You are currently viewing ابعاد کاغذ سری A و B و C / چاپ لیبل پشت چسبدار کاغذی
ابعاد کاغذ سری A و B و C / چاپ لیبل پشت چسبدار کاغذی

ابعاد کاغذ سری A و B و C / چاپ لیبل پشت چسبدار کاغذی

ابعاد کاغذ یکی از موارد مهم در چاپ می باشد. و اهمیت ابعاد کاغذ تا جایی در کار چاپ تاثیرگذار است که سازمان جهانی استاندارد ( ISO ) در قالب استاندارد ISO-216 ،ابعاد کاغذ استانداردی را در سه سری A، B  و C معرفی کرده است.

کشور ایران نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان استاندارد اندازه کاغذ جهانی را پذیرفته است. هر سری از ابعاد کاغذها از صفر تا ده شماره گذاری می شوند، بعنوان مثال : A1 ، A2 ، A3 و …؛ که این ابعاد کاغذها با هم رابطه ½ دارند؛ یعنی عرض یک استاندارد، ارتفاع استاندارد بعدی می شود.  

ابعاد استاندارد کاغذ چیست ؟

ابعاد استاندارد کاغذ به معنی ابعاد پذیرفته شده در جهان است که مصرف کنندگان خانگی و صنعتی، طراحان، فعالان صنعت چاپ و هر کسی که به نحوی با برگه ها و کاغذ ها سر و کار دارد با این ابعاد نیز درگیر خواهد بود.

برای تولید أنواع مختلف پرینترها و چاپگرها در سراسر جهان به وجود یک استاندارد جهانی در ابعاد کاغذ جهت طراحی بهینه تر نیازمندیم. از این رو این کاغذها یک ویژگی منحصر به فرد دارند که مقیاس پذیری آن است. یعنی مطابق استاندارد ایزو، نسبت طول به عرض در همه کاغذها تقریبا برابر با عدد مطلق ۱/۴۱۴۲ (جذر عدد ۲) است. از انواع سایز کاغذ ابعاد  a4 تا بزرگترین(a0)  و کوچکترین (a8) را میتوان بعنوان پرطرفدار ترین ابعاد در سراسر جهان دانست.

اهمیت چاپ لیبل محصول چاپ لیبل پشت چسبدار کاغذی

تدوین استانداردهای جهانی سری ابعاد کاغذ

کاغذ بعنوان وسیله و اختراعی پرکاربرد و مهم در جهان شناخته می شود، که در اقتصاد و مراودات جهانی نقش بسزایی در تعاملات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی دارد و با گسترش تعاملات جهانی، سازمان استاندارد جهانی در سال ۱۹۷۵ برای پیشگیری از اختلال در تبادل اطلاعات و مدارک بین کشورها، ابعاد کاغذ و ابعاد کاربردی کاغذ را تدوین کرد.

در دوران قبل از ورود استاندارد ISO برای سایزهای کاغذ، هر کشور دارای استانداردها و ابعاد مختلفی برای کاغذ بود. و هر کشور از سیستم‌های استاندارد متفاوت برای اندازه‌گیری و تولید کاغذ استفاده می‌کرد و این مسئله باعث مشکلاتی نظیر موارد زیر بود :

  • هر کشور از ابعاد و استانداردهای مختلفی برای اندازه کاغذ استفاده می‌کرد، بنابراین کاغذ تولید شده در یک کشور نمی‌توانست به راحتی در کشور دیگر مورد استفاده قرار گیرد.
  • تبادل مدارک و اطلاعات بین سازمان‌ها و افراد از کشورهای مختلف با مشکلاتی همچون اشکال در چاپ و خواندن اسناد روبرو بود.
  • برای استفاده از اسناد و مدارک از کشورهای دیگر، احتیاج به ترجمه و تطبیق اندازه کاغذ و استانداردها وجود داشت که باعث افزایش هزینه‌ها می‌شد.
  • در معاملات تجاری بین المللی، ممکن بود که مشکلات مرتبط با ابعاد مختلف کاغذ و استفاده از استانداردهای متفاوت به وجود آمده و کارایی مبادلات را کاهش می‌داد.
  • استفاده از سایزهای استاندارد کاغذ در صنعت چاپ، به یکنواختی و استانداردسازی در این حوزه کمک کرده است. چاپگرها و دستگاه‌های چاپ به راحتی قابلیت چاپ مدارک با ابعاد استاندارد کاغذ را دارند. و تولیدات دستگاه ها در این حوزه نیز با استانداردهای جهانی ساخته می شود
  • به دلیل این مشکلات، نیاز به استانداردی جهانی و اندازه‌گیری یکسان برای کاغذها به وجود آمد. این نیاز منجر به تدوین استاندارد ISO برای سایزهای مختلف کاغذ شد و با فراهم کردن یک استاندارد جهانی برای اندازه کاغذ، مشکلات تبادل اطلاعات بین کشورها به حداقل رسید.
ابعاد کاغذ سری A
ابعاد کاغذ سری A

ابعاد کاغذ سری A

یکی از مهم‌ ترین و پرکاربردترین طبقه‌ بندی‌ های استاندارد بین ‌المللی ابعاد کاغذ، سری A است. در این سری کاغذ، نسبت طول کاغذ به عرض آن عدد مطلق ۱/۴۱۴۲ می باشد و مساحت آن با افزایش شماره، نصف می‌شود.

اندازه کاغذ ها بر اساس استاندارد بین المللی ایزو ۲۱۶ به صورت A0، A1، A2، A3، A4، A5، A6، A7، A8، A9، A10 می باشد که بر پایه استاندارد آلمانی DIN 476 برای اندازه کاغذ نگارش شده است.

بیشترین کاربرد استفاده از کاغذ سری A مربوط به حوزه نقاشی و تصویر است.

ابعاد استاندارد سری A به صورت خلاصه به شرح زیر هستند:

A0: 841 x 1189 mm

A1: 594 x 841 mm

A2: 420 x 594 mm

A3: 297 x 420 mm

A4: 210 x 297 mm

A5: 148 x 210 mm

ابعاد کاغذ سری B
ابعاد کاغذ سری B

ابعاد کاغذ سری B

بیشترین کاربرد استفاده از کاغذ سری b مربوط به کارهای بزرگ مثل چاپ پوستر است.

ابعاد استاندارد سری B به صورت خلاصه به شرح زیر هستند:

B0: 1000 x 1414 mm

B1: 707 x 1000 mm

B2: 500 x 707 mm

B3: 353 x 500 mm

B4: 250 x 353 mm

B5: 176 x 250 mm

B6: 125 x 176 mm

ابعاد کاغذ سری C
ابعاد کاغذ سری C

ابعاد کاغذ سری C

بیشترین کاربرد استفاده از کاغذ سری C مربوط به کارهای حوزه بسته بندی از قبیل فولدرها و پاکت ها است.

C۰)     ۹۱۷×۱۲۹۷mm

C۱     ۶۴۸×۹۱۷  mm

C۲      ۴۵۸×۶۴۸ mm

C۳      ۳۱۴×۴۵۸ mm

C۴      ۲۲۹×۳۱۴ mm

C۵      ۱۶۲×۲۲۹ mm

C۶      ۱۱۴×۱۶۲ mm

C۷       ۸۱×۱۱۴ mm

C۸       ۵۷×۸۱ mm

نکته آخر اینکه بر اساس ISO 216، نحوه بیان ابعاد یک ورق کاغذ باید به صورت عرض در طول (با توجه به حالت لاتین) باشد. واحد اندازه گیری استاندارد “میلی متر” است و با توجه به استفاده از نسبت ۴۱۴۲ /۱ برخی از ابعاد عدد اعشاری رند شده است. به عنوان مثال برای ذکر کردن ابعاد کاغذ A4 آن را به صورت ۲۹۷ ×‌ ۲۱۰ میلی متر بیان می کنند.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

چاپ لیبل پشت چسبدار کاغذی

لیبل پشت چسب دار کاغذی بعنوان یک برچسب که هویت کالا را نشان می دهد در صنعت بسته بندی بکار می رود. دپارتمان طراحی و چاپ لیبل پشت چسبدار کاغذی با سالها سابقه همراه شما می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

هشت + 20 =