You are currently viewing طرح کسب و کار با رویکرد مهندسی فروش
طرح کسب و کار با رویکرد مهندسی فروش

طرح کسب و کار با رویکرد مهندسی فروش

لازم و ضروری است برای توسعه و دستیابی به اهداف سازمانی خود، ابتدا اقدام به تدوین یک بیزینس پلن (Business Plan) کنید و در تدوین آن مشتری مداری و مهندس فروش را بعنوان یک عنصر اصلی مدنظر قرار دهید. جهان امروز با حضور فناوری، تکولوژی و تحولات روزافزون در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی و رقابت سریع در بازار، مبحث فروش را آنچنان حساس کرده است که علم فروش را تبدیل به یک علم مهندسی کرده است.

فروش بعنوان یکی از زیرمجموعه های اصول بازاریابی کسب و کار، انتهائی ترین عملیات بازاریابی در یک معامله است در حالیکه بعنوان یک شروع برای ارتباط بلند مدت با مشتریان، مهندسی عملیات برای دستیابی به این موضوع مهم ضروری است.

فروش به عنوان یکی از مهم‌ترین عملیات در یک کسب و کار، نقش بسیار حیاتی دارد. این عملیات نه تنها به دستیابی به درآمد و سود کمک می‌کند، بلکه ارتباط با مشتریان را نیز تقویت می‌کند.

*****

اگر علاقه مند هستید: مقاله « ۵  قانون طلایی فروش که تیم فروش تان باید بداند » را مطالعه کنید.

*****

اصول بازاریابی کسب و کار

طرح کسب و کار چیست ؟

طرح کسب و کار یک ابزار مهم برای توسعه و موفقیت کسب‌ و کارها است. در واقع، طرح کسب‌ و کار (بیزینس پلن) سندی است که اهداف کسب‌ و کار را به‌ خوبی تعریف می‌کند و جزئیات کاملی از دستیابی به اهداف را شرح می‌دهد. این سند نقشه‌ای است که از نظر بازاریابی، مالی و عملیاتی، مسیر را برای کسب‌ و کار مشخص می‌کند. طرح کسب‌ و کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی خود را به‌ صورت واضح بیان کنید، موانع و مشکلات را پیش‌بینی کنید، منابع مورد نیاز خود را تصمیم‌گیری کنید و قبل از راه‌اندازی کسب‌ و کار، ایده‌تان را کاملاً ارزیابی کنید. در واقع، طرح کسب‌ و کار مؤثر باعث موفقیت در جذب سرمایه و استعدادهای جدید می‌شود.

نوشتن طرح کسب و کار یا بیزینس پلن (Business Plan) برای فروش بیشتر کالاهای تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با داشتن یک طرح مکتوب کسب‌وکار که مرتباً آن را مرور می کنید، می توانید با اطمینان بیشتری تصمیم گیری کنید. مثلا می توانید تمام اطلاعات لازم را برای دانستن اینکه چه زمانی باید کارمندان جدید استخدام کنید، یک خط تولید جدید راه اندازی کنید یا یک خرید عمده انجام دهید، داشته باشید. در عین حال، درصورتی که تصمیمی مطابق انتظار عملی نشود، می توانید از قبل برنامه ریزی کنید و ریسک های احتمالی خود را به حداقل برسانید.

*****

اگر علاقه مند هستید: مقاله « ۵  راز مهم در هنر بازاریابی و فروش » را مطالعه کنید.

*****

مهمترین نکات در مهندسی فروش

فروش چیست ؟

فروش یک ارتباط دو طرفه است. یک راه، ارتباط شخصی بین نماینده شرکت و مشتری بالقوه و ارتباط دوم، برگشت مشتری به شرکت است. فروشندگان متقاعد می کنند، نفوذ می کنند و دیگران را مجاب می کنند تا آنچه را که آنها دارند، تهیه کنند.

هر کس می تواند آنچه را که دارد بفروشد و به رغم همه مشکلات موجود به اوج برسد. خواه فروشنده اتومبیل باشید یا وبلاگ نویس، در یک موسسه تبلیغاتی کار کنید یا هات داگ فروشی، در هر شغلی که باشید و هر شغلی که راه اندازی کرده باشید، شما برد خود و کالایتان هستید. از ین رو برای اینکه موفق باشید باید بیاموزید برند خود را توسعه دهید و به کمک توانمندی ها و قابلیت های خود داشته هایتان را بفروشید.

وقتی خودتان را بشناسید و به دیگران نشان بدهید که چه کسی هستید، می توانید به هر خواسته ای که دارید، برسید. 

مهمترین نکات در مهندسی فروش

مهندسی فروش شامل برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی‌ها، تعیین هدف‌ها، تحلیل بازار، تعیین نیازهای مشتریان، تعیین قیمت، تبلیغات، مذاکره و اجرای معاملات است. از مهمترین نکات مهم در زمینه مهندسی فروش میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. مهندسی عملیات فروش:
    1. مهندسی عملیات فروش شامل برنامه‌ریزی، تدوین استراتژی‌ها، تعیین هدف‌ها، تحلیل بازار، تعیین نیازهای مشتریان، تعیین قیمت، تبلیغات، مذاکره و اجرای معاملات است.
    1. این عملیات باید با دقت و هوشمندی انجام شود تا به نتایج مطلوب منجر شود.
  2. ارتباط بلند مدت با مشتریان:
    1. فروش نه تنها به انجام معاملات کوتاه‌مدت محدود نمی‌شود، بلکه ارتباط بلند مدت با مشتریان نیز در آن جایگاه دارد.
    1. ایجاد اعتماد، پشتیبانی پس از فروش، و توسعه روابط مشتریان از جمله اهداف ارتباط بلند مدت است.
  3. تأثیر فروش بر کسب و کار:
    1. فروش می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر کسب و کار داشته باشد. افزایش فروش منجر به افزایش درآمد، سهم بازار، و شناخت برند می‌شود.
    1. بهبود فرآیند فروش می‌تواند به بهبود عملکرد کلی کسب و کار کمک کند.

*****

اگر علاقه مند هستید: مقاله « تحقیقات بازار و اهمیت آن در مسیر موفقیت » را مطالعه کنید.

*****

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

نوشتن طرح کسب و کار و مهندسی فروش

در نهایت، مهم است که کسب و کارها به توسعه استراتژی‌های فروش مناسب و بهبود فرآیند فروش خود توجه کنند تا به موفقیت بیشتر دست یابند. همچنین ایجاد توازن مناسب بین طرح کسب و کار، مهندسی فروش، و ارتباط با مشتریان در این موفقیت تاثیرگذار است.

دقیقاً! توازن میان این سه عامل بسیار مهم است. اجرای یک طرح کسب و کار دقیق و موشکافانه، بهبود فرآیند فروش با توجه به نیازهای مشتریان و ایجاد ارتباط مستدام با آن‌ها، می‌تواند به رشد و پیشرفت کسب و کار کمک کند

دیدگاهتان را بنویسید

پانزده − نه =