You are currently viewing صنعت بیمه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور / اینشورتک
صنعت بیمه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور

صنعت بیمه و تاثیر آن بر اقتصاد کشور / اینشورتک

صنعت بیمه به‌دلیل ماهیت توزیع‌کنندگی ریسک و تأمین‌کنندگی منابع مالی بلندمدت در اقتصاد و به‌دلیل وجود رشته‌های مختلف بیمه‌ای که نقش هماهنگ‌کنندگی بازارهای مالی را بر عهده دارند می‌تواند به بهبود فضای کسب‌و‌کار کمک ‌شایانی نماید. صنعت بیمه به‌طور مستقیم در شاخص‌ها و زیرشاخص‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار وارد نمی‌شود، اما از طریق اثرگذاری بر بازارهای مالی و بر شاخص‌های بهبود فضای کسب‌و‌کار، می‌تواند شرایط توسعه کسب‌و‌کار را فراهم آورد.

بیمه بعنوان یکی از شاخص های اخذ اعتبار و حامی سرمایه‌گذاران نقش مستقیم و غیرمستقیم در نظام تأمین مالی و تسهیل فرایند تأمین اعتبار در بازارهای مالی و بهبود شاخص های فضای کسب و کار دارد. با توجه به تاثیر انکارناپذیر صنعت بیمه بر اقتصاد کلان در کشورها بویژه در کشور ایران، روز ۱۳ آذر در تقویم ملی ایران بعنوان روز بیمه ثبت گردید.

چرا بیمه مهم است ؟

انسان‌ها از دیرباز تاکنون به دنبال راهی برای جبران هزینه‌های احتمالی خود بوده اند. چیزی که امروز ما به عنوان بیمه می شناسیم؛ در گذشته نه چندان دور نیز مورد توجه بشر قرار گرفته بود. زیرا انسان از ازل با مشکلات و کمبودهای بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد. مشکلاتی نظیر: بیکاری، بیماری‌های مختلف، نقص عضو و حوادث مختلف همیشه گریبانگیر بشر بوده است. انسان ها در دوران مختلف درصدد برآمده اند تا به شیوه‌های مختلف بتوانند از این مشکلات خلاصی یابند.

بیمه، فعالان اقتصادی را قادر می سازد تا زیان های بزرگ، بی قاعده و نامعلوم را در قبال پرداخت هزینه ( حق بیمه ) معاوضه و موجب بهبود وضعیت اقتصادی کشورها گردد؛ روز بیمه نیز در پاسداشت این صنعت نامگذاری شده است.

نقش صنعت بیمه در اقتصاد و بیمه های زندگی

بیمه عامل امنیت برای اقتصاد است

خدمات بیمه‌ای جزو فعالیت‌های اولیه اقتصاد سالم و پویا است؛ برای تحول و توسعه اقتصادی و زمینه‌سازی برای فعالیت مردم و واگذاری کارهای مردم به خودشان، یکی از زمینه‌هایی که باید فراهم شود به طور یقین امنیت است؛ امنیت قضایی، اجتماعی، حقوقی، اقتصادی و… شکی نیست که صنعت بیمه می‌تواند مهم‌ترین امنیت، یعنی امنیت اقتصادی را فراهم آورد و از این رو بستر مناسبی برای فعالیت‌های اقتصادی مردم مهیا کند.

بخش بیمه با ارائه خدمات و ارتباط منطقی بیشتر با سایر بخش‌ها، از راه گردآوری حق بیمه‌های اندک از گروه‌های مختلف اقتصادی و پرداخت به موقع خسارت می‌تواند از زندگی اجتماعی و اقتصادی انسان‌ها حفاظت کند، صنعت بیمه همچنین با ایجاد آسایش خاطر نزد کارآفرینان و صاحبان صنعت و کسب و پیشه می‌تواند در افزایش تولید، کاهش واردات از بازارهای جهانی و گسستن بند‌های وابستگی، نقش بسیار موثری در توسعه اقتصادی ایفا کند. بنابراین از یک سو بیمه با هموار کردن راه سرمایه‌گذاری، کاهش ریسک در سرمایه‌گذاری و شرکت در سرمایه‌گذاری از محل ذخیره‌های فنی باعث افزایش بهره‌وری در دیگر بخش‌های اقتصادی می‌شود و از دیگر سو، رشد و توسعه دیگر بخش‌های اقتصادی نیز موجبات تقویت و توسعه صنعت بیمه را فراهم می‌سازد.

بنابراین وظیفه صنعت بیمه، به منزله یک موسسه مالی است که توان و قدرت خویش را در ارائه تامین، تشکیل سرمایه و تقویت بنیه سرمایه‌گذاری اقتصادی جامعه نشان دهد و ثابت کند که بازتاب موفقیت و قدرت ملی‌اش در نیل به اهداف کلان اقتصادی صنعت موثر است.

اینشورتک (Insurtech)

اینشورتک (insurtech) که از ترکیب دو کلمه انگلیسی Insurance Technology به‌ معنای فناوری بیمه تشکیل شده، یکی از زیرشاخه های فین‌تک، یا همان فناوری مالی است. فین‌تک، راه‌حل‌های تکنولوژیکی برای صنایع و زمینه های مختلف ارائه می کند و دارای چندین شاخه است که بیمه یکی از آنهاست. اینشورتک به‌طور کلی و خلاصه یعنی ورود فناوری به صنعت بیمه.

اینشورتک کمک می‌کند مشتریان خارج از محدودیت‌های زمان و مکان، با کمک ابزارهایی مثل تلفن همراه هوشمند از خدمات بیمه‌ای استفاده کنند. از آنجایی که به طور کلی، کار بیمه در تمام دنیا مدیریت ریسک بوده است، مدیران این حوزه نسبت به ورود نوآوری‌های فناورانه تحت عنوان اینشورتک نیز محتاط‌تر عمل کرده‌اند. همین دلیل باعث شده است ارائه خدمات فناوریک نوآورانه در حوزه بیمه نسبت به دیگر حوزه‌های فین‌تک رشد چشمگیری نداشته باشد.

روز 13 آذر روز بیمه مبارک

این صنعت با کمک بزرگ‌داده‌ها، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا، به جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات مشتریان برای ارائه خدمات بهتر بیمه‌ای متناسب با هر مشتری به طور جداگانه است. برای مثال تاکنون کسی که رانندگی پرخطر می‌کرد با کسی که رانندگی محتاطانه می‌کرد، هر دو یک قیمت برای بیمه سالانه خودرو پرداخت می‌کردند؛ اما حالا این صنعت می‌تواند با کمک اینترنت اشیا و هوش مصنوعی، راننده پرخطر را از راننده محتاط شناسایی کند و مبلغ بیمه سالانه متفاوتی برای برای هر راننده در نظر بگیرد.

کلام آخر! روز بیمه مبارک

بشر امروزی به منظور جلوگیری از ضررهای مالی و اقتصادی با توجه به حوادث و بلایای طبیعی و غیر طبیعی که متحمل می شود؛ نیاز به صنعت بیمه دارد.

در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳۰ شرکت بیمه مستقیم (شامل یک شرکت بیمه دولتی و ۲۹ شرکت بیمه غیردولتی)، به همراه ۶ شرکت بیمه اتکایی و ۲ موسسه P&I در صنعت بیمه ایران فعال می باشند. و این نشان از جمعیت بالای افراد شاغل و فعال در این حوزه می باشد.

روابط عمومی گروه کارگزاری کسب و کار هومه این رویداد مهم اقتصادی را به همه فعالان اقتصادی به ویژه تلاشگران این حوزه کشور تبریک عرض نموده و از خداوند مهربان آرزوی موفقیت و بهروزی برای ایشان دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

13 − 9 =