You are currently viewing چاپ لیبل کرافت ، چاپ لیبل دوستدار محیط زیست
چاپ لیبل کرافت ، چاپ لیبل دوستدار محیط زیست

چاپ لیبل کرافت ، چاپ لیبل دوستدار محیط زیست

کاغذ کرافت یا کاغذ دوستدار محیط زیست چیست؟

کاغذ کرافت ( Kraft paper نوعی کاغذ است که از ضایعات چوب به دست می آید. کاغذ کرافت از خمیر کاغذ تهیه شده و رنگ این کاغذ به دلیل استفاده ۸۰ درصدی از خمیر کاغذ به طور طبیعی قهوه‌ای است. به کاغذ کرافت، کاغذ دوستدار محیط زیست هم می‌گویند. چرا که امکان بازیافت صد رد صدی آن وجود دارد.

کاغذ کرافت در صنعت چاپ کاربردهای فراوان دارد. و لیبل های کرافت با رنگ و بافت زیبا و خاص خود جزو متفاوت ترین لیبل های موجود در بازار و لیبل های همگام با محیط زیست هستند.

کاغذ کرافت چه ویژگی هایی دارد و در چه مواردی استفاده می‌شود؟

کاغذ کرافت به دلیل استفاده از خمیر  کاغذ به طور طبیعی قهوه‌ای است. اما می‌توان رنگ آن را به سفید تغییر داد. این کاغذ در موارد بسیاری نسبت به کاغذهای استاندارد انتخاب بهتری است. از ویژگی های کاغذ کرافت ( Kraft paper )، میتوان از استحکام بالا، انعطاف‌پذیری بالا، مقاوم در برابر پارگی، زیبایی و خاص بودن آن، هزینه تولید پایین و سازگاری با محیط زیست نام برد.

نکته یی که در طراحی و چاپ لیبل کرافت می بایست به آن توجه کرد، عدم کنتراست بین زمینه و رنگ‌های روشن است. به همین دلیل توصیه می‌شود تا از رنگ‌های روشن کمتر استفاده شود. چرا که این رنگ‌ها کنتراست جالبی با زمینه قهوه‌ای کاغذ نداشته و جلوه چندان زیبایی ایجاد نخواهد کرد.

چاپ لیبل کرافت

تفاوت کاغذ کرافت با کاغذ کاهی

کاغذ کرافت و کاهی معمولا به اشتباه یکسان تلقی می‌شوند. اما با هم تفاوت دارند و هر کدام ویژگی‌ها و قابلیت‌های خود را دارند. به همین دلیل موارد استفاده از آنها هم متفاوت است.

کاغذ کاهی نسبت به کاغذ کرافت از کیفیت پایین تری برخوردار است. کاغذ کاهی را با نام هایی مانند کاغذ روزنامه، نخودی، قهوه ایی و یا بازیافتی شناخته می شود. این نوع کاغذ از تفاله‌ی چوپ و بازیافت تهیه می‌شود و برای تولید آن عملیات مکانیکی انجام نمی‌شود. بنابراین قیمت آن بسیار ارزان است. این کاغذ فیلی رنگ بوده و دارای کشش سطحی و مقاوت کافی برای اعمال چاپ می‌باشد. برای چاپ روی کاغذ کاهی از روش‌های افست استفاده می‌شود. از کاغذ کاهی در مواردی همچون روزنامه، چرک نویس، کارهای هنری مثل طراحی‌های اولیه، کاغذ ساندویچی، کاغذ کادو و اقلام بسته بندی کاربرد بیشتری دارد.

مزایای رقابتی لیبل کرافت

در صنعت چاپ برای چاپ روی بعضی از محصولات نیازی به استفاده از کاغذهای خیلی گران وجود ندارد. یکی از مهم ترین دلایل استفاده صنایع و کسب وکارها از کاغذ کرافت ( Kraft paper ) و همچنین کاهی در صنعت چاپ، قابل دسترس بودن و ارزان بودن آن است. علاوه بر این، افرادی که به مساله حفاظت از محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهند نسبت به خرید محصولاتی که از بسته بندی کرافت استفاده می‌کنند تمایل بیش‌تری دارند.

بسیاری از مشتریان نسبت به خرید محصولاتی که در آن‌ها در کاغذ کرافت استفاده شده است تمایل و اشتیاق بیش‌تری دارند. دلیل آن نیز ظاهر این نوع کاغذ و حس نوستالژیک آن است. به همین دلیل هم از کاغذ کرافت برای بسته بندی محصولات کلاسیک به طور عمده استفاده می‌شود. همچنین از کاغذ کرافت به دلیل داشتن کارایی بیش‌تر نسبت به کاغذ معمولی می‌توان در مصارف گوناگونی استفاده کرد.

دو نوع کاغذ که در این موارد استفاده می‌شوند، کاغذ کاهی و کاغذ کرافت هستند. استفاده از این کاغذها هزینه چاپ را پایین می‌آورد و باعث صرفه‌جویی می‌شود. کاغذ کرافت دامنه گسترده ایی دارد و در ضخامت های گوناگون تولید می شود، به همین دلیل می توانید آنها را به شکل کاغذ و مقوا استفاده نمایید. چنانچه این کاغذ از چندین لایه تهیه شود از مقاومت خوبی برخوردار خواهد بود. چاپ روی کاغذ کاهی نیز به شیوه افست و به صورت چهار رنگ انجام می شود، بنابراین از کیفیت چاپ خوبی برخوردار است.

لیبل های همگام با محیط زیست

کاربردهای لیبل کرافت

کاغذ کرافت به دلیل ویژگی‌هایی که دارد در حوزه های مختلف صنعت چاپ و بسته بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاغذها و مقواهای کرافت در انواع گوناگونی با ویژگی‌های مختلف تولید و عرضه می‌شوند. گرماژ کاغذ کرافت از ۳۰ تا ۵۰۰ متغیر است. همچنین میزان زبری، درجه نازکی، و پخش و نظم‌دهی فیبرهای کاغذ نیز در انواع گوناگون متفاوت است. از کاغذهای با گرماژ ۴۰ برای چاپ و تولید کاغذهای بیمارستانی استفاده می‌شود. از کاغذهای با گرماژ ۷۰ تا ۱۴۰ نیز معمولاً برای تولید منوی رستوران‌ها، ساخت انواع ساک دستی و پاکت، طراحی و تولید انواع بروشور، و همچنین برای بسته بندی مواد شیمیایی استفاده می‌شود. برای نقاشی روی کاغذ کرافت نیز از گرماژ بین ۷۰ تا ۱۴۰ استفاده می‌شود.

توجه داشته باشید، انتخاب بهترین کاغذ کرافت کاملاً به استفاده شما از آن بستگی دارد و برای انتخاب مناسب‌ترین کاغذ باید به زبری و گرماژ آن توجه داشته باشید. معمولاً برای بسته بندی سیفی‌جات و چاپ از کاغذهای کرافت با گرماژ ۴۰ تا ۷۰ استفاده می‌شود. اگر قصد بسته بندی و تولید کارتن و مقوا را دارید باید از کاغذهایی با گرماژ ۷۰ تا ۱۴۰ استفاده کنید. کاغذ کرافت پشت چسبدار با رنگ کاهی خود در صنعت بسته بندی و چاپ لیبل، برای چسباندن روی بسته بندی مواد خوراکی، انواع شیشه، آثار فرهنگی، هنری، لوازم التحریر و … بسیار مناسب است.

لیبل کرافت بدلیل کم رنگ بودن جوهر چاپ شده بر روی ورق کرافت ( Kraft paper ) میتواند عیب و یا مزیت باشد. اما برای کسانی که به دنبال چاپی با رنگ‌بندی طبیعی و خاص هستند و می خواهند محصولاتشان احساسی خانگی یا دست ساز داشته باشد، این موضوع می‌تواند بسیار خوش‌آیند باشد.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

در کلام آخر!

چاپ لیبل کرافت به دلیل خاص بودن ورق کرافت دارای ویژگی هایی است که نیازمند بهره گیری از مشاوران و طراحان حرفه لیبل می باشد، که بتوانند در آغاز مسیر تولید شما را راهنمایی کرده و از تحمیل هزینه های اضافی در آزمون و خطا جلوگیری کنند.

هومه! مبتکر در بهبود تجارت شما

دیدگاهتان را بنویسید

5 × پنج =