You are currently viewing چطور شغل شخصی خودمان را انتخاب کنیم؟ ( انتخاب کسب و کار شخصی خود به زبان ساده )
چطور شغل شخصی خودمان را انتخاب کنیم

چطور شغل شخصی خودمان را انتخاب کنیم؟ ( انتخاب کسب و کار شخصی خود به زبان ساده )

« کسب » یعنی فعل بدست آوردن نیازهای زندگی و « کار » یعنی ابزار بدست آوردن نیازهای زندگی؛ و جمع کسب و کار یعنی عامل حرکت برای رفع نیازهای زندگی یا به تعریف دیگری عبارت است از فعالیت هایی که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها به منظور کسب سود.

در اینجا هدف ما از معنای کسب و کار، صرفا کسب و کار شخصی نیست؛ بلکه به معنای داشتن یک شغل است. برای همین باید بدانیم یک شغل چگونه ایجاد می شود؟ کدام شغل را می توانیم انجام دهیم؟ کدام شغل آینده یک فرد را بهتر می سازد؟ علاقه و نبوغ چه تاثیری بر انتخاب شغل یک فرد دارد؟ برای بدست آوردن و راه اندازی یک شغل باید چه مسیری را طی کنیم؟ سوالاتی که باید برای راه اندازی و بدست آوردن شغل شخصی خودمان به آنها پاسخ بدهیم!

شغل شخصی من چیست؟

شرایط اشتغال در جامعه، شرایط پذیرش دانشجو در دانشگاه های دولتی، وضعیت درآمد، شرایط مدرک گرایی و مسائل دیگری که در کشور ما، خانواده ها و جوانان با آن دست به گریبان هستند. اما فارغ از همه مشکلات این ما هستیم که تعیین می کنیم این مشکلات هر کدام چه درصدی از سهم عقب ماندگی ما را تعیین کنند.

چهار گام که در انتخاب شغل شخصی خود باید به آن توجه داشته باشید:

علاقه مهمترین عامل موفقیت در زندگی
علاقه مهمترین عامل موفقیت در زندگی

  • علاقه بعنوان مهم‌ترین عامل موفقیت :

علاقه آن چیزی است که از صمیم قلب می خواهیم و با رویای آن به خواب می رویم و در جستجوی چیزهای مرتبط با آن هستیم. به عنوان مثال فردی که در انتخاب رشته تصمیم دارد به علاقه خود در رشته خاصی اهمیت بدهد، عملاً خود را در آن تصور می کند فارغ از اینکه بازار کار آن را ترجیح دهد یا ندهد.

روند بازار کار عبارتست از تمایل کارفرمایان دولتی و خصوصی به رشته هایی خاص یا تخصصی خاص. سیاست های کشور بر چه اساس پیش می رود که بتوانیم روند بازار کار را تشخیص دهیم!؟ در برهه ای کشور غرق در خودکفایی بود و علاقه به مهندسی بیداد می کرد. در برهه ای کشور بر محور واردات و صادرات افتاد و رشته های مرتبط با بازرگانی و زبان انگلیسی بر سر زبان ها افتاد. قطعاً اگر در برهه ای کشور بر مدار کارآفرینی بیفتد هم رشته های مهندسی و هم رشته های درگیر با کارهای اقتصادی و بازرگانی همزمان مورد توجه قرار خواهند گرفت.

وقتی که ما در بازی سیاست راهی نداریم و در جستجوی بهترین رشته برای انتخاب رشته هستیم، بهتر است قدری آنچه را که می خواهیم تعدیل کنیم و اگر بخواهیم هنری تر بگوییم تلطیف کنیم. همراهی با چرخش بازار کار، عواقب تلخی دارد که بر کسی پوشیده نیست.

اگر علاقه خود را بشناسیم، قطعاً خودمان راهی برای کسب درآمد از طریق این علاقه خواهیم یافت.

مشاوره کسب کار هومه
  • شناخت و آگاهی از علایق و توانمندی‌ها

خودشناسی سرآغاز همه تغییرات و موفقیت هاست. برای اینکار می بایست علایق و خواسته‌های خود را بشناسید، مهارت‌ها و توانایی‌های خود را کشف کنید، استعدادهای خود را شناسایی کرده و درنهایت با تشخیص شخصیت خود، برنامه‌ای مشخص و دقیق برای خود ترسیم کرده و شروع به گام برداشتن در این مسیر کنید.

زمانی که شغلی را متناسب با ویژگی‌های فردی خود، هماهنگ با مهارت‌ها و علایق مان انتخاب‌کنیم، از انجام شغل خود لذت می‌بریم، چالش‌ها و مشکلات شغل خود را به‌راحتی حل می‌کنیم، زمینه‌های رشد و ترقی در شغلمان را ایجاد کرده و از زندگی شخصی خود نیز لذت و رضایت بیشتری خواهیم داشت.

برای شناخت و آگاهی از علایق و توانمندی های خودمان، ابتدا رویای علاقه مندی خود را بر روی کاغذ بیاورید. برای هر مورد، شاخصی تعریف کنید. همانند مثال زیر، موارد را سؤالی کنید و شما خودتان پاسخ بدهید:

آیا رویای من چیزی است که شب ها خود را در آن تصور می کنم؟

آیا خود را در حالی تصور می کنم که شغل مورد علاقه ام را یافته ام؟

آیا این شغل اصلاً در ایران وجود دارد؟

آیا می توانم این شغل را خودم ایجاد کنم؟

چه زمانی بیشتر از همیشه به خودتان و تصمیمات‌تان اطمینان داشتید؟

آیا از پس هزینه های ایجاد شغل مورد علاقه ام بر می آیم؟

نگاه جامعه به رشته و شغل من چگونه است؟

چه زمانی دیگران شما را از همیشه موفق‌تر دانسته‌اند؟

آیا اصلاً به نگاه جامعه به موقعیت تحصیلی و شغل خود احترام می گذارم؟

آیا علاقه مندی من مربوط به ذات من است یا چیزیست که به من دیکته شده است؟

چه زمانی بیشتر از همیشه خلاق بودید؟

آیا محیط (چه خانوادگی و چه اجتماعی) علاقه من را حمایت می کنند یا من را به سخره می گیرند؟

آیا این رشته ای که به آن علاقه مندم به خاطر به دست آوردن یک سری تخصص خاص است؟

آیا مدرک دانشگاهی برای این تخصص اهمیت دارد؟

آیا بدون مدرک دانشگاهی می توانم تخصص مورد نظرم را با خود فراگیری در خود پرورش دهم؟

آیا علاقه من براساس یک فلسفه خاص در من شکل گرفته است یا ناگهانی و بدون هیچ فلسفه ای؟

چه هزینه هایی برای علاقه خود باید متحمل شوم؟

چند انسان موفق در علاقه مندی خود می شناسم؟

افراد شکست خورده در حوزه علاقه مندی من چرا شکست خورده اند؟

آیا علاقه من می تواند تنبلی و عدم پشتکار من را دور کند؟

اگر پول برای‌تان مهم نبود، در حال حاضر چه کاری انجام می‌دادید؟

به پول علاقه مندم یا به موقعیت شغلی یا به ارضای درونی؟

شناسایی علاقه خودمان
شناسایی علاقه خودمان

از طریق این رشته ای که به آن علاقه مندم وارد چه رشته های دیگری می توانم بشوم که به آنها علاقه مندم یا حداقل نیازهای مادی مرا برطرف می کند؟

از شناخت خود غافل نباشید. هر چه بیشتر روی استعدادهایتان کار کنید، مشارکت بیشتری نیز با دنیا خواهید داشت و از رضایت شغلی و شخصی که به همراه آن به دست می‌آید، بیشتر لذت می‌برید. شما هستید که محور زندگی خودتان هستید.

  • انتخاب صحیح مسیر درست تحصیلی و آموزشی

پیشرفت ها و سیر صعودی بشر به نحوی به یادگیری وی مربوط می شود. و انسان از طریق یادگیری، رشد فکری می یابد و از طرفی خود یادگیری نیز از رشد فکری تاثیر می پذیرد؛ نتیجتاً می توان این گونه گفت که پیشرفت های بشری مدیون رویدادی به نام یادگیری است .

انتخاب صحیح برای شناخت نحوه یادگیری یک شغل، امری حیاتی برای نوجوانان و جوانان است. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی روش های متنوعی برای یادگیری یک حرفه و هنر وجود دارد. پس ببینید که آیا شما فردی هستید که با کار و مشاهده بهتر می توانید یاد بگیرید یا با درس خواندن؟ آیا شما فردی هستید که می توانید هم کار کنید و هم درس بخوانید؟ آیا شما می توانید هم کار کنید و هم آموزش ببینید؟

نحوه یادگیری شغل بسیار مهم است. اما در کنار یافتن نحوه یادگیری، استاد و مدرس شما نیز بسیار مهم است. استادان شما بهترین راهنماهای زندگی شما هستند.

مشاوره کسب کار هومه
  • چگونگی هدایت مسیر شغلی

دنیا مدام در حال تغییر است و روزانه شغل‌های جدیدی به بازار کار اضافه می‌شود و شغل‌های متعدد دیگری نیز از بین می‌روند. شاید به سن شما نرسد اما قطعاً بزرگترها یادشان هست روزگاری در شهرهای ما حمام‌های عمومی پرطرفدار بودند و مشتریان بسیاری داشتند اما امروزه چطور؟ آیا همچنان سر پا هستند؟

بسیاری از مشاغلی که امروزه برای ما شغل‌های روتین و همیشگی به حساب می‌آیند در آینده‌ای نه‌چندان دور مانند همین حمام‌های عمومی از بین خواهند رفت یا کمتر مورد توجه قرار می گیرند. پس بهترین کار برای انتخاب شغل این است که براساس منطق و علاقه پیش برویم.

رکن اصلی بازار کار درآمد است. انسان اما موجود پیچیده ایست، درآمد که داشته باشی براساس هرم مازلو، دیگر ارکان بدست می آیند. حال اگر علاقه مندی و روند بازار کار را با هم ادغام کنیم نتیجه جالبی به دست می آید. علاقه، پول، امنیت و رضایت. می توانیم ترتیب این پارامترها را جا به جا کنیم. بیایید بازی را شروع کنیم. بازی خاص انتخاب شغل .

در خاتمه اینکه :

کسب و کار خود را از آغاز دبیرستان انتخاب کنید. برای آن آموزش ببینید. تلاش کنید و خستگی را کنار بگذارید. در کنار مدارج علمی کار کردن را فراموش نکنید. علاقه تان را فراموش نکنید. خودتان را دوست داشته باشید و

تلاش کنید

تلاش کنید

تلاش کنید

پول و موفقیت به سمت شما خواهند رسید.

شما میتوانید جهت مشاوره با مشاورین کسب و کار شرکت هومه تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

ده − 4 =