You are currently viewing با ارزش ترین مهارت ها در روابط عمومی
با ارزش ترین مهارت ها در روابط عمومی

با ارزش ترین مهارت ها در روابط عمومی

روابط عمومی علم یا هنر ارتباط با موجودی به نام انسان است. انسانی که متغیر و صاحب کمالات و توانمندی های بالقوه بی شمار است که باید تحت مدیریت صحیح این توانایی ها ارزیابی و تحت شرایط مساعد و مناسب تعلیم و تربیتی، از بالقوه به بالفعل در آید.

روابط عمومی با هنر و مهارت برقراری ارتباط ذاتی خود می تواند به دلیل نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع در دستیابی به مقاصد و اهداف امروزه در سازمان ها و کسب وکارها به عنوان یک اصل اساسی در مدیریت پذیرفته شود.

تنوع کارهای روابط عمومی و حساسیت این مسئولیت ایجاب می کند که عاملان و کارگزاران آن علاوه بر آگاهی از رموز حرفه خود با بسیاری دیگر از رشته های علوم آشنا باشند. این مهم نیازمند آن است که باارزش ترین مهارت ها در روابط عمومی برای ما آشنا باشد.

در این مقاله سعی کرده ایم به برخی از با ارزش ترین مهارت هایی که یک مدیر روابط عمومی حرفه ای می بایست با آن آشنایی داشته باشد، بپردازیم.

مسیر تغییر سبک زندگی هنر بازاریابی و فروش

مهارت ارتباط در روابط عمومی

روابط عمومی کوشش مدبرانه ای برای ترغیب مردم با نفوذ در افکار آنها به وسیله به کارگیری وسایل ارتباط جمعی است، آنکه مردم نظر خوبی نسبت به یک موسسه و کسب و کار داشته باشند و آن را محترم شمارند و حمایت و پشتیبانی کنند و در نشیب و فرازها در کنار او باقی بمانند.   

ارتباط جریان دوطرفه ای است که طی آن دو یا چند نفر به تبادل افکار، نظرات، احساسات و حقایق می پردازند. و مهارت ارتباطات انسانی به عقیده‌ی دیوید پارنل (David Parnell) نویسنده و مشاور در حوزه‌ی ارتباطات، یعنی داشتن ویژگی های مختلفی که فرد به واسطه‌ی آنها قادر است به خوبی با دیگران تعامل و ارتباط داشته باشد »؛ از نظر او « گاهی این صفات، در دو ویژگی “دوست‌ داشتنی بودن” یا “داشتن شخصیت خوب” خلاصه می شوند. اما برای داشتن همین دو ویژگی باید صفات دیگری نیز در ما شکل بگیرد تا در نهایت، زمینه‌ساز ایجاد ارتباطی موثر و سازنده شود. »

( روابط عمومی، مناسب برای کدام کسب و کارها ؟ ) مطالعه بیشتر

مهارت ارتباط نوشتاری در روابط عمومی

مهارت ارتباط نوشتاری یعنی اینکه شما بتوانید پیام خود را (شامل ایده‌ها، افکار، خاطرات و تجربیات، دیدگاه‌ها و مفاهیم) به شکلی شفاف و سازمان یافته و با ساختار مناسب و متناسب، از طریق نامه، ایمیل، وبلاگ، پیام و پیامک یا هر شیوه مکتوب دیگری به مخاطب خود منتقل کنید. از این رو تقویت این مهارت برای فعالان حوزه روابط عمومی بعنوان کارگزاران ارتباط در سازمان بسیار مهم و ضروری است.

مهارت نوشتن بعنوان یک مهارت اکتسابی ، یکی از ارکان ارتباطات و انتقال پیام است که با آگاهی از اصول صحیح و تکنیک های آن و تمرین بسیار، می بایست مهارت نوشتن را برای تبدیل شدن به یک روابط عمومی حرفه ای تقویت کرد.

مهارت ارتباط در روابط عمومی

مهارت ارتباط با رسانه در روابط عمومی

« رسانه ها »، یک ابزار ارتباطی برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی است. امروزه نقش بی بدیل رسانه ها در شکل دهی و هدایت افکار عمومی و جریان سازی رویدادهای سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و … بر هیچکس پوشیده نیست. روابط عمومی برای توفیق در تاثیرگذاری کامل بر افکار عمومی نیازمند بهره برداری بهینه از ارتباط سنتی، رسانه ای و مستقیم است.

وسایل ارتباط جمعی با داشتن ویژگی هایی نظیر سرعت انتشار پیام، گستره توزیع پیام، افزایش گیرایی و جذابیت پیام و نیاز نداشتن به صرف هزینه های زیاد، از قابلیت شایان توجهی برای کاربرد در روابط عمومی برخوردار هستند.

به عبارت صریحتر، روابط عمومی بدون کاربرد رسانه ها، نمی تواند به اهداف خود دست یابد و برای توفیق خود، محتاج و نیازمند ارتباط اصولی با رسانه ها است.

مهارت برنامه ریزی در مدیریت روابط عمومی

امروز برنامه ریزی رکن اساسی در مدیریت است و هیچ کاری بدون تدوین یک برنامه مدون و مکتوب که در آن اهداف، راه های نیل به آنها و زمانبندی این طرح روشن شده باشد، انجام نمی گیرد. عملکرد ضعیف محصول برنامه ریزی ضعیف است.

سازمان از روابط عمومی انتظار دارد با شناسایی فرصت ها، تهدیدها و تطبیق آنها با نقاط قوت و ضعف سازمان و همچنین پیش بینی زمینه های مهمی که روی سازمان اثر می گذارند با اجرای برنامه های لازم و تاثیرگذار بر مخاطبان مطلوب، عموم مردم و همگان را به مشارکت و همراهی با سازمان فرا بخواند. روابط عمومی لزوما باید با یک « برنامه عمل » مدون راه خود را به سمت اهداف معین پیش گیرد و حتی برای امور پیش بینی نشده و بحران های اجتماعی بالقوه، فکر و برنامه قبلی داشته باشد.

( روابط عمومی و تاثیر اقتصادی آن بر روی کسب و کارها ) مطالعه بیشتر

مهارت نگرش سنجی افکار عمومی

رابطه مطلوب نیازمند شناخت نگرش افراد درون و برون سازمان است که استفاده از نتایج آن می تواند حلقه مهم ارتباطی بین مدیریت و مخاطبان باشد، زیرا بدون شناخت افکار عمومی و تجزیه و تحلیل آن از ابعاد گوناگون، برنامه ریزی ممکن نیست.

در واقع با تکیه بر شناخت افکار عمومی است که می توان حوادث و یا رخدادها را در آینده پیش بینی کرد و نگرش های منفی و بروز بحران های درون و برون سازمانی را به حداقل آن کاهش داد. از این رو مهارت سنجش افکار در روابط عمومی همچون لولایی است که مدیریت را به مردم و متقابلا مردم را به مدیریت پیوند می دهد.

مهارت نگرش سنجی افکار عمومی

مهارت روزنامه نگاری و خبرنویسی

امروزه روابط عمومی و روزنامه نگاری به عنوان دو رشته تخصصی هم وزن و ناگسستنی، در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در عصر ارتباطات و فن آوری اطلاعات همه روزه از سراسر جهان اطلاعات دسته بندی شده با انواع ابزار ارتباطی مخابره می شوند تا شاید بتوانند عطش انسان قرن ۲۱ را برای دریافت اخبار جدید برطرف سازند.

« مدیریت رخدادها » یکی از وظایف مهم روابط عمومی ها است که با رعایت اصول اخلاقی و مهارت روزنامه نگاری و خبرنویسی ، در اطلاع رسانی و آگاهی سازی مخاطبین درون و برون سازمانی گام بردارد.

مهارت شناخت روابط عمومی الکترونیک

توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دنیا و اینک در کشور ما، تاثیر گسترده ای در توسعه سایر فناوری ها ، افزایش بهره وری سازمان ها و بهبود ارائه خدمات لازم با هدف ایجاد زندگی بهتر برای انسان ها دارد.

روابط عمومی ها بعنوان اولین تلاقی ارتباطی با بخش وسیعی از مردم که مخاطبان روزانه سازمان هستند، با سه اصل جامعیت، سرعت و صداقت وظیفه اطلاع رسانی و آگاه سازی خود را انجام داده و با بهره گیری از ابزارهای نوین مسیر دموکراسی الکترونیک روابط عمومی را فراهم می کند.

تماس با کسب و کار هومه
تماس با کسب و کار هومه

کلام آخر

روابط عمومی از علوم نوپایی است که لحظه به لحظه با افزایش اطلاعات روز، تنومند شده و رشد می کند. امیدواریم روابط عمومی در کشور ما نیز به جایگاه واقعی خود دست یابد. دپارتمان روابط عمومی و تبلیغات هومه پذیرای نظرات و دیدگاه های شما همراهان عزیز است.

دیدگاهتان را بنویسید

هجده + 7 =