You are currently viewing وظایف اصلی روابط عمومی در بازاریابی
وظایف اصلی روابط عمومی در بازاریابی

وظایف اصلی روابط عمومی در بازاریابی

مصرف کنندگان برای برندهایی که از آنها خرید می کنند، ارزش قائل هستند. به گفته جرالد ادلمن ( Gerald Edelman )، ۸۱ درصد از مصرف کنندگان فقط از برندهایی که به آنها اعتماد دارند خرید می کنند. بنابراین چگونه اعتماد را در سازمان خود ایجاد و حفظ می کنید؟ و این پاسخی جز این ندارد؛ از طریق روابط عمومی.

روابط عمومی (PR) چیست؟

گفتن اینکه وظیفه روابط عمومی صرفاً برنامه ریزی رویدادها است، دست کم گرفته شده است، زیرا برنامه ریزی رویداد تنها یکی از چندین روش منحصر به فرد در مدیریت حرفه ای روابط عمومی است.

جامعه روابط عمومی آمریکا (PRSA) روابط عمومی را به عنوان یک فرآیند ارتباطات استراتژیک تعریف می کند، فرایندی که موجب ارتباط سودمند سازمان با عموم مردم می شود. به عبارت دیگر، این فرآیند مدیریت برند و شهرت سازمان شما است؛ به ویژه در مواقع بحران؛ که شما می توانید این کار را با استفاده از کانال های رسانه ای برای تبلیغ شرکت خود و پرورش درک مثبت عمومی از برند خود انجام دهید.

روابط عمومی با کنترل اخبار و رویدادهای سازمان، موجب کسب شناخت و افزایش شهرت کسب و کار شما نزد سهامداران کلیدی می گردد. این روش مدیریت انتشار اطلاعات، مشابه برندسازی است. تفاوت این است که روابط عمومی بر جنبه های ارتباطی و شهرت سازمان تمرکز بیشتری دارد، در حالی که برندسازی، بر عناصر بصری برند شما مانند لوگوها، وب سایت ها و مواد بازاریابی تمرکز دارد.

تعریف استراتژی روابط عمومی

روابط عمومی در بازاریابی

روابط عمومی و بازاریابی دو بازوی یک سازمان و کسب وکار هستند و در حالی که در اقدامات و تاکتیک های خود مشابه هستند، اهداف بسیار متفاوتی دارند.

هدف اصلی روابط عمومی افزایش شهرت برند شما است، در حالی که هدف اصلی بازاریابی، افزایش فروش است.

روابط عمومی همیشه تأثیر مستقیمی بر فروش ندارد، در مقابل بازاریابی که اینگونه نیست. اغلب، محصولات یا خدمات شما به طور غیرمستقیم از طریق توزیع بیانیه های مطبوعاتی یا سخنرانان اصلی در رویدادهای صنعت تبلیغ می شوند. ولی در کمپین های بازاریابی به جای بهبود درک مصرف کنندگان از برند شما، بر پیشروی مشتریان از طریق قیف فروش و افزایش سود تمرکز می کنند.

استفاده از روابط عمومی و بازاریابی با هم بهترین نتایج را برای سازمان شما به ارمغان می آورد. یک مشتری بالقوه معمولاً در نتیجه تلاش های روابط عمومی شما با برند شما ارتباط برقرار می کند و می تواند در نتیجه تاکتیک های بازاریابی شما به مشتری تبدیل شود.

تعریف استراتژی روابط عمومی شما

تعیین استراتژی روابط عمومی نقشه راه رسیدن به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت کسب و کار شماست. برای انطباق با بازارهای جدید، داده های جدید و فرصت های جدید باید انعطاف پذیر باشد. ما پنج مؤلفه را که یک استراتژی مؤثر روابط عمومی می سازند و اینکه چگونه برای تصویر برند شما اهمیت دارد را در اینجا بیان می کنیم:

  • ارتباطات شرکت

نحوه ارتباط سازمان شما با سایر سازمان ها، چه در داخل و چه در خارج، صدای برند شما را می دهد. این ستون فقرات، استراتژی روابط عمومی شما است؛ زیرا از صدای برند شما برای اجرای پیام های مهم به گونه ای استفاده می کند که مخاطبان شما را درک کنند. سایت های سازمانی و شرکتی، اتوماسیون اداری و انتشارات مطبوعاتی، نمونه ای از راه های ارتباطی است که اخبار و رویدادهای مهم شرکت را منتشر می کند.

سایت های تبلیغاتی رایگان ایرانی
سایت های تبلیغاتی رایگان ایرانی
  • روابط رسانه ای

حفظ روابط سودمند متقابل با مطبوعات، برای کنترل روایت کسب و کارتان بسیار مهم است. داشتن مخاطبین کلیدی در رسانه های مختلف کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که کسب و کار شما به خوبی در رسانه ها به تصویر کشیده می شود. هنگامی که چیزی ارزشمند برای سازمان شما رخ می دهد، می توانید یک بیانیه مطبوعاتی برای مخاطبین رسانه خود ارسال کنید تا اخبار را به اشتراک بگذارند.

  • روابط جامعه

شرکت شما بخشی از جامعه است، بنابراین درک خوب توسط اعضای جامعه برای موفقیت آن ضروری است. روابط اجتماعی به ایجاد حضور و درک سازمان شما کمک می کند. نمونه هایی از این امر می تواند حمایت مالی از رویدادهای محلی، اهدای خدمات یا داوطلبانه فعالانه در جامعه باشد.

  • مدیریت بحران

روشی که شرکت شما با یک بحران یا موقعیت غیرمنتظره برخورد می‌کند، می‌تواند موجب شکست یا پیروزی کسب‌وکار شما شود. با وجود یک برنامه ارتباطی بحران، شرکت شما می تواند در شرایط سخت تا حد امکان به طور عادی عمل کند تا به حفظ وجهه شما کمک کند.

 برخی از موقعیت ها خارج از کنترل شما هستند، بنابراین مهم است که ارتباطات داخلی و خارجی را برای کمک به کنترل داشته باشید.

  • مدیریت رویدادها

رویدادها ابزار ارزشمندی برای موفقیت سازمان شما هستند، به خصوص اگر مخاطبان هدف شما نسل هزاره ( Gen-Z  یا نسل اینترنتی ) باشند. این جمعیت، شناختی به تجربیات و خاطرات بیش از تلاش های سنتی ارزش می دهد.

برنامه ریزی رویداد استرس زا اما هیجان انگیز است، بنابراین مهم است که یک استراتژی مدیریت رویدادها داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که تمام جزئیات رویداد شما سازماندهی شده و روان اجرا می شود.

نکته مهم : مولفه های زیادی برای حفظ تصویر و تصور مثبت از برند شما وجود دارد. برای سازماندهی تلاش های خود و ایجاد تصویری که برای کسب و کار خود می خواهید، تدوین استراتژی بر اساس اهداف شرکت بسیار مهم است.

تماس با کسب و کار هومه

برای برداشتن گام بعدی آماده اید؟

درک عمومی از برند شما چگونه است؟ این سوال مهمی است که باید هنگام ایجاد استراتژی روابط عمومی خود بپرسید. اجازه دهید کمک کنیم!

فعالیت تیم کارشناسان دپارتمان تبلیغات و روابط عمومی هومه، برای کمک به برند شما در ایجاد روابط مؤثرتر با مشتریان و مصرف کنندگان اختصاص یافته است.

چه پروژه‌ای یکباره مانند تبلیغ یک محصول جدید داشته باشید و چه نیاز دارید که رسانه‌های مستمر سازمان خود را در نشریات و رسانه های معتبر داخلی و خارجی متناسب با کسب وکارتان معرفی و مهم کنید، به مجموعه‌ای از گزینه‌های علم روابط عمومی متناسب با نیازهای خودنیاز دارید.

با تیم تبلیغات و روابط عمومی هومه ارتباط برقرار کنید و برای آگاهی از اینکه چگونه روابط عمومی را در استراتژی بازاریابی خود ادغام کنید، از تجربه کارشناسان ما بهره مند گردید. همراهی شما موجب افتخار ماست.

دیدگاهتان را بنویسید

14 + 5 =