You are currently viewing ضوابط برچسب گذاری فرآورده های غذایی و آشامیدنی / چاپ لیبل
ضوابط برچسب گذاری فرآورده های غذایی و آشامیدنی

ضوابط برچسب گذاری فرآورده های غذایی و آشامیدنی / چاپ لیبل

سلامت جامعه زیربنای توسعه هر کشور بوده و یکی از راه های رسیدن به این هدف برخورداری از تغذیه می باشد. و برچسب گذاری محصولات غذایی و آشامیدنی به عنوان ابزاری مهم جهت اطلاع رسانی به مصرف کنندگان و سازمان های ناظر در دنیای تجارت و تلاش برای ارتقاء فرهنگ مصرف کنندگان شناخته می شود.

یکی از بخشنامه هایی که می بایست تولیدکنندگان و واردکنندگان فرآورده های غذایی و آشامیدنی، از آن آگاهی داشته باشند، دستورالعمل ضوابط برچسب گذاری سازمان غذا و دارو می باشد. که در این مقاله قصد داریم نکات مهم آن را یادآور شویم.

برچسب گذاری کالا چیست؟

برچسب ( لیبل ) به هر گونه « آویز »، « نقش »، « علامت »، « تصویر » یا دیگر مطالب توصیفی نوشته، چاپ، حک یا چسبانده شده بر روی بسته بندی اولیه و نهایی گفته می شود. و برچسب گذاری غذا اصلی ترین وسیله تبادل اطلاعات ما بین تولیدکننده و فروشنده غذا از یک سو با خریدار و مصرف کننده از سوی دیگر است.

برچسب گذاری به هرگونه اطلاعات نوشتاری، چاپی یا تصویری که بر روی برچسب به نمایش گذاشته می شود، یا همراه فراورده های غذایی یا کنار آن به نمایش گذاشته می شود- از جمله آنهایی که با هدف تبلیغات در کنار فرآورده های غذایی به نمایش گذاشته می شود، اطلاق می شود.

قانون برچسب زدن بر روی محصول/ اهمیت چاپ لیبل محصول

دامنه کاربرد دستورالعمل برچسب گذاری محصولات

برچسب گذاری برای تمام مواد اولیه ( اعم از تولید داخل و وارداتی )، فرآروده های غذایی بسته بندی شده، آماده فروش مشمول اخذ پروانه بهداشتی ساخت، پروانه بهداشتی ورود و شناسه نظارت کارگاهی و مشاغل خانگی مطابق با قوانین مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی کاربرد دارد.

دستورالعمل برچسب گذاری محصولات مشمول غذاهای بدون بسته بندی عرضه شده در کترینگ ها، پروازهای هواپیمایی، رستوران ها، سلف سرویس ها و از این قبیل و همچنین میوه و سبزی بسته بندی نشده نمی باشد.

هرگونه تبلیغ فرآورده های غذایی از طریق رسانه های عمومی یا دیگر ابزار تبلیغاتی، مستلزم درج و نمایش نشانگرهای رنگی مطابق دستورالعمل برچسب گذاری است.

الزامات عمومی برچسب گذاری

درج موارد زیر بر روی کلیه برچسب های فرآورده های غذایی و آشامیدنی بسته بندی شده مشمول برچسب گذاری، طبق ماده ۱۱ قانون مواد خوردنی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی مصوب سال ۱۳۴۶ اجباری است.

  • نام و نام تجاری محصول یا فرآورده
  • وزن فرآورده یا محصول
  • شماره پروانه بهداشتی ساخت یا ورود
  • تاریخ تولید و انقضاء مصرف
  • مواد تشکیل دهنده
  • نام و نشانی تولیدکننده یا بسته بندی کننده
  • سری ساخت
  • شرایط نگهداری
  • دستورالعمل آماده سازی و مصرف
  • الزامات و توصیه های بهداشتی
چرا لیبل محصول مهم است

برخی از دانسته های مهم برچسب گذاری

  • منظور مواد تشکیل دهنده در این دستورالعمل، یعنی هر ماده ای که در ساخت و تهیه ماده غذایی به کار می رود و در فرآورده نهایی وجود دارد، هر چند شکل اصلی آن تغییر یافته باشد و شامل مواد افزودنی نیز باشد.
  • فرآورده های تولیدشده در شرایط و زمان یکسان را بهر می گویند.
  • مواردی که سطح قابل چاپ در برچسب از ۱۰ سانتیمتر مربع کوچکتر باشد نیازی به ذکر مواد متشکله، بهر، دستورالعمل نگهداری و استفاده نیست.
  • بر روی برچسب روغن و یا فرآورده غذایی که در آن روغن افزوده به کار برده می شود نوع و درصد روغن به کار برده شده باید در زیر نام فرآورده قید شود.
  • درصورتی که یکی از اجزای غذایی به صورت ترکیبی و اجزاء آن محرمانه است ( Patent ) با ارائه مستندات معتبر درخصوص محرمانه بودن اجزای این ترکیب، تولیدکننده می تواند فقط اجزای مهم و اصلی ترکیب را درج نماید.
تماس با کسب و کار هومه
تماس با دپارتمان چاپ و طراحی لیبل هومه

در کلام آخر / چاپ لیبل پشت چسبدار

برچسب گذاری محصولات غذایی و آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی از درجه اهمیت بالایی برخوردار بوده و بعنوان راهکاری در جهت ارائه اطلاعات ضروری در زمینه ترکیب و ساختار محصول، فناوری تولید، نحوه نگهداری، آماده سازی و … شناخته می شود.

در کشورها، لیبل گذاری محصولات به‌منظور حفظ سلامت و ایمنی مصرف کنندگان و افزایش آگاهی اطلاعات تغذیه‌ای محصولات، الزامی است. بنابراین، تعیین قوانین و مقررات دقیق و کامل در این زمینه بسیار مهم است.

لیبل یا برچسب بر روی بسته بندی نقش فروشنده خاموش را بازی کرده و مهمترین وظیفه آن عدم گمراه نمودن مصرف کنندگان به هر شکل ممکن است. به همین دلیل برای چاپ لیبل خود حساس بوده و از تیم های حرفه ای طراحی و چاپ لیبل همانند دپارتمان چاپ و طراحی لیبل پشت چسب دار کاغذی هومه استفاده کنید.

به دلیل طولانی و تخصصی بودن این دستورالعمل و نیاز به مطالعه دقیق آن، دستورالعمل برچسب گذاری فرآورده های غذایی و آشامیدنی ابلاغی سازمان غذا و دارو کشور را از اینجا مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

15 − 10 =