You are currently viewing روابط عمومی و تاثیر اقتصادی آن بر روی کسب و کارها
روابط عمومی و تاثیر اقتصادی آن بر روی کسب و کارها

روابط عمومی و تاثیر اقتصادی آن بر روی کسب و کارها

روابط عمومی و تبلیغات چنان تلقی می شوند که گویی هر دو از فعالیت های متمرکز به شمار می آیند. تاثیر اقتصادی آنها برابر است با مجموع بودجه سازمان ها در حفظ و پایداری فعالیت هایی که روابط عمومی و تبلیغات محسوب می شوند. اما با توجه به فرایندهای متفاوتی که بر هر دو این فعالیت ها تاثیر می گذارند، به نظر بدیهی می رسد در حالی که هر دو بصورت واضح نیاز به منابع مالی دارند، ولی روابط عمومی به مراتب نیروی کار متمرکزتری از تبلیغات است.

روابط عمومی یا هنر هشتم حوزه ای از ارتباطات است که بیش از پیش و در سطح گسترده جهانی مورد توجه اندیشمندان، پژوهشگران و کارشناسان قرار گرفته است. این حوزه رو به رشد، با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و نیازهای سازمانی به ارتباط فعال‌تر و تعامل گسترده‌تر با مردم برای انتقال تولیدات مختلف در حوزه های گوناگون مورد توجه انسان، توسعه‌ای روزافزون یافته است.

افزایش تاثیر روابط عمومی به تعداد و حضور کارشناسان خبره حاضر در یک فعالیت خاص بستگی دارد، اما با سرمایه گذاری مالی بیشتر در فضای رسانه یی می توان به سادگی و به طور موثر بزرگ نمایی مشابهی از تاثیر تبلیغات بدست آورد.

روابط عمومی به نوعی قابلیت جذب رسانه ها به سمت کسب و کار دارد و از این رو می تواند نقش مهمی در کاهش هزینه های تبلیغات داشته باشد، اما تبلیغات مستلزم یک سرمایه گذاری مالی کلان است. ( البته علاوه بر فرایندهای خلاقیت، برنامه ریزی و مدیریت تبلیغات )

روابط عمومی در کسب و کار
روابط عمومی شاخه یی مجزا از بازاریابی

روابط عمومی بیشتر به زمان متکی است، و کارشناسان در زمینه روابط فعالانه با افراد و گروه های تاثیرگذار و برقراری ارتباط با این مردم از طریق روابط رسانه یی، مراسم و رویدادها، نشریات و غیره بر روی آن سرمایه گذاری می کند. و روابط عمومی در کسب و کار با توجه به کانالی که از طریق واسطه‌های معتبر برای برقراری ارتباط با افراد و گروه‌ها ایجاد می‌کند به سازمان یا آن شرکت اعتبار می‌بخشد.

روابط عمومی یک واحد تبلیغاتی رایگان نیست

چتر گسترده روابط عمومی با شیوه حمایت از بازاریابی در اکثر سازمان ها و کسب و کارها یکسان تلقی می شود، زیرا کارکردهای روابط عمومی در کسب و کار زمانی بیشترین تاثیر را خواهد داشت که با بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ و روش های عمومی تبلیغاتی هماهنگی های لازم را داشته باشد. و آنچه که برای کارشناسان روابط عمومی مهم است این است که باید بدانند فعالیت حرفه یی آنها متمایز از بازاریابی و تبلیغات است.

روابط عمومی در کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ
روابط عمومی در کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ

هنگامی که کالا یا خدماتی در دیجیتال مارکتینگ تبلیغ یا معرفی می‌شود روابط عمومی در کسب و کار مربوطه باید با پوشش مطلوب و جذاب آن محصول فعالیت های بازریابی را تقویت کند. از این رو ترکیب روابط عمومی در کسب و کار با دیجیتال مارکتینگ به طور کاملا محسوس از اهمیت بالایی برخوردار است.

روابط عمومی عبارت است از مدیریت تعامل و تفاهم میان سازمان و ذینفعان که به تضمین منافع مشترک و اعتماد متقابل می انجامد و موجب افزایش اعتبار و رضایت طرفین می شود. و تبلیغات بیشتر بر سرمایه متمرکز است. و این خود استدلالی جدی برای تفاوت میان روابط عمومی و تبلیغات است. در حالیکه زیربنای کار روابط عمومی بر تعامل با روابط انسانی است؛ هر چند که روابط عمومی در انواع سازمان ها زیرمجموعه ارتباطات بازاریابی و گاه زیر پوشش تبلیغات قرار می گیرد.

 روابط عمومی یک واحد تبلیغاتی رایگان نیست، بلکه واحدی است که بهره گیری از تخصص نیروی انسانی و تعامل هدفمند نیروهای متخصص با رسانه های ارتباطی می تواند با بهره گیری از نیروهای بالقوه و بالفعل مرتبط با کسب و کار خود استفاده کرده و از نیرو و توان آنها به نفع توسعه کسب و کار خود استفاده کند.

روابط عمومی در توسعه اقتصادی کسب و کار

مهدی ارجمندی از مشاورین برتر هومه و فعال در حوزه روابط عمومی و تبلیغات، در گفتگویی سازماندهی روابط یک شرکت یا سازمان با مردم را مهمترین وظایف روابط عمومی می داند، و خاطرنشان کرد: این وظیفه مهم تا جائی است که سبب شهرت یافتن یک شرکت (سازمان) در زمینه تخصّصی خود و سبب راهیابی به سوی موفقیت می گردد، موضوعی که برای هر کسب و کاری مهم و حیاتی است.

مهدی ارجمندی  فعال حوزه روابط عمومی

این مشاور برتر هومه اظهار داشت: توسعه محبوبیت یک شرکت و در نتیجه افزایش میزان درآمد آن، به توسعه روابط مثبت با مردم (جامعه هدف) وابسته است. به بیان ساده تر، بخش بزرگی از سرمایه گزاری در یک شرکت به اعتبار آن در بین جامعه هدف بستگی دارد و همین نکته مهم ترین دارایی بلند مدت یک کسب و کار محسوب می شود. اعتبار یک شرکت تاثیر مستقیم بر قیمت سهام، و توانایی جذب و حفظ مشتریان پایدار و کارکنان حرفه یی دارد.

مهدی ارجمندی در خاتمه، روابط عمومی را پل ارتباطی میان مدیران ارشد سازمان با مدیران میانی و عملیاتی دانست و خاطرنشان کرد: روابط عمومی حرفه یی با انتقال اهداف مدیران ارشد سازمانی و تلاش بر نهادینه سازی آن در بین کارکنان روابط انسانی را بعنوان مسیر اصلی موفقیت در کسب و کار تقویت کند. و با تفهیم این اهداف به تیم بازاریابی و تبلیغات کسب و کار از آزمون و خطا در تبلیغات پیشگیری کند.

تماس با هومه
تماس با کارگزاری کسب و کار هومه

در کلام آخر هومه !

مهم ترین قاعده برای موفقیت در تجارت، توجه به روابط عمومی و وقت صرف کردن بیشتر با مشتریان احتمالی است. در روابط عمومی هرچه فرصت بیشتری را با مشتریان احتمالی صرف کنید، طبق قانون احتمالات فروش بیشتری خواهید داشت.

تجربه و شناخت، مهمترین رکن برای تبلیغات و روابط عمومی است. اینکه چه تبلیغاتی، چه زمانی، در چه بازار هدفی و با چه محتوایی انجام شود را یک مشاور تبلیغاتی و روابط عمومی باتجربه می تواند انجام دهد. مشاور تبلیغاتی و روابط عمومی برای هر مجموعه ای لازم و ضروری است.

دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی هومه با تکیه بر فنون ارتباطات و تبلیغات و تدوین یک برنامه استراتژیک، علاوه بر افزایش فروش، به کسب و کار شما در میان مشتریان، همکاران و عموم مردم هویت اجتماعی می بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

19 + 14 =