You are currently viewing رپورتاژ آگهی و ده قانون موثر در نگارش فنی و حرفه یی آن
رپورتاژ آگهی و ده قانون موثر در نگارش فنی و حرفه یی آن

رپورتاژ آگهی و ده قانون موثر در نگارش فنی و حرفه یی آن

تولید رپورتاژ خبری یکی از قدرتمندترین تکنیک‌ها در جهت رتبه ‌بندی سئو سایت شما در گوگل خواهد بود. از زمانی که رسانه ها و وسایل ارتباط جمعی در میان انسان ها جای خود را یافته و متعاقب آن بر روند کسب و کارها تاثیرگذار شدند، رپورتاژ آگهی بعنوان یکی از قدیمی ترین روش های تبلیغات وجود داشته است.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی محتوایی تولید شده شامل کلمات کلیدی است که با هدف تبلیغات برای یک برند یا محصول و خدمات یک کسب و کار نوشته میشود تا در سایت ها و نشریات خبری و یا نشریات و سایت های پرمخاطب منتشر شود. و درون این محتوا تعدادی کلیدواژه‌ را انتخاب کرده‌اید که از سایت‌های خبری به سایت شما لینک شود.

رپورتاژ آگهی یکی از نکاتی است که گوگل می‌تواند رتبه‌های خوبی به سایت شما بدهد و همانند دیگر روش های تبلیغاتی برای آنکه تاثیر و نتیجه دلخواه کسب و کارها را به همراه داشته باشد، تابع قوانینی است که باید رعایت کرد. در این مقاله سعی داریم ده قانون موثر در نگارش حرفه یی رپورتاژ آگهی را به اختصار برای شما بیان کنیم.

رپورتاژ آگهی چیست؟

ده قانون موثر در خلق رپورتاژ آگهی

بک لینک های موجود در رپورتاژ خبری می‌توانند تاثیر بسیاری بر رتبه بندی سایت‌ها داشته باشند. البته رپورتاژ آگهی حرفه یی برای آنکه برای مخاطب تاثیر گذار و جذاب باشد باید طبق اصول و قواعد خاصی تدوین و نگارش شود. برای نوشتن یک رپورتاژ آگهی بهتر است، این ۱۰ نکته کلیدی را در نوشتن رپورتاژ مد نظر داشته باشید.

نکته مهم: در این مقاله منظور از رپورتاژ آگهی یک متن تبلیغاتی است که در سایت ها و نشریات خبری و پربازدید منتشر می شود.

  1. تعیین مخاطب اصلی رپورتاژ

رپورتاژ خبری شاید یک نامه عاشقانه است، نامه یی که قرار است همچون یک شکارچی ماهر احساسات مخاطب شما را بدست بیاورد. برای همین باید طرف مقابل تان برای شما کاملا آشنا باشد تا بتوانید بهترین کلمات و نوشتار را برای آن انتخاب کنید. کسب و کارها نیز به تناسب تنوع کاری و تنوع مشتریان دارای بیان مختص به خود هستند، به همین منظور باید قبل از نگارش رپورتاژ بدانید که برای چه فرد، گروه، نهاد، سازمان و … خاصی می خواهید که تلاش کنید.

  • عنوان جذاب و هوشمندانه

تیتر و عنوان اولین ویترین برای جذب مشتریان در هر رسانه یی است. و تیتر خوانی نیز عادت بسیاری از افرادی باشد که اخبار را از باجه های روزنامه فروشی ها و وب گردی در فضای مجازی بدست می آورند. پس اگر می خواهید در رسانه ها به خوبی دیده شوید و دیگران را به مطالعه و خواندن پیام تان ترغیب کنید در وهله اول باید به بازدیدکنندگان شیرینی قلم تان را با عنوان جذاب به آنها نشان دهید.

تولید رپورتاژ خبری
  • شناسایی کلمات کلیدی

مشتریان و جستجوگران رسانه ها همیشه برای آنکه به اطلاعات مورد نیازشان برسند کلماتی مشخص را دنبال می کنند و این کلمات همان کلمات پرکاربرد هستند که صفحات جستجوگری همچون گوگل، جستجوگران خود را هدایت می کند. پس قبل از آنکه متنی را تهیه کنید، کلمات پرکاربردی که کسب و کار شما با آنها سر و کار دارد، شناسایی و در متن رپورتاژ خود به صورت زیرکانه جاگذاری کنید.

یکی از استراتژی های لینک سازی در رپورتاژ آگهی این است که قطعاً در ۳ لینکی که می خواهید در رپورتاژ بدهید، یکی از آنها لینک به صفحه اول و برند شما باشد. شما در  ۲ کلمه بعدی هم باید به صفحات داخلی سایت تان لینک دهید. یعنی در رپورتاژ شما باید به آگاهی از برندتان اهمیت زیادی بدهید. به این جمله دقت نمایید: لیبل رول و شیت ۶ رنگ در چاپ و طراحی هومه

  • لید جذاب انتخاب کنید

پس از تیتر اصلی رپورتاژ، لید خبر مهمترین بخش خواهد بود. لید همان ۳۰ تا ۴۰ کلمه یی است که شما در زیر یک تیتر جذاب می خوانید و با آن تصمیم می گیرید که مطلب کامل ارزش خواندن برایتان دارد یا خیر ؟! لید عصاره رپورتاژ است.

  • از خودتان تعریف نکنید

بهتر است تا حد امکان از به‌کارگیری کلماتی همچون فوق العاده، اولین، تنها، بهترین و … بپرهیزید زیرا حس تبلیغاتی بودن محتوا را به مخاطب القا کرده و بسیار اغراق‌آمیز است و سبب می‌شود مخاطب با دیدگاهی تبلیغاتی بودن متن، آن را مطالعه کند.

  • احساس خواننده را فراموش نکنید

سعی کنید احساسات مخاطب را در متن تان درگیر کنید. احتمالا شما هم این جمله را شنیده‌اید که مردم با احساس خود خرید می‌کنند نه با منطق شان. پس می‌توانید با روایت داستانی جذاب و گویا، مشکلی را که برند شما برای حل آن تلاش می‌کند، مطرح کنید. از آنجایی که متن داستانی است، مخاطب را با خود درگیر کرده و حس همزادپنداری بیشتری ایجاد می‌کند.

رپورتاژ آگهی حرفه یی
  • بخش بندی در متن رپورتاژ

تحقیقات نشان داده است که کاربران فقط حدود ۸ ثانیه بر روی موضوعی خاص  تمرکز می‌کنند. پس لازم است با ارائه محتوایی قابل فهم، به افزایش تمرکز مخاطب کمک کنید. بهتر است محتوای خود را بخش‌بندی کرده و سر تیترهای مختلف قرار دهید تا خوانایی رپورتاژ آگهی‌تان بهبود یابد.

  • برای نیاز خواننده بنویسید

نیاز مشتری تان را بشناسید! جمله معروفی است که می گوید «هیچ کس مجبور نیست نوشته شما را بخواند.» پس تلاش کنید با کمی خلاقیت و تمرین، محتوایی درخور در اختیار کاربر قرار داده و به رفع نیازهای او کمک کنید؛ با این هدف که وقتی به انتهای متن می‌رسد از صرف زمان برای رپورتاژ آگهی نوشته شده توسط شما، احساس رضایت داشته باشد.

  • رپورتاژ، آگهی نیست، یک داستان است

همیشه به‌خاطر داشته باشید که مخاطب شما از تبلیغات فراری است، به همین دلیل نیز باید با داستان‌سازی، متن خود را طوری تنظیم کنید که چنین حسی را به وی منتقل نکند و در عین حال نیز برای او مفید باشد. رپورتاژ آگهی باید متناسب با مخاطبین سایتی که قرار است رپورتاژ در آن منتشر شود، نوشته شود؛ ولی فارغ از فرمت انتخابی رپورتاژ ، بازاریابان باید به جای فروش سخت بر روایت داستان از طریق رپورتاژ تمرکز کنند.

رپورتاژها باعث می شود مشتریان هدفمند فکر کنند در حال خواندن چیزی مثل کپی‌ رایتینگ و داستان سرایی قوی می باشند. بازاریابان نباید استفاده از احساساتی مانند سرگرمی، ناامیدی، عصبانیت یا غافلگیری در سراسر رپورتاژ واهمه داشته باشند.

بازاریابان باید به دنبال محتواهای موفق ناشر باشند تا بتوانند سبک و فرمول داستان سرایی آن را تقلید کنند. این کار تضمین می کند که مخاطبان با تبلیغات آنها درگیر شوند و به برندها کمک می کند نسبت به مشتریان هدف شناخت بیشتری پیدا کنند.

۱۰-پایان وسوسه انگیز برای رپورتاژ بنویسید

تیتر اولین برداشتی است که برای دریافت کلیک ها باید توجه زیادی به آن بکنید، اما یک رپورتاژ آگهی مؤثر و کلیدی در نگارش رپورتاژ، می‌توان به ساختن یک پایان خوش اشاره کرد. داستان‌ خود را با یک پایان شیرین به انتها برسانید و با این‌کار، تاثیر مثبتی روی خوانندگان خود بر جای بگذارید.

همچنین در پایان رپورتاژ، از کال تو اکشن یا فراخوان عمل استفاده کنید و راهی را برای دسترسی مخاطبان به خود، معرفی کنید. در این مرحله از کلیشه‌ها دور بمانید و سعی کنید که با روشی متفاوت و خلاقانه این‌کار را انجام دهید.

تماس با ما کسب و کار هومه
دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی هومه

در کلام آخر!

تیم تبلیغات و روابط عمومی هومه آمادگی همکاری در پروژه‌های محتوایی شما را از مرحله تدوین استراتژی محتوا تا اجرای آن را دارد. در صورتی که تمایل به همکاری با این تیم را دارید از بخش تماس با ما می‌توانید آغازگر این ارتباط باشید.

همچنین مهدی ارجمندی از مشاورین برتر هومه با بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت در حوزه تبلیغات و روابط عمومی می تواند به عنوان یک مشاور همراه شما باشد. هومه، مبتکر در بهبود تجارت شما!

دیدگاهتان را بنویسید

2 × 3 =