You are currently viewing اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، برای امروز برای فردا
اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی

اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی، برای امروز برای فردا

رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۸۹ برای نخستین بار در جمع کارآفرینان کشور، به تامین شرایط و فعال سازی امکانات، منابع مالی و سرمایه های انسانی و علمی کشور به منظور توسعه کارآفرینی اشاره کرد؛ ولی سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۲ توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد.

 قوانین و سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۴ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. و در آبان ماه سال ۱۳۹۷ نیز با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ۲۹ بهمن ماه بعنوان روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی در تقویم ملی کشور نامگذاری شد.

نامگذاری سال ها بر پایه شعار اقتصاد

نامگذاری های مقام معظم رهبری با رویکرد و توجه به اقتصاد مقاومتی از سال ۱۳۸۷  آغاز شد.

نوآوری و شکوفایی

اصلاح الگوی مصرف

همت مضاعف، کار مضاعف

جهاد اقتصادی

تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه‌ ایرانی

حماسه‌ی سیاسی و حماسه‌ی اقتصادی

اقتصاد و فرهنگ

 با عزم ملی و مدیریت جهادی

دولت و ملت همدلی و همزبانی

اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

اقتصاد مقاومتی فرار رو به جلو

اقتصاد مقاومتی بر مبنای جهاد اقتصادی و نظام انگیزشی اسلامی، رویرکردی نو در قالب گفتمان انقلاب است. البته در هر اقتصادی بهره گیری مناسب از منابع موجود یکی از روش های مقابله با بحران است. دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل جهان بینی خاص با منافع ابرقدرت های اقتصادی و جهانی در تضاد منافع قرار گرفته است. و همین مساله موجب شده است با تحریم های اقتصادی روبرو شود.

استراتژی اقتصاد مقاومتی یک فرار رو به جلو نیست. یک نظام اقتصادی با ویژگی های اقتصاد مقاومتی تلاش می کند تا نقش تاثیرگذاری در اقتصاد جهانی ایفا می کند، بگونه یی که اعمال هرگونه تحریم علیه کشور مذکور، امنیت اقتصاد جهانی را با مخاطره مواجه سازد.

اقتصاد مقاومتی به معنای ریاضت اقتصادی نیست، اما زمانیکه حضور مدیران توانمند در صحنه کمرنگ شود، وقتی اعمال تحریم اقتصادی هر روز سخت تر شود و تلاش برای دور زدن تحریم ها را سخت تر کند، واردات حربه یی برای دریافت بدهکاری های دولتی شود، گران شدن اجناس راهکاری برای حفظ ارزش ریال در مقابل پول کشورهای همسایه شود و هزاران علتی که با همه آنها آشنا هستیم، کفه ترازوی استراتژی های مقابله با تحریم ها را نابرابر می کند و همین نابرابری موجب عدم تحقق اهداف آن می شود.

اقتصاد مقاومتی زمانی یک فرار رو به جلو محسوب نمی شود، که اعتماد به عنوان حلقه اتحاد دولت و ملت باشد. اعتماد و باور اینکه همه در یک کشتی نشسته ایم و برای نجات یکدیگر تلاش می کنیم، نقطه تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی در کنار کارآفرینی قرار گرفته است، زیرا جوانان و تفکرهای جوان مهمترین عامل موفقیت در هر کشور هستند. به همین دلیل وقتی جوانان و تفکرهای نوگرا و جوان این تفکر اقتصادی را باور کنند می توانند بعنوان مهمترین ابزار برای مبارزه با تحریم ها تلقی شود.

روش های مقابله با تحریم

کارگزاری کسب و کار هومه
نمودار روش های مقابله با تحریم

اقتصاد مقاومتی؛ آری یا خیر

کارآفرینی ، حرکت برنامه محور، وحدت سیاسی و ملی و ارتقاء دانش و مهارت بعنوان چهار مولفه اصلی اقتصاد مقاومتی مطرح است. شعار سال ۱۴۰۰ را مقام معظم رهبری بعنوان اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نامگذاری کردند. این یعنی اینکه امسال باید به عمل ثابت کنیم که اقتصاد مقاومتی رمز موفقیت است و اثرات آن به وضوح قابل لمس است. اما آیا با وجود فشارهای حداکثری کشورهای بزرگ مخالف سیاست های ایران این مساله امکان پذیر خواهد بود؟؟!

مردم کشور ایران تجربه هشت سال جنگ تحمیلی با کشور عراق را دارند؛ در آن هشت سال با تمام انرژی در مقابل حزب بعث عراق و کشورهای متحد با عراق مقاومت کردند. بعد از هشت سال امام خمینی (ره) و دولتمردان بر این باور رسیدند که زمان صلح فرا رسیده است. و در توافقی به مرزهای تعیین شده خود برگشتند.

کشور ایران از نظر موقعیت های زیادی از قبیل موقعیت جغرافیایی، منابع طبیعی، پهناور بودن، چهار اقلیم بودن، دارا بودن جوانان باهوش و …. یکی از قدرت های بزرگ جهانی بویژه در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. کشورهای مخالف با سیاست های ایران، امروز به جای جنگ رو در رو، از روش های جدیدی همچون جنگ اقتصادی، جنگ فرهنگی، جنگ روانی منطقه یی و … را با ما آغاز کرده اند که صدمات بلندمدت تری را به ما تحمیل می کنند.

ارزش اقتصاد مقاومتی از دیدگاه رهبری

تفاهم نامه وین یا همان برجام، که با کنترل هسته یی ایران آغاز شد، یک توافق رو به جلو است، و یک روش جنگ نوین محسوب می شود. اقتصاد مقاومتی هر چند قوی و توافق وین هر چند سرنوشت ساز، اما در وهله اول باید تغییر تاکتیک دهیم. باید سیلی در مقابل سیلی را جایگزین یک استراتژی شبیه اقتصاد مقاومتی کنیم. تنها برگ برنده ما داشتن مناطق جغرافیایی های حساس یا همراهی برخی احزاب و دولت ها در کشورهای همسایه و کشورهای دور نیست. باید تغییر تاکتیک دهیم. باید صلح کنیم. باید به روش نوین وارد جنگ نوین شد. در حال حاضر اقتصاد مقاومتی یک راهکار مهم و استراتژی در حال اجرا است و یک استراتژی برای امروز و برای فردا است، جوانان و افراد با تفکر جوان باید وارد میدان شوند و از شکست کشور به دست دیگران جلوگیری کنند. اما تغییر تاکتیک جنگ و مقاومت یک اولویت در تصمیم گیری برای امروز و فردا است.

دیدگاهتان را بنویسید

شش + 20 =