You are currently viewing مهارت های ارتباط موفق / فنون مذاکره به زبان ساده
مهارت های ارتباط موفق

مهارت های ارتباط موفق / فنون مذاکره به زبان ساده

ما انسان ها موجوداتی اجتماعی هستیم و برقراری خوب ارتباط، شاهرگی حیاتی برای ساختن یک جامعه متعالی است. ارتباط به اشکال مختلفی مانند گفتاری، نوشتاری و شنیداری صورت می گیرد، اما در هر صورت هدف آن همواره انتقال یک پیام به گیرندگان است.

مهارت های ارتباط موفق هرچند آموزش پذیر است، اما هر کس به تناسب شخصیت خودش شیوه خاصی را در برقراری ارتباط دارد؛ عده یی در برقراری ارتباطات گرم و دلنشین هستند و ما را به سرعت جذب می کنند و ما در برقراری ارتباط با انها مشتاق تر هستیم و عده یی نیز همیشه حالت رسمی ارتباطات را حفظ کرده و شاید کمی حالت تدافعی تر دارند. با این وجود تنها عده کمی از افراد قادرند پیام های ارتباطی خود را به بهترین شیوه ممکن انتقال دهند.

تیپ شخصیتی در فراگیری و بکارگیری صحیح از فنون مهارت بسیار مهم است، و هر شخصی سبک و روش خود را دارد. اما برای کسب مهارت ارتباطی ابتدا لازم است یک سری از قوانین اولیه را یاد بگیریم و سپس با رموز ارتباطات موفق آشنا شویم تا بتوانیم پیام های خود را به نحوی روشن تر منتقل کنیم.

در صورت تمایل می توانید مقاله « شغل مناسب من چیست؟ » را مطالعه و با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

فنون مذاکره به زبان ساده

مذاکره چیست؟

مذاکره راهی است برای بدست آوردن آنچه در زندگی می خواهید. و مهارتی نیست که هر چند وقت یکبار هنگام انجام یک معامله از ان استفاده کنید. مذاکره نوعی بحث برای حل و فصل اختلافات و دستیابی به توافقات بین دو یا چند طرف گفته میشود. مذاکره فرآیندی از «دادن و گرفتن» است که منجر به مصالحه میگردد.

اصول و فنون مذاکره در واقع اصولی هستند که به دو یا چند طرف اجازه می‌دهد که به یک سازش برسند. اینها اغلب مهارت‌های نرمی مانند ارتباط، متقاعدسازی، برنامه ریزی، استراتژی و همکاری هستند. درک این فنون و مهارت‌ها اولین گام برای تبدیل شدن به یک مذاکره کننده قوی میباشد.

فنون مذاکره به زبان ساده

چندگام کوچک و بزرگ به شما کمک می کند تا اختیار تمامی مذاکراتی را که در معامله های کاری تان دارید به دست آورید. در این مطلب به این ۵ نکته اشاره می شود.

تدوین شعار سازمانی

برای استفاده موثر از مهارت های مذاکره نیاز به یک طرح جامع نیاز دارید – یعنی، داشتن یک خط مشی برای رسیدن به امیدها و آرزوهایتان؛ داشتن طرح به شما امکان می دهد که محل ایستادن خود در مسیر رشد کاری تان را انتخاب کنید. شرکت های موفق برای خود یک شعار آرمانی یا الهام بخش دارند. مثلا مایکروسافت « روزی خواهد رسید که روی هر میز کار و در هر خانه یک کامپیوتر قرار داشته باشد. » یا دفتر حقوقی مایکل : « به مشتریانم کمک می کنم تا رویاهایشان را بشناسند. و شرکت هومه : « مبتکر در بهبود تجارت شما » و ….

برای مذاکره آماده باشید

پیروز مذاکره شما هستید، اگر از فرد یا افراد پیش روی خود بیشتر آگاه باشید. قبل از مذاکره حتما در مورد موضوع مذاکره و طرف مذاکره آنچنان جستجو و اطلاعات کسب کرده باشید که مطمئن شوید که از طرف مقابل خود اطلاعات بیشتر دارید. سوالات مذاکره کننده را حدس بزنید و برای آنها پاسخ های درخور داشته باشید. هیچگاه قبل از آمادگی، مذاکره را شروع نکنید. این قانون نیست، واقعیت مذاکره است.

مذاکره چیست؟

در مذاکره سخت گیر نباشید

پیش از ورود به مذاکره حدودتان را مشخص کنید. اینگونه راحت تر می توانید اهدافتان را از مذاکره مشخص کنید. زیرا چارچوب ها به اندازه خود اهداف مهم هستند. در مذاکره اگر بیش از حد سخت بگیرید و جایی برای انتخاب دوم یا به قولی « راه در رو » باقی نگذارید، انگار خودتان را گیر انداخته اید.

در صورت علاقه مقاله « انواع مشتری در کسب و کار خود را بشناسید » را مطالعه کنید.

گوش دادن را تمرین کنید

با گوش ها، چشم ها و تمامی حواستان گوش بدهید. مهارت در شنیدن و گوش دادن در همه مذاکرات، اولین مهارت خوانده می شود. در هر مذاکره باید بیشتر از ۵۰ درصد گوش کنید. و باید یاد بگیرید بر هیجانات و احساسات خود با کنترل انرژی خود از طریق چشم ها، دست ها، پاها، بدن و صدا تسلط پیدا کنید. و با آزادسازی به موقع انرژی ها می توانید به سکوت طلایی برسید، سکوتی که چون پول در حساب بانکی شما است.

تماس با کسب و کار هومه

دروغگو دشمن خداست

دروغ و عدم شفافیت اگر عامل اساسی در مذاکره باشد، بزرگترین فاجعه در معامله شکل می گیرد؛ زیرا هیچکس از طرفین معامله متوجه ابهامات در یک معامله نمی شوند و اگر ابهامات دیر کشف شوند، هنگام اجرای معامله طرفین احساس می کنند فریب خورده اند و گمراه می شوند. و سرزنش ها آغاز می شود. نتیجه یک دروغ عمدی و یک رابطه غلط غالبا یکی است. شما بعنوان یک طرف معامله اگر می خواهید در معامله موفق باشید باید نیاز طرف مقابل را به خوبی بشناسید تا بتوانید معامله پرسودی را رقم بزنید برای همین شما باید همیشه خود را جای طرف معامله قرار بدهید، پس دروغ می تواند این معامله را تغییر بدهد و شما را به جای یک معامله گر به یک استعمارگر تبدیل کند. همیشه باور داشته باشید دروغگو، دشمن خداست!

دیدگاهتان را بنویسید

هجده − هفت =