You are currently viewing به بهانه روز جهانی خط بریل – بریل، چراغ اشتغال زایی نابینایان
به بهانه روز جهانی خط بریل - بریل، چراغ اشتغال زایی نابینایان

به بهانه روز جهانی خط بریل – بریل، چراغ اشتغال زایی نابینایان

چهارم ژانویه برابر با ۱۴ دی ماه سال ۱۴۰۱ مصادف با سالروز تولد لوئی بریل به نام روز جهانی خط بریل در تقویم جهانی نامگذاری شده است.

روز جهانی بریل یادآور نامی است که توانست با اختراع سیستم نوشتن و خواندن ویژه نابینایان مسیر اشتغال زایی نابینایان سراسر جهان را روشن کند.

لوئی بریل ( Louis braile ) در سال ۱۸۰۹ میلادی در شهر پاریس کشور انگلستان به دنیا امد. پدر لوئی چرم دوز بود. و لوئی در سن سه سالگی بر اثر وورد یک میله نوک تیز به چشم، بینایی یک چشم را از دست و به مرور زمان بر اثر عفونت، با از دست چشم دیگر، بینایی کامل خود خود را از دست داد.

لوئی بریل به کمک پدر و مادر خود توانست خط معمولی را به صورت برجسته بیاموزد و همانند بقیه همسالان بینای خود در مدرسه خواندن و نوشتن بیاموزد. اما با گذشت زمان و طاقت فرسا بودن نوشتن و خواندن معمولی، لوئی با هوش سرشار خود توانست در سن ۱۵ سالگی، اختراع خود را به حدی تکمیل کند که « پی نیه » مدیر مدرسه نابینایان تصمیم می گیرد بصورت غیررسمی آن را استفاده کند. بریل توانست با تلاش و جدیت در سن ۱۶ سالگی خطی اختراع کند که مشکل نابینایان را برای خواندن حل کند.

لوئی بریل مخترع ۱۶ ساله ای است که توانست بعد از ۱۵ سال از نابینا شدن خود، با الهام از الفبای شب نویسی چارلز باربیه فرانسوی، این امکان را برای افراد نابینا و کم بینا فراهم کند تا بتوانند به طور مستقل زندگی کنند و احساس ارتباط بیشتری با جامعه پیرامون خود داشته باشند.

مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلولان

 براساس آمارهای رسمی در ایران، بیش از ۴۰ درصد دانشجویان معلول کشور نابینا هستند. و با وجود درصد بالای این افراد در کشور باز در زمینه اشتغال با مشکلات جدی دست و پنجه نرم می کنند. طبق آمار آژانس بین المللی پیشگیری از نابینایی، بیش از ۲۵۳ میلیون نفر در جهان نابینا و یا کم بینا هستند. و در کشور ایران نیز در حدود ۱۸۹ هزار نابینا وجود دارد. و نامگذاری روز جهانی عصای سفید و همچنین روز جهانی بریل ، نشان از اهمیت توجه به این افراد است.

طبق قانونی استخدام کشور ، دولت موظف به اختصاص استخدام سه درصد از ظرفیت از خود به معلولان است. که یکی از دغدغه های اصلی بهزیستی و سازمان ها و نهادی حامی معلولان در کشور است. اما دلیل این امر شاید ناتوان انگاری و ترس مدیران برای استخدام نابینایان و معلولان است، ترسی که ناشی از عدم توانایی انجام کار توسط خودشان، بدون فعل دیدن است.

مشاغل مناسب برای افراد ناتوان و معلولان و مشاغل مناسب برای نابینایان و کم بینایان با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از اینترنت و نقش آنها در زندگی روزمره مردم و همچنین در حوزه کسب وکار ، یقینا اشتغال زایی برای این افراد نباید با چالش های بزرگ همراه باشد. کار در منزل با تخصص شبکه های اجتماعی ، کار با کامپیوتر در منزل ، آشپزی در منزل ، کسب درآمد با ترجمه ، پرورش گل از جمله فعالیت های مناسب برای افراد ناتوان و معلول بویژه افراد نابینا است.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

کلام آخر! استخدام در هومه

اگر به استعداد و خلاقیت خود در حوزه فعالیت گروه مشاوران کسب و کار هومه باور دارید، نابینایان و کم بینایان گرامی و همچنین شما ناتوان عزیز، می توانید به جمع ما بپیوندید.

گروه مشاوران هومه با ایجاد یک کسب و کار اینترنتی و بر پایه دورکاری، در سایه تعهد و روراستی در تلاش است امکان خلق آینده یی درخشان را فراهم کند و در فضایی با تکیه بر تخصص و مسئولیت اجتماعی و با استفاده از روش های به روز و علمی، به اثربخشی هر چه بیشتر و خلاقانه تر کمک کند.

نقش شما در گروه از لحظه ورود برای خلق آینده یی بزرگ تر آغاز می شود. ما سعی می کنیم با گروه شدن و تلاش برای موفقیت، در مسیر بردی دوطرفه گام برداریم.

این پست دارای 2 دیدگاه است

  1. پزیسا

    با سلام. من یک نابینا هستم. شرایط استخدام در مجموعه شما چگونه است؟

    1. hoome co

      سلام بر شما! ما در حال حاضر به شغل بازاریابی تلفنی در حوزه چاپ و طراحی لیبل پشت چسبدار هستیم. شما در هر نقطه از کشور می توانید در منزل خود این کار را اانجام دهید. در ماه اول به دلیل اشنایی شما با کار ، حقوق شما بصورت پورسانتی محاسبه می شود. و از ماه دوم حقوق بعلاوه پورسانت درنظر گرفته می شود

دیدگاهتان را بنویسید

1 + 15 =