You are currently viewing معلولان! نیروهای فراموش شده در کسب و کار
روز جهانی معلولان

معلولان! نیروهای فراموش شده در کسب و کار

کارگزاری کسب و کار هومه به بهانه فرا رسیدن سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذر ماه مصادف با روز جهانی معلولان یا ناتوانان جسمی یا روحی این روز ارزشمند را تبریک می گوید. روزی که همانند دیگر مناسبت ها با هدف بالا بردن سطح آگاهی افراد نسبت به جنبه های مختلف زندگی افراد معلول ( ناتوان ) و افزایش مشارکت آنها در ارکان مختلف جامعه در تقویم جهانی بنیان گذاری شده است.

معنی سه واژه معلول یا ناتوان، اختلال و عقب افتادگی

  • معلول یا ناتوان

هر نوع کمبود یا فقدان توانایی ناشی از اختلال که فعالیت فرد را برای انجام امری به روش افراد عادی، محدود کند یا دامنه فعالیت وی را از حالت طبیعی خارج نماید، معلولیت نامیده می‌شود.

  • اختلال

هر نوع ناهنجاری یا کمبود در ساختار یا کارکرد روانی، فیزیولوژیکی یا کالبدی را اختلال می نامند.

  • عقب افتادگی

هر نوع اشکالی که در نتیجه اختلال یا معلولیت برای فرد ایجاد شود و ایفای نقش عادی او را با توجه به سن و جنس و عوامل اجتماعی و فرهنگی وی محدود کند یا از آن جلوگیری نماید، عقب ماندگی می‌نامند.

حداقل ۲۵ درصد از آحاد جمعیت هر کشور به نحوی تحت تاثیر معلولیت جسمی، ذهنی یا اختلالات حسی است؛ به همین دلیل اگر پیشگیری از اختلال در دستور کار جوامع قرار نگیرد، علاوه بر تحمیل هزینه های سنگین به جامعه و خانواده، موجب می شود که افراد سالم نیز متعاقب با زندگی معلولین، معلول شوند.

سازمان جهانی بهداشت ( WHO ) برای پیشگیری از کاهش این مساله، سه سطح مختلف تعریف می‌کند:

سطح اول پیشگیری، شامل تمام اقداماتی است که برای کاهش وقوع اختلال به عمل می‌آید.

سطح دوم پیشگیری، به کلیه اقداماتی اطلاق می‌شود که از تبدیل اختلال به معلولیت جلوگیری می‌کند.

سطح سوم پیشگیری، تمام اقداماتی را شامل می‌شود که تبدیل معلولیت به عقب ماندگی را کاهش می‌دهد.

معلولیت محدودیت نیست

وضعیت کسب و کار معلولین

معلولیت محدودیت نیست. بسیاری از ما این جمله را بارها شنیده ایم اما تاثیر این جمله را زندگی مان احساس نکرده ایم! اما کمی به وضعیت امروزمان نگاه کنید. شیوع بیماری کرونا در بیشتر کشورهای جهان به ویژه در کشورهای توسعه یافته مشکلات فراوانی را ایجاد کرده و زندگی بسیاری را نیز تحت الشعاع خود قرار داده تا جائیکه بسیاری از نظر اقتصادی ورشکستگی های غیرقابل جبرانی را به اجبار تجربه کرده اند.

افراد سالمی که دیگر اجازه خروج ندارند، افراد سالمی که دیگر برای خرید و راه انداختن چرخه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باید منتظر بمانند تا ببینند چه اتفاقی قرار است بیفتد. افراد سالمی که جاده های ساخته شده دیگر منتظر حضور آنها نبود. افراد سالمی که دیگر پله های مراکز تفریحی بر روی آنها بسته بود. فضایی که شعار و هشتک آن : « #در_خانه_بمانیم » است. چه بسیار کسب و کارهایی که با خانه ماندن و تعطیلی، تعطیل شدند. وضعیت کسب و کار معلولین در همین حد دشوار بوده و هست و اگر در خانه بنشینند برای همیشه تعطیل می شوند!!! برای حضور این افراد باید قبول کنیم که باید همه با هم پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم تا بتوانیم دوباره در کنار هم یک زندگی سالم و معناداری را تجربه کنیم. در کنار یکدیگر باز معنای خنده و شادی را درک کنیم. وضعیت کسب و کار و زندگی معلولین را درک کنیم!

اینترنت و فضای مجازی، دوستدار خانه نشین ها

فرایند بهبود تجارت امروزه بدون بهره گیری از اینترنت تقریبا غیرممکن است؛ زیرا اینترنت این امکان را فراهم می کند که بدون حضور داشتن و نیاز به حضور کسی بتوانیم کاری را انجام دهیم یا نیازی را برآورده کنیم. یکی از محاسن، تحولات و باورهایی که با شیوع کرونا به آن رسیدیم این است که : « در دنیایی که قدرت نفوذ اینترنت در زندگی انسان ها بسیار شده است، سرمایه گذاری بر روی قوانین دیجیتال مارکتینگ یک امر مهر و غیرقابل انکار است.

کسانی که در بحران کرونا، فضای اینترنتی کسب و کار خود را همراه با فرایندها و روال های سنتی یا عملی مورد توجه قرار داده بودند، در این بحران جهانی کمترین آسیب را متحمل شدند. و برای آنها خانه نشینی ضرر محسوب نمی شد و اینترنت و فضای مجاز دوستدار خانه نشین ها و به اصطلاحی دوستدار تنبل ها بود!!

وضعیت کسب و کار معلولین

معلولان باید کنار ما باشند نه سربار ما

 شهروند مسئول بودن یک وظیفه اجتماعی و فرهنگی است. مسئول بودن یعنی اینکه اشتباه خود را قبول کنیم. و شهروند مسئول بودن یعنی اینکه قبول کنیم وظیفه داریم برای رفاه و آسایش یکدیگر چه سالم و چه غیرسالم تلاش کنیم. شهروند مسئول بودن یعنی اینکه با یکدیگر مهربان باشیم. دلمان برای یکدیگر غمگین و شاد شود.

انسان های مسئول هیچگاه خانه یی نمی سازند که نساخته خراب بشود، پدر و مادر مسئولی هستند که وقتی در آموزش هایشان دزدی، دروغ، مال مردم خوردن و … جزو اخلاق ناپسند محسوب می شود، وقتی فرزند وارد جامعه می شود به یکباره رفتار ناپسند را با رفتارهای پسندیده جایگزین نمی کند؛ اگر خوب تربیت شویم، شهروند مسئول می شویم. و معنای این جمله که « معلولان باید کنار ما باشند نه سربار ما » همانند خیلی از جمله های نیکو به شعار بی عمل تبدیل نمی شود.

توانمندسازی گروه های آسیب پذیر

هومه در کلام آخر!

توانمندسازی گروه های آسیب پذیر و دهک های پایین جامعه یکی از عوامل مهم در توسعه ملی و تحقق عدالت اجتماعی است. شیوع بیماری کرونا، تحریم های ناعادلانه دنیا علیه کشورمان، مدیران بی کفایت و عواملی که امروز دست به دست هم داده اند تا هر روز بر افراد و خانواده های آسیب پذیر افزوده شود.  

مشاغل برپایه دورکاری، امروزه به دلیل نفوذ اینترنت جایگاه مناسبی در جامعه اقتصادی یافته اند و هر روز نیز در حال گسترش و تاثیرگذاری بیشتر هستند؛ همچنین به دلیل رونق کسب و کارهای کوچک، مشاغل خانگی نیز رونق خوبی پیدا کرده اند.

تماس با هومه

به دو موضوع اشاره کردیم: یکی توسعه فضای کسب و کارهای دورکار و خانگی و دوم افزایش تعداد افراد آسیب پذیر اقتصادی. این اشاره تنها به این علت است که درک کنیم کمی از بار مشکلات معلولان عزیزمان. وقتی یک فرد سالم در این شرایط وضعیت سختی را متحمل است یک فرد معلول چه وضعیتی دارد. خانواده یی که دارای یک فرد معلول هستند با چه سختی هایی درگیر هستند. با یکدیگر مهربان باشیم!

مشاغل بر پایه دورکاری می تواند پشتوانه مناسبی برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک و توسعه کسب و کارهای خانگی نیز می تواند حامی مناسبی برای کسب و کارهای کوچک باشد. و در شناخت این دو راهکار معلولان در کنار افراد سالم هستند نه سربار آنها!

دیدگاهتان را بنویسید

11 − چهار =