You are currently viewing اصطلاحات و واژه های استارت آپی
اصطلاحات و واژه های استارت آپی

اصطلاحات و واژه های استارت آپی

کسب و کارهای استارت آپی امروزه با ویژگی های منحصر به فرد خود بعنوان یکی از ابزارهای مهم و سودمند و در عین حال استراتژیک اقتصادی مورد توجه بسیاری از کشورها قرار گرفته است. استارت آپ ها امروزه در مساله کارآفرینی و کسب وکارهای دانش بنیان نیز نفوذ خوبی پیدا کرده اند و از این رو آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات و دانش مرتبط با آن لازم و ضروری است.

در این مقاله قصد داریم به برخی از اصطلاحات و واژه های استارت آپی اشاره کرده و شما را با آنها آشنا کنیم.

استارت آپ چیست؟

برای واژه استارت اپ تعاریف بسیاری نقل و نوشته شده است. ولی طبق گفته مرکز کسب وکارهای کوچک آمریکا ( USSBA ) استارت آپ به کسب وکارهای گفته می شود که حول محور فناوری و تکنولوژی شکل می گیرد و پتانسیل بالایی برای رشد در آینده دارند.

به طور کلی استارت آپ به کسب وکارهایی اطلاق می شود که جهت برطرف کردن نیازی بر پایه فناوری های جدید یا روش های جدید راه اندازی شود.

شتاب دهنده استارت آپ چیست؟

شتاب دهنده استارت آپ، شرکتی است که از ابتدای کار  یک استارت آپ آن را تحت پوشش خود در می آورند و برای رشد ایده های جدید سرمایه گذاری می کنند.

تک شاخ چیست؟

استارت آپ یونیکورن یا تک شاخ ( Unicorn ) اصطلاحا به صندوق های سرمایه گذاری که برای نشان دادن یک استارت آپ فناوری با ارزش بازار بیش از یک میلیارد دلار گفته می شود.

استارت آپ ویکند چیست؟

استارت آپ ویکند ( Startup Weekend ) یک گردهمایی آموزش محور و تجربی در سراسر جهان برای راه اندازی و آشنایی آداب استارت آپی برای علاقه مندان به این حوزه است. و توسط شرکت های فعال در حوزه استارت آپی برگزار می شود.

شرکت های زایشی چیست؟

شرکت های زایشی یا انشعابی ( Spin Off ) وقتی اتفاق می افتد که یک شرکت بخشی از کسب وکار خود را واگذار کرده و یک نهاد کاملا مجزا ایجاد کند. و در پی آن به دنبال توسعه حضور موثرتر در بازار رقابت و نهایتا کسب سود تجاری بیشتر است. در بسیاری مواقع، مدیریت شرکت جدید، از مدیران شرکت مادر انتخاب می شود. و اغلب، شرکت جدید دارای فرصت هایی نظیر پشتیبانی شرکت مادر نیز می شود، البته این به معنی تاثیر شرکت جدید از نام و نشان و تاریخچه شرکت مادر نمی باشد.

اصطلاح حباب در استارت آپ چیست؟ (Bubble )

اصطلاح حباب یکی از واژگان استارتاپی است؛ و به صنعت، بخش یا حوزه‌ای اشاره دارد که بیش از حد ارزش گذاری شده اما شرکت‌های نوپا و سرمایه گذارانی که در آن کار می‌کنند، از این موضوع آگاهی ندارند. وقتی حباب می‌ترکد، یعنی وقتی نتایج مطلوب برآورده نمی‌شود، رشد شروع به کاهش کرده، استارتاپ‌هایی که در این بخش کار می‌کنند متوقف شده و سرمایه گذاران ضرر می‌کنند.

استارت آپ چیست؟

مراکز رشد استارت آپ چیست؟

مراکز رشد استارت آپ ها یا ( Incubator ) یکی از ابزارهای رشد اقتصادی است که به منظور حمایت از کارافرینان تحصیل کرده تاسیس می شود و با ارائه امکانات و تسهیلات عمومی، زمینه پاگرفتن شرکت های جدید را فراهم می کند. امروزه بیش از ۳ هزار انکوباتور یا مراکز رشد استارت آپ در سراسر دنیا وجود دارد که بیشتر آنها در کشورهای آمریکا و ژاپن مستقر هستند. در ایران نیز در سال ۱۳۷۸ اولین مرکز رشد ایران در شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان راه اندازی شد. و در سال ۱۳۸۲ نیز مجوز موافقت با احداث مراکز رشد در سطح کشور عملی و اجرایی شد.

پارک علم و فناوری چیست؟

پارک های علم و فناوری ( Technology Park & science ) به عنوان یکی از نهادهای اجتماعی و حلقه ای از زنجیره توسعه اقتصادی مبتنی بر فناوری شکل می گیرند. پارک های علم و فناوری ساختاری هستند حمایتی برای کمک به رشد و توسعه علم و فناوری در جامعه و ایجاد ثروت بر پایه دانش از طریق کمک به ایجاد و رشد شرکت های فن آور.

سرمایه گذاری جسورانه یا خطرپذیر چیست؟

سرمایه گذاری جسورانه یا سرمایه گذاری کارافرینی ( Venture Capital ) عبارت است از تامین سرمایه لازم برای شرکت ها و کسب و کارهای نوپا و کسب وکارهایی که مستعد جهش و رشد تشخیص داده شوند. که همراه با ریسک است. از نمونه های موفق سرمایه گذاری جسورانه می توان به دیجی کالا، آپارات، آیس پک اشاره کرد.

فضار کار اشتراکی چیست؟

فضای کار اشتراکی ( Coworking Space ) روشی برای کار کرردن است و محیط هایی هستند که افراد می توانند بر روی یک میز یا یک فضای اختصاصی، به عنوان محل کار از آنجا استفاده کنند. محل هایی که برای شروع برخی کسب و کارها می تواند فضای کار مناسبی باشد. البته فضاهای اشتراکی امروز به صورت رسمی و در قالب شرکت های رسمی در اختیار کارفرماها قرار می گیرد. که شکل سنتی آن اجاره یک فضا از دفاتر کار به صورت غیررسمی است.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

کلام آخر

برای ورود به هر دنیایی نیاز داریم با ادبیات اولیه آن مکان آشنا شده تا دچار سوتفاهم نشویم. فضای استارتاپ و کارآفرینی هم همانند هر حوزه از دانش شرایط مشابهی دارد، و واژگان و اصطلاحات تخصصی خود را دارد که باید زبان آن را بلد باشیم. اصطلاحات کارآفرینی و استارتاپی متعددی وجود دارد که آشنایی با آنها می تواند زمینه یادگیری راحت تر را فراهم کند.

کارگزاری کسب و کار هومه نیز با سال ها تجربه در حوزه راه اندازی و سرمایه گذاری بر روی استارت آپ ها و کسب و کارهای نوپا می تواند همراه مناسبی برای کارآفرینان و صاحبان کسب و کار باشد.

از طریق راه های ارتباطی، هومه ، همراه شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

16 + 2 =