You are currently viewing تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب‌وکارهای سنتی
تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب‌وکارهای سنتی

تفاوت استارت‌آپ‌ها با کسب‌وکارهای سنتی

استارت آپ ها با کسب و کارهای معمولی و سنتی تفاوت دارند؛ اما اغلب افراد فکر می‌کنند که استارت آپ دقیقاً هم‌معنی با یک شرکت کوچک است و این دو هیچ فرقی با هم ندارند. در حالی که حقیقت این است که این دو تفاوت‌های اساسی و مهمی با هم دارند.

برای سال‌ها سرمایه گذاران بر این تصور بودند که استارت‌آپ‌ها نسخه کوچک شرکت‌های بزرگ هستند، این مسأله باعث بروز مشکلاتی می‌شد چراکه بین استارت‌آپ، شرکت‌های کوچک و شرکت‌های بزرگ تفاوت‌های ایدئولوژیک زیادی وجود دارد که موجب ایجاد تفاوت در بودجه بندی، راهبرد و اداره کلی این شرکت‌ها می‌شود.

استارت آپ چیست ؟

استارت آپ چیست ؟

به دلیل گستردگی و تازگی اصطلاح استارت آپ، تعاریف مختلفی نیز برای آنها وجود دارد. اما بطور کلی استارت آپ ، کسب و کارهایی هستند که نیازهای مشتریان را به روش های نوآورانه برطرف می کنند.

استارت آپ  نوعی کارآفرینی برپایه تکنولوژی است؛ ایده های فراوانی موجود است که می تواند برپایه تکنولوژی های جدید موبایلی و اینترنتی نیازهای متفاوتی را از افراد برطرف کند. اما لزوماً هر کسب و کاری که بر پایه تکنولوژی باشد استارت آپ نیست. اما بطور حتم جای استارت آپ شما در میان استارت آپ های موفق ایرانی خالی است!

انواع استارت آپ

استارت آپ ها به ۵ دسته اصلی تقسیم می شوند و امروز نیز این ۵ دسته را میتوان از موفق ترین استارت آپ های دنیا و ایران دانست. از این رو انواع کسب و کارهای استارت آپی موفق به این قرار می باشند:

  • استارتاپ های سبک زندگی : مانند استارت آپ هایی که حرفه هایی همچون آشپزی و یا حفظ سلامت خانواده را آموزش میدهند.
  • کسب و کارهای کوچک : مانند کسب و کارهای خانوادگی که در برنامه های موبایلی و یا اینترنتی امروز رونق خود را گرفته اند.
  • استارتاپ های گسترش پذیر : کسب و کارهایی که رویای جهانی شدن دارند، همچون آپارات، فیسبوک
  • استارتاپ هایی که برای فروش طراحی شده اند : استارت آپ هایی که برای راحتی کار مشاغل طراحی و به فروش می رسند، همانند استارت آپ آپ که با شیوع بیماری کرونا، داروخانه ها را به سیستم خود اضافه کرد. البته شاید نتوان آن را بعنوان یک استارت آپ مستقل و فروخته شده ندانست ولی خدمتی را برای قشر مورد نیاز طراحی کرد.
  • استارت آپ های اجتماعی : هدف این استارت آپ ها بهبود سبک زندگی است. که امروز نیز در ایران نیز استارت آپ های اجتماعی برای اینکه رقبای خارجی خود را از میدان بیرون کنند، کم نیستند، همچون روبیکا، سروش، بله

عملکرد اساسی استارت‌آپ

هر استارت آپ سه عملکرد اساسی را برعهده دارد:

  1. ارائه‌ای از یک چشم‌انداز از یک محصول با مجموعه‌ای از ویژگی‌های خاص
  2. داشتن فرضیه‌هایی در مورد تمام مراحل از مدل کسب وکار : از قبیل اینکه مشتریان ما چه کسانی هستند؟ کانال‌های توزیع کدامند؟ منابع مالی شرکت از کجا تأمین می‌شود و …
  3. اعتبار بخشی به روش کار از طریق مشاهده رفتار و بازخورد مشتریان بر اساس پیش‌بینی‌های روش کار
عملکرد اساسی استارت‌آپ
عملکرد اساسی استارت‌آپ

تفاوت های استارت آپ با کسب و کارهای سنتی

  • از زمانی که یک شخص استارت‌آپی را آغاز می‌کند، او تنها نمی‌خواد رئیس خود باشد، بلکه در تلاش است فعالیتش را به وسعت جهان، گسترش دهد. یک استارت‌آپی باور دارد که می‌تواند صنعت را دچار حرکت کند، مشتریان جدیدی جذب کند و یا حتی بازار رقابتی جدیدی تولید کند. و این همان نکته‌ای است که استارت‌آپ را از یک شرکت یا تجارت کوچک متمایز می‌کند. در نتیجه نیروی محرکه ای در پس هر کدام از این دو است متفاوت می‌شود.
  • هدف مؤسس استارت‌آپ مختل کردن بازار از طریق یک روش مقیاس‌پذیر و تاثیرگذار است در حالی‌که تمام هدف یک تجارت کوچک داشتن بازار محلی امن است. لذا استارت‌آپ در پی ایجاد یک روش تجارتی مقیاس‌پذیر (قابل توسعه در جهان) و قابل تکرار است.
  • هر چند که هر دو شرکت‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها در ابتدا منابع مالی خود را از پس انداز های شخصی، خانوادگی و یا با دریافت وام‌هایی از بانک‌ها تامین می‌کنند، اما همین که استارت‌آپ به موفقیت برسد، یک سری کمک‌های سرمایه‌داران بزرگ به آن اضافه می‌شود که از این طریق درآمد سرشاری برای استارت‌آپ ایجاد می‌شود.
  • اگرچه بنیان‌گذار و مالک راه‌اندازی کسب‌وکار کوچک و استارت آپ هر دو کارآفرین هستند. اما قصد، تابع اولیه و بودجه مدل کسب‌وکارهای هر یک از آن‌ها با دیگری تفاوت‌های اساسی دارد. که همین تفاوت‌هاست که سبب متمایز شدن این دو از هم می‌گردد.
تماس با ما کسب و کار هومه

دپارتمان مشاوره کسب و کار هومه با حضور مشاورین برتر خود در این زمینه می توان همراه خوبی برای کارآفرینانی باشد که در شرایط اقتصادی پرریسک امروز کشور وظیفه خود را فراموش نکرده اند و به دنبال راهی برای جهانی شدن ایده کسب و کار خود هستند. می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود در سایت کارگذاری کسب و کاری هومه با ما در ارتباط باشید.

هومه مبتکر در بهبود تجارت! همراه شما هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

3 × چهار =