You are currently viewing روابط عمومی، مناسب برای کدام کسب و کارها !؟
روابط عمومی، مناسب برای کدام کسب و کارها

روابط عمومی، مناسب برای کدام کسب و کارها !؟

روابط عمومی به نظر شما چه موقع می تواند حلقه مفقوده یک کسب و کار باشد؟ و آیا برنامه روابط عمومی برای کسب و کار شما لازم است؟ بعضی ها و یا بهتر بگوییم بسیاری از کسب و کارها گمان می کنند وقتی در اوج کسب و کار خود هستند و صاحب یک شرکت پرسود و ثروتمند هستند، روابط عمومی نقش خاصی ندارد و یا واحد روابط عمومی را همان واحد فروش و تبلیغات خود می بینند!

بحران یک استثنای واضح است. بحران ها علاوه بر آسیب ها و ضررهای مالی، همراه بحران ها و دغدغه های روانی و اجتماعی هستند، که می تواند شرایط روحی دشواری را برای انسان ها به همراه داشته باشند. بلایای طبیعی چندین ساله را در کشور خودمان یادتان هست؟ صف های نامنظم توزیع مواد غذایی و بهداشتی! عدم توانایی در اطلاع رسانی و ایجاد فضای بی اعتمادی در میان مردم نسبت به اوضاع خدمت رسانی؟! عدم اعتماد مردم نسبت به خبررسانی های رسمی کشور !؟ اعتماد مردم به خبرگزاری های غیر رسمی و درگیر شدن مردم با شایعات و تصمیمات احساسی مدیریتی و نهادهای مردمی!؟ و ….

روابط عمومی و اهمیت آن در سازمان

زمان مناسب استفاده از روابط عمومی

نشانه هایی وجود دارد که شما در می یابید که روابط عمومی همان حلقه مفقوده کسب و کار شماست! تنها کافی است این موارد را جدی بگیرید:

  • رقبای شما، تمام شهرت شما را از طریق رسانه های اجتماعی مجازی و غیر مجازی از قبیل روزنامه ها، خبرگزاری ها، مطبوعات تخصصی به خود اختصاص می دهند. برای آنکه بتوانید این میدان را از آن خود کنید، می بایست کاری کنید که مطبوعات و رسانه ها شما را بشناسند.
  • رفتار سازمانی شما، فرهنگ سازمانی کسب و کار شما را می سازد. کارکنان و نیروهای شما یکی از مهمترین معرف های برند شما هستند. نیروهای حرفه یی و نیروهایی که به آسانی از عهده انجام کارهایشان بر می آیند، مدیران شرکت های رقیبب را به سمت شما جذب می کنند و شما یک رقیبب خطرناک هستید!؟
  • فروشندگان محصولات تان را از مشتریان خود کنید! در غیر اینصورت، شاید فروشندگان تان فکر می کنند نام شما به اندازه کافی برای تهیج سایر مشتریان بالقوه بزرگ نیست. این نشانه آن است که نیاز به تقویت محصول شرکت خود در بازار فروش دارید.
  • روابط عمومی می تواند در تغییر تصویر کسب و کار شما در بازار موثر باشد. وقتی مخاطبان شرکت و کسب و کار، شما را آنگونه که امروز هستید، می بینند یا آنگونه که می خواهید باشید؟ یا اینکه شما را آنگونه که قبلا بوده اید می بینند؟
  • کسب و کار شما نیازمند جذب سرمایه گذار است؟ وقتی اخبار خود را منتشر می کنید، آیا مشتاقانه به دنبال یادداشت برداری و استفاده از خبر منتشر شده شما هستند؟ سرمایه گذاران جذب شرکت هایی می شوند که چهره خوبی در میان رسانه های مردمی دارند. مردم سهام شرکت هایی را می خرند که نامشان دارای ارزش است. روابط عمومی تصویر شما در میان رسانه ها مثبت می کند.
  • اگر برای برند کسب و کار خود ارزش آفرینی نکنید، رقبای شما کارمندان و مشتریان خوب شما را جذب می کنند. و شما تبدیل به بنگاه پرورش کارمندان خبره و مشتریان علاقه مند به محصولات تولیدی دیگران می کنید. روابط عمومی با تبلیغات متفاوت است!؟

چرا روابط عمومی ؟

برگزاری مسابقه « بدبوترین جوراب های جهان » توسط شرکت « بریتیش نایتز » یک مبارزه روابط عمومی قوی و نشانه یک روابط عمومی خلاقانه بود. ده برنده اول، افرادی که بدبوترین جوراب ها را می فرستادند – برای مدت سه سال، برنده کفش های کتانی بریتیش نایتز می شدند!؟

روابط عمومی و تبلیغات

هر محصول یا خدماتی، هر قدر هم پیش پا افتاده دستاویز یا جنبه یی از روابط عمومی در خود دارد، حتا کفش های کتانی. برای اینکه رسانه های عمومی مطالبی را برای تبلیغ شما انتشار دهند، نیازی به محصول غیرعادی یا ابتکاری ندارید؛ تنها نیاز به ایده خلاقانه دارید که دارای دو معیار باشد: ارزش انتشار داشته باشد و پیام تجاری مورد نظر را انتقال دهد.

گنجاندن اخبار شما در رسانه های عمومی و تخصصی، به شما کمک می کند که شکاف های موجود را در دست یافتن به مشتری های بالقوه پر کنید. در برنامه تبلیغات خود، قشر گسترده یی را مورد هدف قرار دهید؛ چرا که هیچ وقت دقیقا نمی دانید مشتری احتمالی تان چه می خواند یا می بیند.

راه اندازی و موفقیت یک کسب و کار معمولا حاصل تلاش های مجموعه یی از افراد است، با قدردانی از زحمات آنها در مقابل جمع، نه تنها آنچه را حقشان است به آنها بدهید بلکه شهرت بی حد و حسابی هم ایجاد می کنید که چندین برابر آن به خود شما باز خواهد گشت و این امر بهترین افراد را در هر زمینه یی تشویق می کند به اینکه به خاطر موقعیت حرفه یی تان، بخواهند با شما کار کنند.

دکتر راب گیلبرت متخصص انگیزه بخشی می گوید: « روش کنترل زمان این است که همیشه آنجا باشی ». از این رو فعالیت های روابط عمومی خود را با وقایع مهمی که در داخل و خارج از سازمان در جریان است، هم زمان کنید. بطور مثال : هر سال در روز ۱۵ آوریل، ایستگاه های خبری تلویزیونی، گروه فیلمبرداری خود را برای مصاحبه با افرادی که مالیات خود را دقیقه ۹۰ می پردازند، به اداره پست می فرستند و همان موقع که مردم در صف ایستاده اند و دارند فرم ها را پر می کنند و رسیدهای پرداخت مالیات بردرآمد را در پرونده های خود ثبت می کنند، با آنها حرف می زنند.

من بعنوان مسئول روابط عمومی شرکت پیتزا دومینو، به وسیله پیک، پیتزای رایگان برای تک تک مالیات پردازان گرسنه و خسته یی که در آن روز از صبح در صف ایستاده بودند، فرستادند؛ از آنجایی که دوربین ها آنجا بودند، این کار برجسته و جالب، راه خود را به تلویزیون ملی باز کرد. امروز علاوه بر پیتزا دومینو، بسیاری شرکت های دیگر هم از این راهکار استفاده می کنند.

شرح وظایف روابط عمومی

با روابط عمومی می توانید خود را در مقابل چشم همه در رسانه ها قرار دهید. اما اگر شما با شهرت به شکل یک واقعه برخورد می کنید، در حال قمار کردن هستید. برای موفقیت برنامه پیوسته و منظم داشته باشید، برنامه و تلاش هایی دوره یی و تابع زمان که شما را به احتمال بسیار قوی، دیر یا زود، به نتیجه یی که می خواهید، می رساند.

کلام آخر

با توجه به مطالب و نکته هایی که برای موفقیت و شهرت برند کسب و کار خواندید، آیا به نظر شما واحد فروش، تبلیغات و بازرگانی و یا نماینده مدیرعامل و یا امور اداری و مالی مسئول این امور هستند؟؟! یا تنها با توجه و راه اندازی یک روابط عمومی حرفه یی و خلاق محور است که شما می توانید به اهداف برندسازی خود دست یابید.

تماس با هومه
تماس با کارگزاری کسب و کار هومه

روابط عمومی مدیریت و واحدی است که سیستم رفتار سازمانی و چارچوب فرهنگ سازمانی شما را ترسیم می کند. و موجب برنامه ریزی های هدفمند تر در حوزه تبلیغات و فروش می شوید. و یقینا سود بیشتری را نصیب خود خواهید کرد.

دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی هومه با حضور کارشناسان خبره و سرپرستی مهدی ارجمندی همراه شما هستند، تا شما را در راه اندازی و بهبود فرایندهای کاری روابط عمومی کسب و کارتان یاری رسانند. برای ارتباط با کارشناسان و مشاورین برتر هومه می توانید از طریق راه های ارتباطی با هومه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

5 × 3 =