You are currently viewing آینده شما در گرو دوستان / آئین دوست یابی به روش ایرانی
آینده شما در گرو دوستان / آئین دوست یابی به روش ایرانی

آینده شما در گرو دوستان / آئین دوست یابی به روش ایرانی

آینده زندگی ما در گرو دوستان و همنشینان ماست. شاید شنیده و خوانده باشید که « شما میانگین ۵ نفری خواهید بود که بیشترین وقت تان را با آنها می گذرانید » از این رو برای اینکه دوست و همنشین خوب داشته باشید، درس زندگی و آئین دوست یابی به روش ایرانی را از کتاب « قابوس نامه » برای شما برگزیده ایم.

ادبیات ما با وجود مفاخر ایرانی در جایگاه رفیعی در جامعه بین المللی دارد. و زمینه ساز بسیاری از تحولات ادبی و اجتماعی و توسعه دانش برای جوامع و اندیشمندان غیرایرانی داشته و دارد. و ما نیز در گروه کسب وکار هومه تلاش می کنیم شما را با این ادبیات آشنا و راه و رسم زندگی ایرانی آشنا کنیم. هومه یک نام ایرانی است.

در آئین دوست گرفتن

آئین دوست گرفتن یکی از فصول کتاب قابوس نامه است. ین کتاب توسط امیر عنصرالمعالی کیکاووس بن قابوس بن وشمگیر بن زیار یکی از شاهزادگان خاندان زیاری در قرن چهارم و پنجم هجری برای فرزندش نوشته است.

در این مقاله به جهت سهولت در مطالعه، قطعه بندی را به تناسب موضوع برای شما انجام داده ایم. ایرانی بودن افتخار ماست!

اگر علاقه مند به مطالعه مقاله هایی به سبک ایرانی هستید، این دو مقاله را به شما معرفی می کنیم.

روش های ثروتمند شدن به سبک ایرانی-چگونه در جمع کردن مال موفق باشیم؟

در آئین دوست گرفتن

اهمیت مشورت با دانایان و پیران

دوست همان برادر ماست

انسان ها تا زنده هستند ناگریز به انتخاب دوست هستند. و مرد بدون برادر، بهتر از این است که بدون دوست باشد. بزرگی را پرسیدند: دوست بهتر است یا  برادر؟ گفت: برادر هم دوست آن خوب است! پس در انتخاب دوست دقت کنید و با هدیه دادن و مردمی کردن در رونق این رسم پسندیده تلاش کنید.

انسان باید همیشه به دنبال یافتن و دوست کردن دیگران با خود باشد، زیرا که با دوستی کردن عیب های آنان از چشم تو دور شود و موجب بروز هنر و زیبایی می شود.

دوست خوب، گنج بزرگ

با یافتن دوستان جدید نباید به دوستان قدیمی پشت کرد. همیشه دوست جدید پیدا کنید و دوست قدیمی را حفظ کنید تا همیشه بسیار دوست داشته باشی، که گفته اند: « دوست نیکو، گنجی بزرگ است ». همیشه باید در این اندیشه بود که با مردمانی که تمایل دارند با تو دوستی و رفاقت کنند، نیکوئی و سازگاری کنید و به اندازه با آنها به نیک و بد همراه باش تا همه با دیدن اخلاق و کردار پسندیده تو، تبدیل به دوست یکدل شوند. از اسکندر پرسیدند : « در این روزگار بی وفا که تجربه ها کسب کرده ای چه خصلت نیکوئی را بدست آورده ای؟ گفت : « بدست آوردن دشمنان با مهربانی و جمع کردن دوستان با تعهد ».

با دوست دشمن، دوستی ممنوع

همیشه بدان که دوستان دوستان توام جزو دوستان تو هستند. و به ترس از دوستی که دشمن تو را دوست دارد، زیرا قدرت عشق و علاقه او به دشمنت از دوستی با تو بیشتر است و از دشمنی با تو به جای دشمنت ترسی ندارد. و از دوستی که دوست تو را دشمن می داند و دوستی که از تو بی بهانه و بی دلیل گلایه مند و شاکی می شود، در دوستی کردن خیلی اصرار نکن.

موفقیت دوستی با شخص هنرمند

در جهان هیچ کس بی عیب نیست، اما تو هنرمند باش که هنرمند کم عیب باشد و تلاش کن دوست بی هنر ( دوست با کمالات ) برای خود نگیری زیرا از دوست بی هنر موفقیتی حاصل نمی شود. و دوستان خوش گذران را از جمله ندیمان خود بدان نه از جمله دوستان، زیرا این دوستان برای همان لحظه خوش گذرانی مناسب هستند، نه دوستانی که برای وقت تنگ و خوش ( غم و شادی ) تو باشند.

آئین دوست یابی به روش ایرانی

دوستی با افراد خوب و بد!

تفاوت افراد نیک و بد را به خوبی ببین و با هر دو گروه دوستی کن، با افراد نیکو با دل و جان دوست باش و با بدان به ظاهر دوست باش تا از دوستی هر دو گروه برای تو خیری برسد، زیرا هر نیاز و حاجتی را افراد خوب نمی توانند برطرف کنند و مجبور به کمک گرفتن از افراد بد هستی. اما همیشه به افراد نیکو نزدیک باش که باعث حفظ و افزایش آبروی تو می شود.

نادانی بزرگترین دشمن

اما پسرم! هیچگاه با بی خردان دوستی نکن که دوست نادان از دشمن دانا بدتر است، زیرا آنان در کمال دوستی امکان دارد کاری با تو کنند که صد دشمن با خرد با دشمن خود نمی کنند. با افراد هنرمند، خوش قول و خوش ذات دوستی کن تا تو نیز به این صفات پسندیده معروف و شناخته ( ستوده ) شوی. یقینا تنها بودن بهتر از همنشینی با افراد بد است.

حق دوستی را ادا کنید

پسرم! هیچگاه حق مردم و دوستان نزدیک خود را ضایع نکن تا در هیچ زمانی مورد ملامت و نکوهش قرار نگیری که گفته اند: « دو گروه هستند که سزاوار ملامت هستند، یکی ضایع کننده حق دوستان و دیگری کسی که کردار نیکو را نمی شناسد. » بدان که مردم را با دو خصوصیت برای دوستی میتوان شناخت. یکی آنکه در هنگام تنگدستی به اندازه توانش از مال خود به دوستش ببخشد و به وقت تنگدستی و مشکل از دوستش برنگردد و زمانیکه دوستش از جهان رخت ببندد فرزندان او را دوست و خویشاوندان و دوستان آن دوست را طلب کند و به جای دوستش به آنها نیکی کند. و هر وقت به زیارت تربت آن دوست برود، در غم فراق دوستش حسرت بخورد.

خودتان را دوست بدانید

با مردمان باید در دوستی میانه روی کرد. به اینکه دوستان زیادی دارید، بیش از حد امیدوار و دلبسته نباشید، بهترین دوست برای شما، خودتان هستید. از اعتماد دوستان به خودتان غافل نباشید، زیرا اگر هزاران دوست هم داشته باشید هیچکس تو را بیشتر از خود شما دوست ندارد.

دوران سختی، محک دوستی

دوستان خود را در بی نیازی و تنگدستی آزمایش کن. و دوستی که دشمن تو را دشمن نمی داند، او را در حد یک آشنا ببین، نه یک دوست. با دوستان در وقت گله و شکایت همچنان باید بود که در وقت خشنودی. و دوست را در دوران خوشی و دوستی هر چیزی را به او نگو که اگر وقتی با هم دشمن شدید، آن گفته ها به ضرر شما نباشد و پشیمانی برای تان نداشته باشد.

دوست یابی و موفقیت در کسب وکار

دوست طماع، دشمن شما

اگر از نظر مالی در شرایط مناسب مالی نیستید، دوست پولدار انتخاب نکنید، دوست از همسطح مالی و اجتماعی خود انتخاب کنید. اما در دوستی مردمان ثابت قدم باشید تا در کارهای تان موفق باشید. وقتی دوست خوبی بدون دلیل خاصی از تو فاصله گرفت، در برطرف کردن مشکل تلاش کنید ولی از دوستی که طماع است دوری کنید که دوستی او تا زمان سود بردن از شما است.

کینه ورزی عیب بزرگی است

با مردم کینه دوز دوستی نکنید که او همیشه نسبت به هر چیزی در دل خود کینه را می پرورد و از این رو نمی توان هیچوقت به او اعتماد کرد.

دشمن شناس باشید!

در آخر چون روش دوستیابی و با خصوصیات دوست مناسب آشنا شده اید، دشمن خود را راحت تر می توانید بشناسید.  

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

در کلام آخر ! هومه مبتکر در بهبود تجارت شما

ایرانی بودن یک برند است. و مطالعه کتاب های بزرگان ایرانی را در کنار بزرگان و مفاخر خارجی نباید فراموش کنیم. زیرا هر اجتماعی فرهنگ خود را دارد و می بایست فرهنگ خود را مترقی تر کند. با مطالعه می توان به سبک ایرانی زندگی کرد و برند ایرانی خودمان را ثبت کنیم.

دوستی را جدی بگیرید و در انتخاب دوستان تان سخت گیر باشید. اگر می خواهید در زندگی کاری و اجتماعی تان موفق باشید.

اگر روان نویسی و برگردان کتاب های گذشتگان سرزمین ایران مان را می پسندید، ما را با نظرات خود دلگرم کنید. می توانید مطالب خود را برای گروه نویسندگان هومه ارسال کنید تا به نام خودتان منتشر شود.

همچنین دیگر مقالات ویژه هومه را می توانید مطالعه کنید و نظرات خود را برای ما بنویسید.

دیدگاهتان را بنویسید

16 − ده =