You are currently viewing لیبل و نقش آن در صنعت بازاریابی
لیبل و نقش آن در صنعت بازاریابی

لیبل و نقش آن در صنعت بازاریابی

لیبل یکی از ارکان اصلی و هویتی در صنعت بسته بندی است. رکنی که با کوچکی و ظرافت خود می تواند هویت محصول را رقم بزند. لیبل در یک معنا مکمل همه بسته بندی ها است.

در عصر دیجیتال که رقابت بین کالا و خدمات روز به روز بیشتر می شود و شرکت ها مجبور هستند برای اینکه از دیگر شرکت ها متفاوت باشند، عوامل موثر در صنعت بازاریابی را جدی بگیرند.

صنعت بازاریابی چیست؟

بازاریابی یا مارکتینگ ( marketing ) به فرایندی مدیریتی – اجتماعی گفته می شود که افراد و گروه ها به وسیله آن و از طریق تولید و مبادله کالا با یکدیگر نیازها و خواسته های خود را برطرف می کنند.

وظیفه اصلی صنعت بازاریابی ایجاد شور و هیجان در مشتری، الهام بخش بودن برای ایجاد یک رابطه احساسی عاطفی عمیق با یک برند، ایجاد انگیزه در مشتری، تشویق و ترغیب کردن آنها و برانگیختن احساسات و عواطفشان است.

لیبل و بازاریابی

در عصر دیجیتال و دنیای تجارت الکترونیک، داده ها نقش مهمی در زندگی انسانها دارد. و متعاقب آن مصرف کننده ها نیز به اطلاعاتی بیشتر در مورد محصولاتی که قصد خرید آن را دارند، ازاین رو برچسب یا لیبل یکی از مهم ترین معیارهایی است که باعث تبعیض بین محصولات شده است.

لیبل کوچک ترین و سبک ترین جزء در بسته بندی ها است. و در بسته بندی بخشی را سراغ نداریم که تا این حد ازنظر جنس و طرح و شیوه های چاپ و کارهای تکنیکی و کاربردها و خواص، متنوع باشد. بیشترین نوع لیبل که در ایران چاپ می شود، لیبل پشت چسب دار است که به صورت ورق یا رول مورداستفاده قرار می گیرد. به خاطر وجود کارخانه یا چاپخانه تولیدی این محصول همیشه در دسترس است و چاپ آن با دستگاه معمولی رول کم عرض و نیز با افست ورقی انجام می شود.

کاربرد لیبل در بازاریابی

لیبل پل ارتباطی میان محصولات، خدمات و برند با مصرف کننده است. و هر مقدار که این پل ارتباطی بتواند هویت بصری و ذاتی یک محصول را به نمایش بگذارد، می تواند نقش موثری در موفقیت بازاریابی دارد.

کاربرد لیبل در بازاریابی

لیبل محصولات اولین نقطه تماس مشتری و محصول است. از این کاربردهای فراوانی در صنعت بازاریابی می تواند داشته باشد، که برخی از مهمترین کاربردهای لیبل محصولات را می توان به اسن موارد اشاره کرد.

  • شناسایی

لیبل محصول نقش اصلی در تمرکز مشتری بر روی برند و شناسایی یک محصول دارد. امکان شناسایی سریع یک محصول خاص اغلب برای مصرف کنندگان بسیار مهم است زیرا به آن ها این فرصت را می دهد که سریعا برندی را که از قبل، از آن تجربه یا آگاهی داشته اند را شناسایی و انتخاب کنند.

نکته: برندهای معروف که تولید انبوه به نقاط مختلف با سلیقه های مختلف دارند، همیشه در شروع تولید یک محصول با حساسیت بالا نوع بسته بندی و لیبل محصول را انتخاب می کنند. تا وقتی تبلیغات گسترده آغاز شد، پیدا کردن و شناخت محصول در همه فروشگاه ها برای مشتری راحت باشد. از این رو رعایت اصول طراحی لیبل نیز مساله مهم در صنعت چاپ لیبل و بسته بندی محصولات است.

  • تبلیغ و ترویج

خلاقیت، جذابیت و رنگارنگ بودن محصول و به نوعی گرافیک جذاب یک محصول، می تواند توجه مصرف کننده را در طیف گسترده ای از محصولات موجود در قفسه فروشگاه ها به یک محصول جذب کند.

تبلیغ و ارتقا یک محصول، یکی از وظایف لیبل محصول است. بطور مثال، “کم چرب” یا “ویتامین غنی شده” ، بعنوان یکی از ویژگی های ترغیب کننده محصول ممکن است به طور برجسته بر روی لیبل محصول نمایش داده شود تا فروش محصول را تقویت کند.

کاربردهای لیبل محصولات
  • اطلاعات

یکی از کاربردهای لیبل محصول، اطلاعات مصحول است . ارائه اطلاعات مفید و مرتبط در مورد محصول، کمک به بازاریابی محصول است.

ارائه اطلاعات مفید و در بعضی موارد اطلاعات خاص محصول در محصولات تخصصی، بسیار مهم است تا مصرف کنندگان (مثلاً کسانی که به برخی مواد خاص حساسیت دارند) از محصولی که ممکن است به آن ها آسیب برساند استفاده نکنند. و همچنین از میزان ارزشی که شما در تولید محصول خود برای سلامتی و خواسته مشتری وقت صرف کرده اید، مطلع بشود و از این رو تبدیل به یک مصرف کننده مبلغ و مشتری وفادار برای شما بشود.

  • مسائل حقوقی

دولت ها قوانین بسیاری درباره قانون لیبل زدن بر روی محصولات معین کرده اند و موسسات مختلفی برای کنترل این موارد وجود دارد که عوامل زیر را کنترل می کنند:

  • تبلیغات فریبنده و گمراه کننده را کنترل می کند.
  • از نام های تجاری ، مارک های تجاری ، نام های تجاری و علائم تجاری حمایت و مقرراتی را ارائه می دهد.
  • قانون لیبل زدن بر محصولات خطرناک را تقویت می کند.
  • اطلاعات زیر باید بر روی لیبل محصول درج شود: نام کالا و تولید کننده ، مقدار خالص محتوای بیان شده در گروه مناسب (اونس / گرم ، پینت ، لیتر) و اطلاعات مربوط به مواد تشکیل دهنده مربوطه.
  • ایجاب می کند که لیبل همه بسته های سیگار و تبلیغات آن حاوی این عبارت باشد: “هشدار”
  • نیاز به لیبل زدن بر روی مواد غذایی ای که خرید با توجه به اطلاعات روی لیبل صورت می گیرد.
  • به صاحبان علائم تجاری حق محافظت از علائم تجاری را می بخشد و مستلزم انصراف از نام هایی است که با علائم تجاری موجود مطابقت دارند یا موازی هستند.

نکته: رعایت مسائل حقوقی در چاپ لیبل در تقویت صادرات محصول نقش بسزایی دارد. چاپ لیبل بیانگر هویت شما در عرصه خارجی است.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

در کلام آخر !

برای سفارش چاپ لیبل می توانید با گروه چاپ و طراحی هومه در ارتباط باشید. گروه هومه با ارائه خدمات مشاوره رایگان و تجربه بیش از ۱۲ سال در صنعت چاپ لیبل تلاش می کند همراه مناسبی برای کسب و کار شما باشد.

هومه ، مبتکر در بهبود تجارت شما!

دیدگاهتان را بنویسید

5 × دو =