اپلیکیشن های مبتنی بر فضای ابری، از راه دور کار و از این راه امرار معاش می‌کند و مهم نیست که در کجای دنیا حضور دارد. دیجیتال نومد کسی است که همیشه در سفر است و پول در می آورد!

دیجیتال نومد در زبان فارسی با معادل کلماتی همچون « عشایر دیجیتال »، « خانه به دوش دیجیتال »، « کوچ گردی دیجیتال »، « کوچ نشین دیجیتال » و کلماتی مشابه آن شناخته می شود.  

دیجیتال نومد ( digital nomad ) کیست؟

دجیتال نومد کیست؟

عشایر به کسانی گفته می شود که در فصل گرما در مناطق سردسیر و در فصل سرما در مناطق گرما زندگی می کنند و برای بدست آوردن اب و هوای بهتر، سختی راه را تحمل می کنند تا وضعیت زندگی مطلوب تری داشته باشند. عشایری بعد از سبک زندگی شهری و روستایی، سومین سبک زندگی به شمار می رود. قالب شدن سبک زندگی یکجانشینی و توسعه امکانات زندگی در یکجانشینی، امروزه موجب کمرنگ شدن این نوع زندگی شده است.

مسیرهای سخت و ناهموار، گشنگی و تشنگی، آب و هوای متغیر در مسیر جابجایی، همراه بودن خانواده و افراد کودک و کهنسال، کم شدن و یا کنترل و مهار اب آشامیدنی با ساخت سد، نیازمندی بیشتر به امکانات بهداشتی و آموزشی در زندگی و عوامل بسیار زندگی به سبک عشایری را معطوف به افراد اندکی کرده است. و تعداد آنها به مرور را در حال کمتر شدن و یا حتی با انتخاب سبک زندگی عشایری، نوع فرهنگ جابجایی در میان آنها تغیر کرده است.

اما گسترش و نفوذ ابزارهای ارتباطی و تبدیل شدن جهان به دهکده یی کوچک، توانسته است شما را ساکن همه نقاط جهان نماید. عشایر دیجیتال همان عشایران سنتی هستند که از نقطه یی به نقطه دیگر سفر می کنند و از ابزارهای دیجیتالی برای انجام وظایف شغلی و سبک زندگی خود بهره می گیرند. آنها سفر می کنند و در حین سفر برای شرکت ها، سازمان ها و کسب وکارها خدمات و تولیدی انجام میدهند. یک شغل و یک سبک زندگی آزاد و جذاب ولی دشوار!

دیجیتال نومد و انتخاب شغل دورکار

دیجیتال نومد از مشاغل دورکار محسوب می شود. همه گیری بیماری کرونا، علاقه بیشتر جوانان برای فعالیت دورکاری و علاقه به انعطاف پذیری و آزادی بیشتر در محیط کاری، امروز توجه به مقوله دورکاری مهم و ضروری شده است. طبق آمارهای رسمی، تعداد عشایر دیجیتال کشور آمریکا در سال ۲۰۲۱ با یک رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰، به ۱۵.۵ میلیون نفر رسیده است. همچنین در بسیاری از کشورها از جمله اسپانیا، ایتالیا، برزیل، رومانی و امارات متحده عربی در تلاشند تا با اعطای تسهیلات و ویزای عشایر دیجیتال، دورکاران بین‌المللی از سراسر را جهان جذب کنند. زیرا کوچ نشین دیجیتال به یک منبع اقتصادی و سودآور برای کشور‌ها تبدیل شده است؛ و کشور‌های دارای زیرساخت‌های دیجیتالی قوی با اعطای ویزای عشایر دیجیتال در تلاش هستند تا بخشی از ضرر‌های مالی بویژه ضررهای مالی ناشی از همه‌گیری کرونا را جبران کنند.

دیجیتال نومد و انتخاب شغل دورکاری

مشاغل دیجیتال نومد

شغل های دیجیتال نومد مناسب برای هر تخصص و دانشی نیست. هر چند امروزه دولت های مختلف با راه اندازی سامانه ها و الکترونیکی کردن فرایندهای کاریی به دنبال توسعه و گسترش کارها به این روش هستند، اما شغل هایی که حضور فیزیکی برای انجام ها آنها ضروری نیست می تواند یک شغل دیجیتال نومد باشد. از پرطرفدارترین مشاغل دیجیتال نومد میتوان به تولید محتوای متنی و تصویری، سئو، طراحی و گرافیک، برنامه نویسی، پشتیبانی، مربی گری و مشاوره، ترجمه، عکاسی و فیلمبرداری و وبلاگ نویس سفری نام برد.

یک دیجیتال نومد شوید

اگر در کاری دارای مهارت زیادی هستید و به سفر هم علاقه زیادی دارید همین امروز تصمیم بگیرید مهارت و فعالیت خود را به‌صورت دورکاری ارائه کنید. به دنبال برندهایی بروید که به مهارت شما نیاز دارند و شرایط خود را صادقانه توضیح دهید. از نه شنیدن دلسرد نشوید و برای هدفی که دارید بجنگید.

کوچ نشینی عشایری با همه پیشرفت و نفوذی که یافته است باز هم یک پدیده ناشناخته است. انتظار نداشته باشید همان‌قدر که شما نسبت به این پدیده اطلاعات دارید مشتریان شما هم داشته باشند، اما تلاش کنید با برنامه‌ریزی دقیق ثابت کنید شما قابل‌اعتماد و حرفه‌ای هستید. مقاصد خود را انتخاب کنید و برای مدتی پس‌انداز داشته باشید و سعی کنید با احتیاط عمل کنید و از سبک زندگی عشایری دیجیتالی لذت ببرید.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

دیجیتال نومد در هومه

استخدام دیجیتال نومد در کارگزاری کسب و کار هومه یک ارزش و سیاست کاری است. گروه کسب وکار هومه با ایجاد یک کسب و کار اینترنتی و بر پایه دورکاری، در سایه تعهد و روراستی در تلاش است امکان خلق آینده یی درخشان را فراهم کند و در فضایی با تکیه بر تخصص و مسئولیت اجتماعی و با استفاده از روش های به روز و علمی، به اثربخشی هر چه بیشتر و خلاقانه تر کمک کند.

نقش شما در گروه های مختلف دپارتمان های مختلف هومه از لحظه ورود آغاز می شود. برای خلق آینده یی بزرگتر، برای یکی شدن و تلاش برای موفقیت، در مسیر بردی دو طرفه با ما همراه شوید.

استخدام قطعی در هومه یک باور است! هومه مبتکر در بهبود تجارت

برای استخدام رزومه خود را ارسال کنید. از اینجا به صفحه استخدام وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید

شانزده + نه =