You are currently viewing نقش گمرک در اقتصاد کسب وکارها – گروه مشاوران کسب و کار هومه
نقش گمرک در اقتصاد کسب وکارها

نقش گمرک در اقتصاد کسب وکارها – گروه مشاوران کسب و کار هومه

گمرک یک سازمان مهم با وجهه اقتصادی و مالی در حوزه تجارت بین الملل است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر اقتصاد کسب و کارها تاثیر دارد.

گمرک چیست ؟

کلمه گمرک ریشه یونانی دارد و به معنی حقوقی است که بر کالا و مال التجاره تعلق می گیرد. و سازمان گمرک بعنوان یک نهاد دولتی به سازمانی اطلاق می شود که مسئول اجرای قوانین گمرکی و اخذ حقوق و عوارض ورودی ( واردات) و خروجی (صادرات) و همچنین مسئول اجرای سایر قوانین و مقررات مربوط به واردات، ترانزیت و صادرات کالاها می باشد. اجرای قوانین و مقررات مربوط به کالای همراه مسافر نیز بر عهده سازمان گمرک می باشد. حقوق گمرکی در واقع یک گونه مالیات غیرمستقیم است.  

علت نامگذاری روز جهانی گمرک

۲۶ ژانویه مصادف با ۶ بهمن ماه ۱۴۰۱ توسط سازمان جهانی گمرک ( WCO ) با هدف از بین رفتن مرزهای فیزیکی، تاثیر سازمان های بین المللی در کسب منافع ملی کشورها و همچنین نقش تجارت جهانی در اقتصاد ملی کشورها به نام « روز جهانی گمرک » نامگذاری شده است.

کشور ایران به دلیل مزایای جغرافیایی و منطقه ای ایران در سال ۱۳۷۳ عضو رسمی سازمان جهانی گمرک شد. و در سال ۱۳۹۴ با پیگیری گمرک این روز تقویم ملی کشور ثبت شد.

مهمترین فعالیت های گمرک

  • در زمینه واردات کالا و صادرات کالا نظارت می کند تا الزامات قانونی توسط وارد کننده و صادر کننده انجام شود.
  • در واردات و صادرات نظارت می کند تا محدودیت ها و ممنوعیت های لازم رعایت شده باشد.
  • در صورت تطبیق مشخصات کالا، تخفیفات و معافیت های لازم را به وارد یا صادرکننده، اعمال می کند.
  • در زمینه صادرات و واردات کالا نظارت می کند کلیه حقوق و عوارضی که تعیین شده به درستی دریافت شود.

اهمیت گمرک در اقتصاد کشورها

در تمامی کشورها نظام گمرکی در چارچوب برنامه های کلان اقتصادی آن کشور عمل می کند. و در دنیای پر فراز و نشیب اقتصادی امروز ، توسعه قوانین گمرکی با رویکرد رونق تولید و توسعه بازار داخلی مورد توجه کشورها قرار دارد.

گمرک پل ارتباطی بین سیاست های مالی و بازرگانی و مهمترین سازمان اثرگذار در روند تجارت بین‌المللی است. از این رو اجرای این سیاست ها نیازمند به گمرکی کارآمد و مؤثر است.

حضور در بازارهای جهانی برای عرضه کالاهای تولیدی و افزایش صادرات از مهمترین اهداف و سیاست های اقتصادی محسوب می‌شود. از این رو درآمد حاصل از صادرات نیز سهم قابل ملاحظه‌ای در تامین بودجه کشور دارد. همچنین واردات با هدف تامین نیازهای داخلی کشور و رونق چرخه تولید نیز یکی دیگر از نقاط مثبت در وجود یک گمرک قوی است.

اجرای سیاست ها و تعرفه های حمایتی از صنایع داخلی اعم از کشاورزی، صنعتی و تولیدی، تشویق صادرات و تولید جهت اشتغال در داخل کشور و تحصیل ارز، اعمال سیاست های گمرکی به منظور واردات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز صنایع و تولید کنندگان، جلب سرمایه گذاری های خارجی و انتقال فناوری به داخل کشور یا تنظیم عرضه و تقاضا و تثبیت قیمت ها، اعمال محدودیت های تعرفه ای و غیر تعرفه ای به منظور ایجاد تعادل در تراز پرداخت ها و غیره از جمله جهات مربوط به نقش اقتصادی گمرک محسوب می گرد.

اهمیت گمرک در اقتصاد کشورها

سیاست های تجاری در برگیرنده انواع عوارض گمرکی، مالیات های وارداتی و یارانه های صادراتی است. تفاوت هریک از این اقلام سبب میشود که منابع مالی از یک کالای مشمول بازرگانی خارجی به کالای دیگر سوق یابد. از این رو، تاثیر عمومی سیاست های تجاری بر حساب جاری، همانند تاثیر تغییر ارزش پول ملی است. درنتیجه، دولت می تواند از راه سیاست های تجاری خاص و اتخاذ روش های مختلف، همان درآمدی را به دست آورد که به طور بالقوه از راه تضعیف ارزش پول ملی به دست می آورد.

از سوی دیگر، سیاست اصلاح تعرفه ای به عنوان گونه ای سیاست تجاری می تواند بدون اعمال سهمیه بندی یا کنترل های مقداری کالا، به کاهش انگیزه ورود یا افزایش انگیزه صدور برخی از کالاها، و درنتیجه به تنظیم بازرگانی خارجی کشور بینجامد.

از آنجا که گمرک مجری برنامه های اقتصادی کشور در امر بازرگانی خارجی می باشد، لذا ضروری است که در مجامع عالی تصمیم گیری اقتصادی کشور حضور فعال داشته باشد، تا از این طریق مشکلات گمرک منعکس شده تا راه حل های آن مشخص و اعتبارات و ابزارهای لازم برای اجرای تصمیمات فراهم گردد. ضرروی است به عنوان مجری سیاست بازرگانی خارجی کشور برای حضور فعال در سازمان های همکاری تجاری بین المللی و تشکیل سازمان های منطقه ای از اختیارات بیشتری برخوردار گردد و بتواند نقش موثری در جهت حفظ منافع کشور در سطح بین المللی و منطقه ای ایفا نماید.

در کلام آخر ! گروه مشاوران کسب وکار هومه

گمرک نقش مهمی در ایجاد تفاهم های سیاسی و فرهنگی بین کشورها، در سطح جهانی و منطقه ای دارد. امروزه تمام سیاست های اقتصادی دولت ها در عرصه عمل به نوعی با گمرک ارتباط دارد. گمرک مسئول مرزبانی اقتصادی است و مرزبانی گمرکی فراتر از مرزبانی اقتصادی است چرا که مرزبانی در گمرک در عرصه های سلامت، بهداشت ، فرهنگ، امنیت و … به هم گره خورده است. اهمیت گمرک و نقشی که در نظام اقتصادی کشورها ایفا می نماید، هر روز بیش از پیش مورد توجه سیاست گذاران اقتصادی قرار می گیرد.

گمرک بعنوان یکی از اهرم های تسریع کننده روند توسعه، در سرمایه گذاری ، ‌حمایت از صنایع نوپای داخلی ، ‌انتقال دانش فنی ، تثبیت قیمت ها ، ایجاد تعادل در تراز پرداخت ها، ایجاد اشتغال و سایر عوامل تسهیل کننده رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تأثیر به سزایی دارد.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

امید داریم که در کشور ما با اجرای قوانین گمرکی و پیشگیری از قاچاق کالا و تقویت گلوگاه های اقتصادی کشور بتوانیم شاهد موفقیت های چشمگیری در این زمینه باشیم.

گروه مشاوران کسب و کار هومه بصورت شباه روزی پاسخگوی شما برای رفع مشکلات و ابهامات شما در امور توسعه و بهبود کسب وکار هستند.

هومه مبتکر در بهبود تجارت شما !

دیدگاهتان را بنویسید

8 + 17 =