You are currently viewing محصولات ایرانی و ارزش صادرات به کشورهای همسایه
ارزش صادرات به کشورهای همسایه

محصولات ایرانی و ارزش صادرات به کشورهای همسایه

یکی از پرسودترین تجارت‌ها، تجارت با کشورهای همسایه است. در تجارت با کشورهای همسایه به دلیل هم مرز بودن یک راهکار برای افزایش و سهولت در تجارت جهانی محسوب می شود تا در زمان و هزینه حمل ونقل کالاهای صادراتی و وارداتی صرف جویی شود. از این رو لازم است تا مدیران بالادستی و برنامه ریزان اقتصادی کشور، نیاز کالایی کشورها را با هدف تجاری سازی مناسب شناسایی کنند، زیرا هر کشور به دنبال جبران و تامین کمبودهای خود است و در این صورت می توانیم به تامین کمبودهای کشورهای همسایه اقدام کنیم.

ایران با ۱۵ کشور همسایه است. هیچ کشوری در جهان را نمی توانید پیدا کنید که با ۱۵ کشور همسایه مرز آبی و خاکی داشته باشد. این موضوع نشان از اهمیت ژئواستراتژیک و ژئواکونومیک ایران در آسیای جنوب غربی دارد. ایران با کشورهای پاکستان، افغانستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، ترکیه و عراق مرزهای زمینی و با آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان، امارات، قطر، بحرین، عمان، عربستان و کویت مرز دریایی دارد که می تواند با افزایش تجارت، از مزایای همسایگی بهره مند شود.

کشورهای همسایه ایران به دلایل شرایط اقلیمی و سیاسی امکان تولید اکثر محصولات به خصوص محصولات کشاورزی را ندارند، به همین سبب اکثر کالاهای مورد نیازشان را از کشورهای دیگر وارد می کنند.ایران با توجه به توان تولیدی و تنوع اقلیمی و فرهنگی توانایی آن را دارد تا بعنوان یک رقیب جدی در تعاملات صادرات و واردات محصولات گوی سبقت را از کشورهای دور و یا همجوار دیگر با کشورهای همسایه خود برباید.

صادرات از ایران به سایر کشور ها

صادرات به کشورهای همسایه، فرصتی برای گذر از تحریم ها

ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت ایران در سفر اخیر خود به استان اردبیل، اعلام کرد: با فراهم شدن برخی مقدمات امکان دو تا دو و نیم برابر شدن صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای همسایه وجود دارد، موضوعی که البته برای اجرایی شدن، دشواری‌های خاصی پیش روی خود دارد.

قوانین تولیدی و صادراتی در ایران نیز بدلیل دخالت دستگاه های اجرایی مختلف در حوزه های اقتصادی وضعیت ضد تولیدکننده یافته اند. اگر می خواهیم صادرات محصولات تولیدی را افزایش دهیم باید علاوه بر تعریف قوانین با ثبات، زیرساخت‌های لازم برای صادرات کالا فراهم شود و ارتباط سیاسی و اقتصادی کشور با سایر کشورها ترمیم شود.

اهمیت تجارت ایران با کشورهای همسایه

گسترش روابط با همسایگان برای ما امنیت، بازار، اشتغال و استفاده حداکثری از مزیت‌های نسبی به وجود می‌آورد، خصوصاً در شرایطی که کشورهای غربی در تلاش هستند با اعمال تحریم‌های ظالمانه ما را منزوی و روابط بین‌الملل را محدود کنند، روابط با همسایگان و استفاده از ظرفیت آنان جهت شکستن حلقه تحریم‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

گسترش و ارتقای روابط و همکاری‌های اقتصادی و تجارب با کشورهای همسایه به دلایل زیر اهمیت دارد:

  1. دلبستگی‌های فرهنگی و سرزمینی مردمان ساکن در کشورهای همسایه ایران
  2. علایق و اشتراکات فراوان در آداب و رسوم و سنن مردم این کشورها
  3. مشابهت و نزدیک بودن نوع زندگی مردم در عرصه‌های اقتصادی، تجاری، بازارها، کالاهای مصرفی و نوع خدمات
  4. پیوند و همبستگی‌های قومی و مذهبی و حتی خانوادگی
  5. دسترسی آسان و سریع در نقل و انتقال کالا، خدمات و رفت‌وآمد
  6. استقرار بسیاری از کشورهای همسایه در گستره جغرافیایی فرهنگی ایران و برخورداری از تاریخ مشترک
  7. مزیت‌های بی‌شمار تجاری و اقتصادی همسایگان.
اهمیت تجارت ایران با کشورهای همسایه

راهکارهای توسعه صادرات محصولات ایرانی

صادرات موفق دارای الزامات اساسی است که از مهم ترین آنها می توان به تولید رقابتی و شناخت بازارهای هدف صادرات اشاره کرد. مبنای حرکت برای صادرات موفق، توجه به تولید کشور در بخش های مختلف و رقابتی کردن آن در بازارهای جهانی بویژه کشورهای همسایه است.

بهبود فضای کسب و کار و ایجاد فضای رقابتی و شفاف در اقتصاد، توجه به مزیت‌های تولیدی کشور ایران به ویژه در عرصه نانو و بیوفناوری، لزوم ثبات در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی دولت، پرهیز از بدبینی به صادرکنندگان، لزوم توجه به موضوع تجارت حتی فراتر و بالاتر از تولید، کمک به صادرکنندگان برای بالفعل کردن ظرفیت‌های صادراتی به کشور‌های همسایه، تقویت بخش حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی، تلاش برای بالفعل کردن ظرفیت‌های سوآپ، توجه به صنایع کوچک و پایین دستی و حمایت از صادرات محصولات این بخش‌ها و پشتیبانی دولت از فعالیت‌های اقتصادی و صادراتی شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور و تغییر سیاستگذاری خام فروشی محصولات از جمله راهکارها و روش های توسعه صادرات محصولات ایرانی به کشورهای همسایه است.

کلام آخر

حجم تجارت خارجی ایران طی ۱۲ ماهه سال ۹۹ با همسایگان ۳۶ میلیارد و ۵۰۲ میلیون و ۳۱۵ هزار و ۸۶۹ دلار اعلام شده است که از این میزان سهم صادرات محصولات ایران به کشورهای همسایه برابر با ۲۰ میلیارد و ۳۵۷ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۲۱۳ دلار بود که ۶۰ درصد وزن و ۵۸ درصد ارزش کل صادرات غیرنفتی ایران به جهان را شامل می شود. و کشور عراق با سهم ۲۱ درصدی بعنوان بزرگ ترین مقصد صادراتی کشور، امارات با سهم ۱۳ درصدی دومین مقصد صادرات ایران و ترکیه با ۷ درصد، افغانستان با ۵/۶ و پاکستان با ۳ درصد، روسیه با سهم ۴/۱ درصدی رتبه های بعدی را از سهم ۵۸ درصدی صادرات محصولات ایرانی را دارند.

الگوهای تجارت و سرمایه‌گذاری به‌منظور کاهش فشارهای اقتصادی جهان و دور زدن تحریم‌های خصمانه بین‌المللی تغییر کرده است؛ لذا با این شرایط، مسأله صادرات نیازمند تجربه و مشورت با کارشناسان خبره است.

تماس باما

تجارت خارجی به‌عنوان مهم‌ترین بستر تعامل اقتصادی کشور با دیگر کشورها نیازمند طراحی هوشمندانه است، و استفاده از ظرفیت تجارت خارجی برای ایجاد رشد اقتصادی کشور و بهبود توسعه کسب و کار با وجود تحریم های سیستم بانکی و مشکلات در حمل و نقل پول یقینا مشاوره با کارشناسان خبره در حوزه توسعه بازار و افزایش بهره وری و بهینه سازی است.

کارآفرینان و صاحبان کسب و کار باید متناسب با زمینه شغلی، نوع محصول، نوع خدمات و مواردی از این قبیل، به منظور توسعه، پیشرفت و ایجاد بازار رقابتی در کسب و کار خود از استراتژی های گوناگون استفاده کنند. هومه، همراه کسب و کار شماست.

کمک گرفتن از نیروهای تحصیل ‌کرده در زمینه به کارگیری استراتژی‌ و راهکارهای عملی، کمک شایانی به کارآفرینان و صاحبان کسب و کار خواهد کرد. چنانچه تمایل به استفاده از خدمات تحقیقات بازار، عارضه یابی و توسعه کسب و کار کارگزاری کسب و کار هومه را دارید، کافیست از طریق شماره تماس های ۰۲۱۲۸۴۲۹۲۴۸ و ۰۹۱۲۹۴۷۹۸۴۱  و یا راه های ارتباطی موجود در سایت با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

8 + 12 =