You are currently viewing به بهانه روز اورژانس و فوریت های پزشکی / فعالیت در فوریت های پزشکی مناسب برای افراد علاقه مند به خدمت رسانی و مهرورزی
فعالیت در فوریت های پزشکی مناسب برای افراد علاقه مند

به بهانه روز اورژانس و فوریت های پزشکی / فعالیت در فوریت های پزشکی مناسب برای افراد علاقه مند به خدمت رسانی و مهرورزی

۲۶ شهریور ماه روز افراد خبره و آموزش دیده یی است که در زمان وقوع بلایا و اتفاقات منتظره جان خود را برای همنوعان شان به خطر می اندازند، این افراد تلاشگران در حرفه اورژانس و فوریت های پزشکی هستند. این روز فرصت مغتنمی برای قدردانی ازا ین بزرگواران است که سختی های بسیار را بر خود و خانواده هایشان هموار می کنند تا همنوعان نیازمند در کوتاه ترین زمان به مراکر درمانی منتقل و سلامت خویش را بازیابند.

فوریت های پزشکی و اورژانس چیست؟

شماره تماس ۱۱۵ در همه دفاتر تلفن و جزو لیست تلفن های ضروری در گوشی های همراه و همچنین در حافظه بسیاری از مردم ایران و جهان ثبت است. شماره یی که میتواند در اتفاقات منجر به حادثه نقطه پناهی برای رهایی باشد. در اصطلاح به خدمات درمانی مورد نیاز در هنگام وقوع یک وضعیت جدی و غیرمنتظره شامل بیماری یا آسیب و نیاز به اقدامات فوری فوریت های پزشکی ( emergency medical services یا EMS ) می گویند.

جالب است بدانید که، اولین بار در سال ۱۳۵۲ پس از وقوع یک حادثه دردناک درسالن انتظار فرودگاه مهرآباد تهران سیستم فوریت های پزشکی در ایران راه اندازی شد. و ایران بعد از آمریکا، کانادا و استرالیا، بعنوان چهارمین کشور دنیا به سیستم فوریت های پزشکی تجهیز شد و یکی از پیشگامان عرصه فوریت های پزشکی در دنیا است.

وظایف متخصصان فوریت های پزشکی

معاینه و ارزیابی کلی وضعیت بیمار، برقراری ارتباط با مرکز اورژانس و پزشک مشاور و دریافت راهنمایی و دستورات، استفاده از روش های و تجهیزات پیشرفته برای رفع مشکلات حاد بیمار مانند تنگی نفس، ایست قلبی و …، انجام روش های جراحی اولیه مانند قراردادن لوله تنفسی، استفاده از دارو و انجام تزریقات در صورت لزوم پانسمان کردن و مراقبت از اعضای شکسته شده، کنترل مداوم علائم حیاتی بیمار از جمله نبض، تنفس، فشارخون و غیره تعیین سطح هوشیاری بیمار، حضور مداوم در کنار بیمار در آمبولانس، رساندن بیمار به بیمارستان و مراکز درمانی در صورت نیاز دادن اطلاعات کامل از وضعیت بیمار به بیمارستان یا مرکز درمانی، کنترل موجودی تجهیزات و دارو های موردنیاز در آمبولانس ها و تهیه گزارش های کاری روزانه از مهمترین وظایف متخصصان فوریت های پزشکی محصوب می شوند.

وظایف متخصصان فوریت های پزشکی
وظایف متخصصان فوریت های پزشکی

فرصت های شغلی فوریت های پزشکی

تکنسین فوریت های پزشکی جهت اشتغال می توانند در مراکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی (اورژانس )، موسسات آمبولانس خصوصی، شبکه بهداشت و درمان، بیمارستان ها و سازمان ها و نهادهای مرتبط مشغول به کار شوند؛ از آنجاکه بخش اورژانس یکی از ضروری ترین و مهم ترین واحدهای امدادرسانی در کشور ایران که بدلیل وسعت و جغرافیا با بلایای طبیعی و غیرطبیعی بیشماری دست به گریبان است، به شمار می آید، بازار کار مناسبی برای شغل تکنسین و کارشناس فوریت های پزشکی وجود دارد.

وضعیت پذیرش در فوریت های پزشکی

فوریت های پزشکی جزو رشته های علوم تجربی، از شاخه مراقبت های پیش بیمارستانی ( به آن دسته از خدماتی اطلاق می شود که از بالین بیمار شروع شده و به اورژانس بیمارستان ختم می شود. )، متمرکز و با شرایط خاص در دو مقطع کاردانی و کارشناسی است. و فارغ التحصیلان رشته های فوریت های پزشکی، پرستاری، هوشبری و اتاق عمل به شرط داشتن گواهینامه رانندگی می توانند در این حرفه مشغول به فعالیت شوند.

وضعیت پذیرش در فوریت های پزشکی
وضعیت پذیرش در فوریت های پزشکی

رشته فوریت های پزشکی بصورت نیمه متمرکز دانشجو می پذیرد و داوطلبان پس از قبولی در آزمون عملی باید در آزمون حضوری شرکت کنند و در صورت داشتن توانایی های لازم روحی و جسمی در این رشته پذیرفته می شوند. این رشته تا سال های گذشته ویژه آقایان بود، اما در سال ۹۹ با پذیرش بانوان در رشته فوریت های پزشکی پیش بیمارستانی دانشگاه های علوم پزشکی بصورت متمرکز البته با شرایط خاص برای اولین بار در این رشته دانشجوی زن پذیرفته شد.

شغل خوب یا بد فوریت های پزشکی!!

همه ما در کودکی حداقل یکبار در کودکی مان با ماشین آموبلانس زیبایی که داشته ایم، عزیزان مان را به بیمارستان رسانده ایم. و یقینا دکتر و پرستار شده ایم و پدر و مادر و برادر خود را درمان کرده ایم. وقتی کودک بودیم اسباب بازی های پزشکی مان ما را به یک انسان خوب و توانمند تبدیل می کرد که هر چه بزرگترها ذوقش را کردند تمامی نداشت.

یقینا امروز هم کسانی می توانند در رشته و شغل فوریت های پزشکی ورود کنند که کمک به انسان ها آرزو و نقطه آرامش آنها باشد. انسانی که در سخت ترین لحظه لبخند می زند و مناسب ترین خدمت درمانی ممکن را انجام می دهد.

تبریک روز اورژانس و فوریت های پزشکی
تبریک روز اورژانس و فوریت های پزشکی

کلام آخر!

نزدیک به دو سال است که با اپیدمی بیماری کووید ۱۹ یا همان ویروس کرونا درگیر هستیم، اتفاقات بیشماری از جمله وقوع سیل در استان های خوزستان، لرستان و سیستان و بلوچستان، وقوع زلزله در استان های آذربایجان شرقی، کرمانشاه و کرمان و خشکسالی در بیشتر نقاط کشور، از مردمان ایران انسان هایی ساخته است که میدانند باید برای نجات یکدیگر تلاش کنند. و در این میان نقش انسان های امدادگر از جمله تکنسین ها و کارشناسان و تلاشگران عرصه فوریت های پزشکی و اورژانس بر هیچکس پوشیده نیست.

مشاوره کسب کار هومه

تیم هومه این مناسب را بهانه یی دانست تا از همه تلاش گران و امدادگران عرصه فوریت های پزشکی و اورژانس قدردانی کرده و از خداوند مهربان برای ایشان و خانواده محترمشان آرزو سلامتی و بهروزی نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

چهارده + 10 =